
Od otevření první prodejny Asko – Nábytek v Praze v Bílé Labuti před 30 lety se toho hodně změnilo. Proměnil se nejen celý trh a různé styly sortimentu, ale také očekávání kupujících. Zboží už dnes nestačí jen vystavit. Zákazníci kromě kvality očekávají také perfektní služby a servis.
Obrovskou změnou byl rozvoj e-shopů. Propojování různých prodejních kanálů se stalo samozřejmostí i v nabídce nábytku a z pohledu budoucnosti jej podle jednatele Michala Mourečka ve společnosti Asko – Nábytek ČR vnímají jako zásadní směr.
Jak moc je trh s nabídkou nábytku v ČR nasycen a kde vidíte další prostor pro růst?
Mohu určitě potvrdit, že prostoru již není mnoho. Jedním ze strategických kroků, které jsou součástí našich byznys plánů, je i změna velikosti našich budoucích obchodů, protože standardně činí něco kolem šesti tisíc čtverečních metrů. Pro nás je teď stěžejní projekt Omnichannel, tedy rozvoj různých prodejních kanálů směrem k zákazníkům a vzájemné propojování těchto kanálů. Chceme tedy propojovat jak naše klasické rozlehlé prodejny s menšími prodejnami a plánovacími centry, ale samozřejmě i on-line prodejem.
Letos plánujete otevřít dvě nové prodejny na Slovensku a v Pardubicích. Je podobné tempo expanze v plánu i do budoucna?
Expanze je součástí dlouhodobé cesty. Pečlivě hledáme vhodná místa, kde by náš koncept dokonale zapadl a kde bychom mohli kvalitně rozvíjet naši obchodní strategii. Nejde jen o rychlost, ale především o územní podmínky v dané lokalitě a o propočet byznys plánu. Pokud tyto dvě podmínky odpovídají našim představám, pak naše tempo nabírá na obrátkách.
Do jaké míry vás ovlivňují současné geopolitické změny a hrozby?
Dotýká se nás to jako všech ostatních. Navíc máme velkou zodpovědnost za veškeré naše zaměstnance, pro které se snažíme maximálně udržet životní standard a poskytnout jim dlouhodobé jistoty. Zcela zásadně nás ovlivnila doba pandemie, kdy jsme měli dlouhé měsíce zavřené obchody, ale naštěstí nám právě díky propojování prodejních kanálů velmi pomohl náš e-shop. Naše fungování samozřejmě ovlivnily i faktory s tím spojené – výpadek obratů, drobné problémy s dodacími lhůtami nebo karantény. Ale myslím, že jako společnost jsme vše zvládli, a dokonce se podařilo rozjet další velmi efektivní projekty.
Patří k nim určitě první plánovací studio v Brně. Jak a proč tenhle koncept vznikl? Plánujete další?
Brno je pro nás velmi speciální. Jsme v této lokalitě dlouhá léta, naši zákazníci jsou věrní a rádi se k nám tady vracejí. Po uzavření prodejny v Olympii čekali na to, s čím přijdeme. A my jim chtěli dát něco nového: upravili jsme proto sortiment, významně jsme rozšířili naše služby, investovali do zákaznického servisu, a především nabídli nový zážitek z návštěvy prodejny a nákupu nábytku. Více prostoru jsme také věnovali důležitým sortimentním skupinám, jako jsou kuchyně a sedačky, kde je Asko – Nábytek velmi silný v nabídce i prodejích. Nový zážitek z nakupování v maximální míře nastavil vysokou laťku a standard pro všechny naše další obchody.
V Havířově jste „rozjeli“ možnost nákupu zboží přes QR kód. Jak zákazníci tenhle digitální prvek přijali?
Používání QR kódů patří do již zmiňovaného projektu Omnichannel. Pro zákazníky je to zrychlení nákupu, mohou se podívat na jiné barvy nebo služby daného artiklu a případně si zboží rovnou zakoupit. I když jsou QR kódy v ostrém fungování jen několik měsíců, ohlas zákazníků byl pozitivní, a tak jsme kódy rozšířili do všech našich obchodů. Jejich používání ve větší míře určitě přinese i doba samotná, o tom jsem přesvědčen.
V pardubické prodejně zase chcete více zdůraznit téma udržitelnosti a zelené domácnosti. Promítne se téma udržitelnosti i do ostatních prodejen?
Nejde jen o plánovanou pardubickou prodejnu. Téma udržitelnosti se snažíme rozumně prosazovat ve všech našich obchodech. Nemusí to být vždy jen o technických věcech, ale například i o smýšlení v různých firemních procesech. Co se týče Pardubic, stále jsme ve fázi příprav a plánování, k tomuto tématu se proto vrátíme ještě obšírněji, až bude náš koncept doplánován. Chceme opravdu vytvořit speciální projekt a prodejnu budoucnosti, což vyžaduje velké přípravy.
Pojďme si shrnout hlavní trendy, které váš byznys ovlivňují. Když bychom měli zmínit tři zásadní, které to jsou?
Omnichannel, digitalizace a rozvoj zaměstnanců.
Digitalizace a omnichannel stál tedy i za vaším, na českém trhu revolučním, opuštěním tištěných letáků?
Toto rozhodnutí padlo už zhruba před rokem a jde o naši dlouhodobě nastavenou strategii. Více se zaměřujeme na rozvoj e-shopu, obecně na digitalizaci v různých směrech a důrazně pak na propojování on-line a off-line světa. Tedy našeho webu a kamenných obchodů. V tomto spojení vidíme budoucnost a věnujeme se mu na plný plyn.
Jak tedy kamenné prodejny a on-line „koexistují“?
Oba světy spolupracují stále lépe. A to je i náš cíl. Podíl našeho e-shopu je výrazně nad průměrem, rozvíjí se velmi pozitivně. Jeho vliv na naše prodejny se zvyšuje i díky zavádění nových projektů. Ať už to je zařazení kompletního butikového zboží na náš e-shop, nebo prodej kuchyní a sedaček, kdy si zákazníci zboží najdou pomocí našich stránek, ale termín plánování nebo konzultace si poté zajistí na kamenném obchodě, kde si zboží také zakoupí. Je to dokonalá ukázka propojení on-line a off-line, která se nám osvědčila a kterou chceme i do budoucna dále rozvíjet.
Kolik položek zhruba nabízíte v kamenných prodejnách a on-line? A co se nejvíce prodává?
Máme kolem šesti tisíc artiklů v prodejně a počty artiklů na e-shopu budou růst mnohem rychleji. Máme zde možnost nabízet a ukazovat například různé barevné odstíny a varianty. Co se týče nejprodávanějšího sortimentu, Asko – Nábytek byl vždy nejvyhledávanější v segmentu sedaček a kuchyní. Tento trend chceme udržet i do budoucna.
Jak byste charakterizoval tuzemského zákazníka?
Celkově se nákupní chování za poslední dva až tři roky dost změnilo. Nejdříve to byla pandemie, kdy se staly věci, kterým by nikdo nevěřil, nebo které se nestaly desítky let, třeba uzavření obchodů. Teď je to zase svízelná situace spojená s děním na Ukrajině a s raketově rostoucími náklady. Pokud máme dvoucifernou inflaci a vývoj cen, jaký je, zcela jasně to ovlivní i nakupování jako takové. A je jedno v jakém segmentu. Snažíme se o další rozvoj služeb i proto, aby naši zákazníci dostali ke svému zboží vždy něco navíc. Službu, servis, kvalitu a zážitek.
Jaké trendy jsou na straně zákaznického očekávání? Jak se vyvíjí oblast plánovaného nábytku kuchyně, obýváku, ložnice?
Oblast plánování roste. Důvodů může být několik, ale mezi hlavní jistě patří pohodlí domova. Lidé začali ve svých domovech trávit stále více času a chtěli tomu přizpůsobit prostředí tak, aby se doma cítili příjemně. Mnoho zákazníků si tak řeklo: Cestovat se nedá, budeme si tedy zvelebovat náš domov. A v tom jsou u nás na správné adrese. U nás si naplánují cokoli, ale nejvíce plánují sedačky a kuchyně, které dokážeme vytvořit tak, aby se přizpůsobili jak všem požadavkům našich zákazníků, tak například i nestandardním prostorům.
Několikrát jste zmínil také rozvoj služeb. Které patří k těm nejoblíbenějším?
Celkově kvalita služeb a jejich neustálé zlepšování je něco, co máme ve své DNA, je to naše Mise a Vize. Chceme být ve službách prostě nejlepší. Ale opět připomínám, že nejde jen o kvantitu služeb, ale i o jejich reálnou kvalitu a také to, aby je zákazníci doopravdy využívali. Chceme mít takové spektrum služeb, které zákazníci při svých nákupech využívají a které jim zjednoduší nejen výběr nábytku, ale celkově i vybavování domácnosti.
Asko – Nábytek je součástí německé společnosti Porta. Jak moc jste „matkou“ ovlivněni, co se týče například spravování sortimentu či marketingu?
Naše mateřská společnost Porta patří mezi největší německé společnosti prodávající nábytek, a to již více než 50 let. Z mého pohledu to je jistota kvality. I přes to máme velkou volnost v našem jednání, naši zaměstnanci ve vedoucích pozicích mohou pracovat zcela samostatně. Dovolím si tvrdit, že ovlivňujeme jeden druhého a dokážeme přebrat věci, které mají přínos. Spojení Porty a Asko – Nábytek vnímám jako spojení německé kvality a českého podnikatelského ducha, šikovnosti a české tradice.
Pojďme ještě k vašemu kroku, který doufejme, ovlivní i další hráče na trhu – zrušení papírového letáku. Co je hlavní předpoklad pro „vystoupení“ z rozjetého vlaku?
Zjistili jsme si, že počty zákazníků, kteří sledují tištěné letáky, v našem segmentu rapidně klesají. No řekněte sama, kdo má rád schránku plnou letáků? Kdo má čas a chuť je všechny číst? My raději volíme moderní cestu a je to součástí naší dlouhodobé strategie, jak jsem již zmínil. Zákazníkům ulehčujeme komunikaci s námi a perfektně se o ně postaráme v našich obchodech. To leták neudělá.
Sehnat, a hlavně udržet si zaměstnance je tak trochu bolestivým tématem pro celé odvětví retailu. Zaslechla jsem něco o vašem interním talentovém programu Zlaté ryby. O co jde?
Zlaté ryby patří mezi největší projekty společnosti. Jde o rozvoj a vzdělávání našich lidí. Nabízíme zaměstnancům možnosti kariérního růstu a mohou také ovlivňovat dění ve firmě. Program proběhl už na všech úrovních pracovních pozic a má velký úspěch, což mě moc těší. A naši vybraní zaměstnanci spoluovlivňují chod firmy, což značně zjednodušuje prosazení velkých kroků mezi vedením a všemi zaměstnanci.
Když si představíte Asko – Nábytek za 5, 10, 15 let a vůbec celý trh s nábytkem a doplňky, jaký bude?
Jednu vizi si dovolím. Do pěti let, pokud se nestane nic fatálního, budou zákazníci nakupovat jen on-line a naše prodejny budou spíše showroomy. Na tom už pracujeme. Digitalizace a modernizace svět zase posunou dál do jiné nákupní dimenze.
Profil zákazníka Michala Mourečka:
Oblíbený obchod a oblíbená značka:
Nemám.
Jak nejčastěji nakupuji:
Osobně.
S kým nejraději nakupuji:
Sám, nikdo mi do toho nemluví.
Co mě na nakupování nebaví:
Nebaví mě dlouhé vybírání, což my muži ale moc neděláme.
Jaký jsem zákazník:
Nenáročný, flexibilní.
CV Michala Mourečka:
Michal Moureček je jednatelem společnosti Asko – Nábytek od roku 2016. Předtím řídil dlouhá léta obchod pro ČR a SR ve společnosti Baumax. Profesní zkušenosti získal také v logistické společnosti Hanzalík nebo ve společnosti Plus Diskont, kde zastával pozici obchodního ředitele.
Motto Michala Mourečka:
Věř stále v to nejlepší a buď připraven na to nejhorší.
Aktuální počet obchodů Asko – Nábytek:
14 v ČR a 8 na Slovensku
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
Rozhovor najdete i v časopisu Zboží&Prodej 6-7/2022.