Průměrný Čech měsíčně obdrží 21 účtenek, dvě třetiny z nich si z obchodu odnese. Až 72 procent respondentů je připraveno dát papírovým účtenkám sbohem, zjistila společnost Mastercard.
Průzkum Mastercard z července 2022 zkoumal vztah Čechů k papírovým a digitálním účtenkám. Až 72 procent respondentů projevilo zájem o digitální účtenky jako součást aplikace mobilního bankovnictví. Láká je především možnost jejich pozdějšího dohledání, úspora papíru nebo odpadající nutnost účtenky archivovat doma.
„Míra, s jakou Češi volají po digitálních účtenkách, nás nepřekvapila. Z pohledu zákazníků totiž přinášejí zásadní výhody,“ říká generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný.
„Mezi ty nejčastěji zmiňované patří jistota, že mají účtenky vždy po ruce, evidence nákupů nebo odpadající nutnost účtenky archivovat doma. Důležitou roli hrají i obavy ohledně ekologického dopadu termopapíru. Úspora papíru je argumentem pro tři čtvrtiny respondentů. Zhruba každého osmého pak motivuje obava ze zdravotního dopadu chemikálií v tradičních účtenkách,“ dodává.
Zvýšený zájem o digitální účtenky archivované v mobilním bankovnictví projevují lidé mladší 49 let. Dále pak obyvatelé větších měst a ti, kteří v minulosti nemohli papírovou účtenku pro potřeby reklamace zboží najít.
Roli pak hraje i pozitivní zkušenost s aplikacemi věrnostních karet u obchodníků. Někteří z nich totiž digitální účtenky do svých mobilních řešení již implementovali. Již 28 procent respondentů díky účtenkám uloženým aplikaci obchodníka ty papírové při nákupech rovnou odmítá.
252 účtenek ročně
Kolik papírových účtenek Čechům končí v kapsách, peněženkách a kabelkách? V průměru obdrží 21 výtisků každý měsíc – 14 z nich si odnesou s sebou domů, zbylých sedm pak v obchodě nechají.
Většinou doma končí ve zvláštní složce (42 procent), šuplíku (35 procent) nebo papírové krabici (30 procent). V archivaci však nejsou Češi příliš důslední. Zhruba dvě účtenky totiž s sebou nosí i několik týdnů po nákupu v peněžence nebo tašce. Sedm procent je namísto schraňování nechává volně ležet na stole nebo na polici.
Zcela běžně doma účtenky Češi hromadí déle než jeden nebo dva roky. Činí tak 18 procent, respektive 21 procent lidí. Dva z pěti respondentů na ně dokonce nesáhnou dříve, než během generálního úklidu domácnosti.
Pro papírové účtenky během té doby Češi nachází i další využití na hony vzdálené jejich původnímu účelu. Více než polovina je využila jako podklad pro rychlou poznámku, každý pátý pak jako záložku do knihy. Třem procentům respondentů posloužila jako podložka pod viklající se stůl.
Ne každému zboží však v případě archivace účtenek respondenti přikládali stejnou důležitost. Prim hraje dražší zboží, které spotřebitelé nepořizují pravidelně. To jsou spotřební elektronika jako mobilní telefony, tablety nebo sluchátka (95 procent), elektrotechnika (93 procent) a oblečení spolu s obuví, u nichž si účtenky zakládá alespoň jednou měsíčně 88 procent respondentů. Naopak v případě potravin, drogerie nebo ubytování tak činí asi jen každý desátý.
Vyhnout se nepříjemnostem
Účtenky si většinou Češi neschraňují, protože by jim na nich záleželo, ale spíše pro případ, že bude zakoupené zboží třeba reklamovat nebo vrátit. Nezřídka jsou však účtenky samotné zdrojem frustrace. Až 63 procent respondentů průzkumu má zkušenost s tím, že potřebovali reklamovat zboží, ale účtenku nemohli najít. Téměř polovina respondentů pak účtenku sice našla, ta však byla pro změnu nečitelná kvůli vyblednutí.
Každý desátý u své banky reklamoval podezřelou transakci, kterou nebyl schopný identifikovat. Ve většině případů se přitom nejednalo o chybu na straně finanční instituce, ale o nákup, kterému nebyli zpětně schopni přiřadit pořízené zboží. „Konkrétní nákup můžete v mobilním bankovnictví díky připojené digitální účtence nejen snadno identifikovat, ale kdykoli zpětně vyhledat pro potřeby reklamace nebo vrácení zboží,“ vysvětluje Michal Čarný.
Průzkum uskutečnila společnost Mastercard ve spolupráci s výzkumnou agenturou G82 v červenci 2022 v České republice a na Slovensku. V obou zemích byl dotazován vzorek 300 respondentů. Průzkum společnost provedla metodou CAWI. Cílovou skupinou byli respondenti ve věku ad 18 let. Zohlednili se kvóty na věk, pohlaví, velikost místa bydliště a region.
Služba Digitální účtenky od společnosti Ethoca, kterou vlastní Mastercard, umožňuje obchodníkům zviditelnit data z účtenky svým zákazníkům přes vydavatele jejich platební karet, kteří se do této služby připojili. Zákazníci pak mají možnost přístupu ke své účtence kdykoliv prostřednictvím aplikace svého mobilního bankovnictví.
Podívejte se na výsledky průzkumu