
Každý druhý Čech začal kupovat levnější zboží. Došlo k omezení výdajů například na oblečení ve prospěch výdajů na jídlo, energie či dopravu. Vyplývá to z dat Banky Creditas a výzkumu společnosti Ipsos.
Pokles své životní úrovně během letošního roku deklaruje 70 procent lidí. Z toho polovina vnímá pokles jako velmi silný. Dalších 23 procent pokles zatím nezaznamenalo. Brzy jej však očekává. Situaci ekonomiky i svou vlastní vidí výrazně pesimističtěji lidé z malých obcí a měst než obyvatelé měst nad sto tisíc obyvatel.
U nákladů spojených s bydlením, jako je například nájem, hypotéka či platby za energie, uvedl jen každý pátý, že u něj nedošlo ke změně. A to zejména díky zafixování z dřívějška. U zbytku výdaje rostly, a to mnohdy výrazně. U 19 procent lidí byl nárůst do tisíce korun měsíčně, u 32 procent mezi 1001 až 3000 korunami, u dvaceti procent mezi 3001 až 5000 korunami, u zbylých devíti procent lidí šlo o nárůst nad pět tisíc korun.
Levnější zboží jako alternativa pro polovinu účastníků
S rostoucími cenami v obchodech se téměř polovina lidí (48 procent) vyrovnala tak, že začala kupovat levnější zboží. Zhruba čtvrtina (27 procent) kupuje stejné zboží, ale v menším množství a 17 procent nakupuje zatím stejně, nicméně už sonduje alternativy. Necelá polovina Čechů (48 procent) kvůli vyšším cenám omezila využívání zbytných služeb, jako jsou návštěva restaurace či výdaje za cestování. Dalších 37 procent nyní využívá levnějších alternativ.
Strukturu nákladů domácností dobře ilustrují data o uskutečněných objemech plateb v jednotlivých kategoriích z Creditas Bankingu. V meziročním srovnání (srpen 2022 vs. srpen 2021) se ukazuje, že domácnosti vydávají za potraviny o deset procent více než před rokem, naopak výdaje za oblečení klesly o dvě procenta a v položce shopping (tedy ostatní nákupy) se projevil pokles o 1,5 procenta.
O 4,5 procenta stouply celkové výdaje související s dopravou. Nejvýznamnější rostoucí položkou byly služby, kde se ukázal nárůst o 124 procent, což souvisí zejména s novou výší záloh například za elektřinu.
„Aktuální průzkum potvrdil to, co se zpožděním naznačovala data o spotřebě domácností už v závěru loňského roku. Vysoká inflace snižuje kupní sílu obyvatel a mění jejich spotřebitelské zvyklosti. Prioritou je bydlení, na zbytku se začíná šetřit. I když v obchodech platíme více, reálně si odnášíme méně zboží,“ vysvětlil hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
Banka Creditas využila kategorizovaná data o struktuře výdajů realizovaných převodem či platbou kartou v měsíci srpnu 2021 a 2022, která očistila o vliv počtu uživatelů v daných obdobích. Prostřednictvím nástroje Instant Research společnosti Ipsos si také banka nechala realizovat výzkum na 500 respondentech.