
Holding Rosa market, který zastřešuje maloobchodní sítě Enapo a Pramen CZ v ČR, letos změnil vlastnickou strukturu. Jeho jednatelem se stal Miloň Miller, jehož cílem je holding revitalizovat a připravit ke spojení s dalšími obchodními řetězci.
O holding Rosa market má zájem investiční fond Oriens, který už dříve investoval do jihočeského FF Holdingu. Roste na tuzemském trhu další silný mezinárodní hráč, který svůj byznys založí na tradičních českých kořenech?
V čem spočívá revitalizace, kterou provádíte?
Maďarsko-česká investiční skupina Oriens má zájem pouze o retailové aktivity holdingu Rosa market. Zaměřuji se tedy na revitalizaci společnosti spočívající jednak v odprodeji aktiv nesouvisejících s retailem, dále v zeštíhlení celé skupiny a ve zlepšení ekonomické výkonnosti obchodní sítě.
V jaké kondici se teď tedy holding nachází a jak se mu vedlo v posledních letech?
Původní majitel Radek Horák založil firmu před 30 lety a vytvořil holding, který velmi slušně prosperoval. V minulosti dostal řadu nabídek na prodej společnosti, ale to nebyl jeho cíl. Soustředil svou pozornost mimo retail, investoval do gastronomie, hotelů a také dvou pivovarů v Břeclavi a v Kutné Hoře. Ty se mu podařilo prakticky znovuzrodit díky investicím do nových technologií a filozofii řemeslného piva. Doba tomu ale příliš nepřála a stále nepřeje. Covidová pandemie postihla gastro, cestovní ruch, prakticky všechny provozy utrpěly nějakou ztrátu, ačkoli zrovna pivovarům se během covidu dařilo. Poslední ranou je uzavřený ruský trh kvůli válce na Ukrajině, protože právě ten byl pro pivovary významným odběratelem. Celý holding v posledním roce generoval ztrátu a Radek Horák se rozhodl firmu zachránit. Řešení jsme našli právě s fondem Oriens, a pokud se revitalizace podaří, fond firmu převezme.
V roce 2019 investoval Oriens prostřednictvím dceřiné firmy Central European Supermarkets do společnosti FF Holding, tedy do maloobchodní sítě Flosman, PF Potraviny a Lahůdky Vavřík. Rosa market tedy půjde ve stopách Flosmana?
Oriens se netají tím, že má na tuzemském retailovém trhu další ambice, takže zamýšlené budoucí převzetí holdingu Rosa market je logickým krokem. Navíc tu jde o regionálně komplementární byznys. Enapo je zejména na Moravě, Pramen CZ v Čechách a Flosman dominuje jižním Čechám.
Poměrně nedávno ale několik prodejen Pramen CZ skončilo pod křídly českobudějovické Jednoty. Proč?
Udělali jsme kalkulaci ziskovosti jednotlivých prodejen a identifikovali jsme několik, které měly z různých důvodů slabou výkonnost a logistické náklady na zásobování byly vysoké. To jsou právě ty prodejny v Táboře a Českých Budějovicích, které převzala Jednota, spotřební družstvo České Budějovice.
Máte v plánu prodávat prodejny i v dalších regionech?
V současné chvíli máme rozhodnuto v řádu jednotek prodejen o jejich prodeji nebo uzavření. Ani jedno ale není naším dlouhodobým cílem. Tím je revitalizace celé sítě a zvýšení obratu a ziskovosti jednotlivých prodejen. Chystáme se i převzít další prodejny tam, kde vidíme perspektivu.
Takže se budete orientovat především na ziskové prodejny?
Určitě ano. Máme ještě některé prodejny, které jsou ztrátové a původně jsme je vyhodnotili jako neperspektivní. Nakonec jsme se ale rozhodli si je ponechat a budeme investovat do jejich modernizace a rozvoje.
Je právě modernizace to, co prodejny nejvíce potřebují?
Nejen. Vnímám to tak, že některé prodejny jsou podinvestované, tam se to dá napravit relativně jednoduše. Samozřejmě pokud na to budeme mít dostatek zdrojů. A věřím, že budeme, je to otázka měsíců. Vitalitu prodejen pak ovlivňuje konkurence, ať už lokální, nebo ta v okresních městech. Pokud máme ve stometrové vzdálenosti nadnárodní řetězec, kterému konkurujeme těžko, tak je to problém. V minulosti jsme bohužel nebyli moc konkurenceschopní ani na trhu práce, těžko jsme sháněli kvalitní personál. To je ale část, která už se stává minulostí. Zavádíme nový motivační systém, měníme řadu procesů. Zaměstnanci jsou pro mě prioritou, protože právě oni s námi budují celý obchod a jsou v kontaktu se zákazníky. V nastavování procesů jsme se mimochodem inspirovali také v síti Flosman.
Čím přesně jste se inspirovali?
Právě v oblasti motivace zaměstnanců, kde se odměňování odvíjí od výkonnosti a prosperity prodejny. Obrovská hodnota, kterou Rosa market má, je informační systém a snadno dostupná data. Teď se na ně díváme z takového úhlu pohledu, aby nám významně pomáhala při řízení firmy. Už dnes pracujeme na tom, že v budoucnu dojde k propojení s Flosmanem a systémy řízení budou společné. Ta cesta je samozřejmě dlouhá a náročná, ale je to cíl.
Takže vznikne jeden velký řetězec pod jednou značkou?
Je to téma, které je na stole a logicky se nabízí. Otevřeně o tom debatujeme, zvažujeme různé možnosti, řešíme nastavení ochranných známek. Zároveň to je ale běh na dlouhou trať a já se teď soustředím hlavně na revitalizaci Rosa marketu.
Kolik prodejen máte aktuálně v obou maloobchodních sítích?
Obě značky, tedy Enapo a Pramen CZ, jich představují 185. Více než 500 prodejen s námi kooperuje na bázi franšízové spolupráce. Franšízová síť byla v posledních měsících pod obrovským tlakem konkurence, řada chyb byla na naší straně. Jsem ale rád, že to s námi partneři ustáli a franšízovou síť budeme dál rozvíjet. Jen do konce tohoto roku přijmeme do sítě další partnery. Pevný základ holdingu ovšem stále tvoří naše vlastní prodejny, které jsou pilířem hospodaření a významněji se podílí na zisku.
Kam hlavně zamíří investice? Do modernizace?
Máme prodejny, které jsou krásné, ty, které neurazí, a pak takové, které už neodpovídají moderní kultuře prodeje a požadavkům dnešního zákazníka. Takže investice se budou částečně týkat modernizace do hezčího prostředí, ale i úpravy otevírací doby na míru lokalitám, kde se prodejna nachází. Investice půjdou také do informačního systému. Máme velmi dobrá a snadno dostupná data, která již dnes umíme lépe vytěžit. V moderním retailu už jsou standardem třeba automatické objednávky na sklad velkoobchodu, ale my s tím ještě bojujeme. Změníme to.
Úprava otevírací doby je určitě výzva. Jak to chcete řešit?
Snažíme se držet otevírací dobu tak, aby byla atraktivní pro zákazníka, ale je to, zejména pro malé regionální prodejny, opravdu problém. Sledujeme různé směry a budeme reagovat na trendy i nové technologie. To je určitě jedno z řešení, prodloužení otevírací doby. Dalším řešením je užší spolupráce s lokálními obyvateli. Aktuálně cílíme naši náborovou kampaň na seniory. Jsou to lidé plní energie, rádi si povídají a rádi si přilepší ke svému důchodu. A protože mají volný čas, nevadí jim přijít třeba na pár hodin ráno nebo večer. Sázíme na ně hlavně v sídlištních lokalitách, ale i jinde. Naším mottem je „Blízko vašeho domova“ a „Váš dobrý soused“, tak to spolu logicky hezky sedí. Podobně to funguje v zahraničí a věříme, že bude i tady.
Pojďme zpět k franšízantům. Co jim můžete nabídnout? Přece jen franšízových sítí je na českém trhu poměrně dost.
Franšízanti oceňují hlavně naše technologické řešení pro objednávky, to je na velmi dobré úrovni. Aktuálně pracujeme na vylepšení a optimalizaci sortimentu a jeho dostupnosti. Jsme volnějším typem franšízy, zavážíme partnery přímo z velkoobchodu, ale probíhají i přímé dodávky.
Čeho chcete optimalizací sortimentu docílit?
Víme, že některé kategorie je třeba posílit, některé zboží bychom ale nemuseli prodávat vůbec. Takže budeme i vyřazovat. Postupně prochází jednotlivé položky sítem, díváme se hlavně na jejich obrátkovost. Posílíme také spolupráci s lokálními dodavateli, to jsou typicky přímé dodávky. Protože obchody Enapo a Pramen CZ jsou vyhledávané zejména díky lokální nabídce pekařských, mléčných nebo uzenářských výrobků. A zapracovat musíme i na ovoci a zelenině, aktivně do toho zapojujeme vedoucí prodejen. Klíčový je pro nás kvalitář, protože když dodavatel ví, že se u nás zboží příliš nekontroluje, pošle to horší. A to už by se do budoucna také stávat nemělo.
Co dalšího máte v plánu optimalizovat kromě sortimentu?
Především marže. S rostoucími cenami energií to jinak nepůjde. Ve vztahu k tržbám činily dříve energie dvě procenta, dnes je to tři a půl a příští rok to bude v rozmezí pěti šesti procent, pokud teda zůstanou ceny na stávající úrovni. I dodavatelům se samozřejmě zvedají náklady, takže musíme najít nějakou společnou cestu. O maržích bude třeba vést seriózní diskusi, pokud se nemáme všichni dostat do ztráty.
Daří se vám optimalizovat náklady na energie i jinou cestou? Třeba v poslední době oblíbenou fotovoltaikou a podobně?
To nevylučuji, ale zatím jsme touhle cestou nešli. Nakoupili jsme měřicí přístroje, abychom věděli, kolik energie nám spotřebují chlaďáky, mrazáky, osvětlení. Samozřejmě víme, kolik energie se spotřebovalo v prodejnách, máme i dílčí rozbor, kolik jednotlivé segmenty spotřebují. Teď jsme ale vybrali typickou prodejnu v běžném standardu a provádíme velmi přesná měření. Výsledky ukážou, kde budeme šetřit energie a optimalizovat provoz.
Jak moc rostoucí náklady na energie ovlivňují energeticky náročné kategorie, jako je třeba mražené zboží?
Nedokážu teď přesně říct, jak budeme v budoucnu k této kategorii přistupovat. Analýzy to časem ukážou. Může to znamenat, že tohle zboží zdražíme, nebo si řekneme, že ho třeba v některých prodejnách vůbec do prodeje nezařadíme.
Jaká je vaše vize prodejen Enapo a Pramen CZ, možná tedy pod jinou společnou značkou, za pár let?
Doufám, že to bude dřív než za pár let. Vidím je jako přitažlivé, moderní obchody, kde vždy seženete čerstvé pečivo, ovoce a zeleninu ve výborné kvalitě a vždy tam budou k dispozici ty nejzákladnější položky, kterých je zhruba kolem dvou set. Prodejny musí být otevřené dostatečně brzo a zároveň dostatečně dlouho. A pak je tu věrnostní program Yes Pass, který předběhl dobu, je velmi dobře propracovaný a orientovaný na zákazníky. Třeba to, že s věrnostní kartou nepotřebujete tištěnou účtenku, už u nás funguje spoustu let, zatímco moderní trh s tím přišel nedávno.
Profil zákazníka Miloně Millera:
Můj oblíbený obchod:
Sportovní prodejna v ulici Dlážděná, kde mají nabídku hokejového vybavení. Kupuji ho pro syna.
Má oblíbená značka:
Kanec. To je značka piva ze Zámeckého pivovaru Břeclav, který patří do holdingu Rosa market.
Jak nejčastěji nakupuji:
Obvykle jednou týdně zajdu do kamenného obchodu. Moje žena ale nakupuje často on-line, i potraviny.
Jaký jsem zákazník:
Dřív mě to nezajímalo, ale dnes už se dívám, jak je zboží v obchodě prezentované, co a jak je vystavené. Je to pro mne zdroj inspirace.
Co mě na nakupování nebaví:
Když obchod přeorganizuje kategorie a já nemohu najít to, pro co jsem přišel.
CV Miloně Millera:
Současný jednatel holdingu Rosa market v minulosti prošel řadou řídících pozic ve společnostech Škoda Praha, PVT/Asseco Central Europe nebo Fincentrum. Téměř šest let řídil českou a slovenskou pobočku zdravotnické společnosti Medicover (později EUC Premium, dnes Canadian Medical). Právě společnost Medicover v roce 2011 koupil investiční fond Oriens, šlo o jeho první investici v ČR. Od roku 2016 do roku 2019 pracoval Miloň Miller jako ředitel společnosti Oriens Czech Republic, kde nakupoval firmy do jejího portfolia a podílel se na jejich další správě.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
Rozhovor najdete i v časopisu Zboží&Prodej 9/2022.