
Obrat Skupiny Coop dosáhl v roce 2021 výše 33,1 miliardy korun. Výsledek kopíruje obrat z roku 2020, který se oproti předchozímu roku zvýšil o více než dvě miliardy korun. V návaznosti na aktuální výši inflace a zdražování potravin očekává řetězec letos další nárůst obratu, s ohledem na rostoucí náklady však bude mírně horší ziskovost. Subjekt v tomto roce slaví 175. let od založení první družstevní prodejny na území dnešní České republiky.
Skupina Coop provozuje v České republice kolem 2 400 prodejen. „Klíčové jsou pro hospodářský výsledek naše větší prodejny, které úspěšně konkurují prodejnám velkých nadnárodních řetězců. Takových prodejen máme přibližně polovinu. Jde na jednu stranu o supermarkety a na druhou stranu o formáty klasických samoobsluh ve střediskových obcích či v centrech měst,“ vysvětluje předseda představenstva Pavel Březina.
Prodejny v malých obcích se podílí na celkovém obratu jen malým procentem a jejich počet v minulosti klesal, v posledních letech se však pokles podařilo zastavit. Těchto prodejen je podle Pavla Březiny přibližně třetina, na celkovém obratu sítě se však podílejí jen zhruba deseti procenty.
„Co se týká prodejen v malých obcích, do blízké budoucnosti nyní hledíme s velkými obavami. Dramaticky se zvyšující ceny energií a dalších nákladů mohou vést k další vlně zavírání těchto obchodů. Stejně tak se nyní obáváme i o osud některých lokálních dodavatelů, s nimiž úzce spolupracujeme,“ komentuje Pavel Březina aktuální situaci.
Negativní vliv na život obyvatel
Případné rozsáhlejší zavírání prodejen v malých obcích by podle vedení Skupiny Coop mělo na celkové hospodaření paradoxně spíše pozitivní vliv, velmi negativně by se však dotklo kvality života místních obyvatel. „Stát, kraje i řada obcí prodejny v nejmenších sídlech podporují, ani to však nemusí nyní stačit. Nejsme klasická firma, a i když to ne vždy je finančně výhodné, snažíme se dělat pro jejich záchranu maximum,“ dodává Pavel Březina.
Za svoje strategické výhody Skupina Coop považuje to, že řada jeho prodejen je v obcích i ve městech v pěší dostupnosti a výraznou orientaci na lokální dodavatele. Podle jejího vedení odpovídá jednoduchá dostupnost měnícím se potřebám zákazníků, kteří chtějí spořit čas a stále častěji i náklady na pohonné hmoty. Přes problémy, kterým nyní čelí prodejny v nejmenších obcích, hodnotí Pavel Březina průběžné výsledky za rok 2022 zatím pozitivně. A to zejména s ohledem na výsledky ve druhém a třetím čtvrtletí.