
Dary od zákazníků opět přispěly k naplnění skladů potravinových bank. V podzimním kole celorepublikové akce Sbírka potravin se ve více než 1400 prodejnách podařilo vybrat 468 tun potravin. Z nich lze připravit až 936 tisíc porcí jídla.
Zákazníci v podzimní Sbírce potravin přispěli i 52 tunami základní drogerie a hygienických potřeb. Navíc až do 22. listopadu mohou Češi darovat potraviny a drogerii rovněž prostřednictvím on-line nákupů. A to na Košík.cz, Rohlík.cz a iTesco.cz. Potravinové banky preferují hlavně konzervy, dětské výživy, instantní polévky, trvanlivé mléko, olej, rýži a luštěniny, těstoviny. Dále pak základní i dětskou drogerii.
K myšlence pomoci lidem v nouzi se letos v akci Sbírka potravin přihlásily obchodní řetězce Albert, Billa, Coop, Globus, Kaufland, Lidl, Makro, Penny Market, Tesco a sítě drogerií dm drogerie markt a Rossmann. Darované zboží se převeze do skladů potravinových bank. Odtud se přes jednotlivé charitativní organizace i města a obce rozveze potřebným.
Počet potřebných narůstá
„Je smutnou realitou, že počet lidí v nouzi intenzivně narůstá, meziročně o 35 procent. A to i těch, kteří dosud tento druh pomoci nepotřebovali. Důvodem je předchozí koronavirová krize, na niž takřka plynule navázala vysoká inflace a výrazné zdražování základních potřeb,“ uvádí Veronika Láchová, ředitelka České federace potravinových bank. V porovnání se začátkem roku je v potravinových bankách zhruba o třetinu potravin méně, teda asi o 600 tun.
„Negativní dopady současného tíživého stavu do života českých obyvatel jsou skutečně citelné. Opravdu mě proto těší, že se do podzimního kola Sbírky potravin opět zapojily všechny velké obchodní řetězce. Poděkování náleží všem jejich kmenovým zaměstnancům i brigádníkům, kteří přispěli ke zdárnému průběhu této velmi potřebné akce. Je nutno připomenout, že řetězce rozšiřují své aktivity, poskytují logistické kapacity a pro potravinové banky se snaží zajišťovat průběžné i jednorázové dary, ačkoli samy musí intenzivně řešit strmě rostoucí náklady na vlastní provoz,“ sděluje Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
„Jsou to právě obchodní řetězce, které se podílejí na ochraně spotřebitelů před dopady současné krize, a to na úkor vlastních marží. Obchodníci dlouhé měsíce akceptují požadavky dodavatelů ohledně nárůstu nákupních cen, a přitom nepromítají své neustále stoupající náklady na energie, logistiku a mzdy do cen pro zákazníky,“ vysvětluje Tomáš Prouza.
Zapojila se i dm drogerie
Síť dm drogerie markt se i letos zapojila do dobročinné aktivity Sbírka potravin. Možnost pomoci druhým využili také zákazníci řetězce, kteří 12. listopadu do potravinových bank přispěli téměř 12 tunami drogistického zboží a téměr čtyřmi tunami potravin. Díky Sbírce potravin tak budou produkty rozděleny osamělým seniorům, rodičům samoživitelům, rodinám v nouzi a dalším, kteří je potřebují.
Drogerie bude pomáhat i jinak. Slevový svátek Black Friday se rozhodla proměnit v Giving Friday. V rámci loňského ročníku této dobročinné aktivity darovala společnost dm 3,3 milionu korun na pomoc obětem domácího násilí. Letos věnuje pět procent z celkového obratu učiněného 25. listopadu prostřednictvím Charity ČR na pomoc osobám ohroženým chudobou. „Vzhledem k současné ekonomické situaci věříme, že právě těmto lidem náš finanční dar nejvíce pomůže k lepším životním podmínkám. Stojíme totiž před jedním z nejtěžších období,“ zdůrazňuje Jiří Peroutka, manažer komunikace dm drogerie. Dodává, že společnost dm darované peníze ještě navýší výnosem z dražby a prodeje digitálních obrazů Múzy Inspirace.
V prodejnách Albert se vybralo téměř 108 tun potravin
Přes 130 obchodů Albert po celém Česku se zapojilo do podzimní části desátého ročníku Sbírky potravin. V průběhu minulé soboty darovali zákazníci trvanlivé potraviny, ale i základní drogerii. V obchodech Albert vysbíraly banky téměř 108 tun a nejvíce si odvezly z Alberta v pražských Nových Butovicích.
„Rádi bychom poděkovali všem zákazníkům za účast na Sbírce potravin a také za to, že jim pomoc lidem v nouzi není lhostejná i v takto náročném období. Velké poděkování patří také téměř 400 dobrovolníkům ze zapojených dětských domovů, z řad vlastních zaměstnanců a zejména z řad organizací napojených na potravinové banky a dalším partnerům sbírky,“ řekl Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
„Albert je největším dárcem potravin a díky každodenním potravinovým darům v celé České republice darujeme více než 2 500 tun. Potravinové sbírky pak dvakrát do roka naplní sklady potravinových bank v nejnáročnějších obdobích, mezi které to vánoční bezpochyby patří,“ doplňuje Jiří Mareček.
Letošní novinkou je zapojení dětských domovů
Dobrovolníci z dětských domovů, kteří byli v několika obchodech Albert, vybírali potraviny přímo pro děti. Zákazníkům, tak mohli říct, co přesně aktuálně potřebují. „Sbírka nám pomůže efektivně snížit provozní náklady na stravování dětí. Zkvalitní a zpestří jejich jídelníček, jelikož naše denní finanční normativy postačí na přípravu běžných standartních jídel,“ říká Luděk Doležal, ředitel přerovského dětského domova. Domov potraviny využije především na přípravu pokrmů pro děti v rámci celodenního stravování. Jídlo si budou pod dohledem vychovatele připravovat děti samy. Suroviny využijí také na pečení vánočního cukroví či oblíbené bábovky.
Globus se zapájí již deset let
Zákazníci Globusu již deset let prostřednictvím potravinových sbírek prokazují pochopení s těžkou situací seniorů, matek samoživitelek a dalších potřebných. V patnácti hypermarketech věnovali potravinovým bankám 43,7 tun potravin a drogerie. Nejvíc darů, 5,8 tun, se vybralo v hypermarketu Globus v pražských Čakovicích. Zákazníkům byly nápomocné při výběru slevy na trvanlivé potraviny a drogerii i doporučení sortimentu v nákupním seznamu mobilní aplikace Můj Globus.
Prostřednictvím Globusu lidé poslali celkově za letošní jarní a podzimní sbírku do potravinových bank v součtu 69,7 tun zboží. To je nejvíc za celou historii. Vedle toho tyto hypermarkety darují potravinovým bankám zboží také na pravidelné na měsíční bázi.
Velká část zákazníků, která přišla v den Sbírky potravin do hypermarketů Globus, také přispěla darem do dobrovolnických nákupních košů. Mnoho z nich přišlo cíleně, do potravinových sbírek totiž darují pravidelně. „Je to úctyhodné. Všem zákazníkům, kteří se zapojili, velmi děkujeme. Poslední roky naší desetileté účasti ve sbírkách potravin se snažíme usnadnit výběr a nákup darů slevami, aby měli naši zákazníci snazší výběr a pomoc nezatížila jejich peněženky. Což bylo letos velice vítáno,“ říká Aneta Turnovská, tisková mluvčí hypermarketů Globus.
Specifikem podzimních potravinových sbírek je fakt, že lidé často vloží vedle trvanlivých potravin do košíku dobrovolníkům i drobné sladkosti pro děti. „Rodinám samoživitelů kolikrát na sladké potěšení dětem už nezbude, proto jim naši zákazníci posílají vždy před Mikulášem třeba čokolády a oplatky,“ dodává Aneta Turnovská.
Globus je partnerem sbírky potravin již desátým rokem. Za tuto dobu poslaly tyto hypermarkety do potravinových bank téměř 630 tun zboží. Stovky tun postupně hypermarkety Globus darovaly potravinovým bankám na pravidelné měsíční bázi a téměř 358,7 tun darovali zákazníci v potravinových sbírkách.
Makro nechybělo
Síť velkoobchodů makro ČR se také o uplynulém víkendu znovu zapojila do jedné z největších dobročinných akcí v České republice. Sbírky potravin pořádané Českou federací potravinových bank se zákazníci prodejen makro ČR mohli letos na podzim zúčastnit již po několikáté. Celkem darovali rekordních více než 17 tun potravin. Ve srovnání s loňským podzimním kolem potravinové sbírky se vybralo o téměř dvě tuny potravin více.
„Více než 17 tun darovaných potravin je neuvěřitelný výsledek. Za posledních pět let se jedná o nejúspěšnější Sbírku potravin u nás v makro. Velice mě těší, že naši zákazníci ve velkém mysleli na ty, kteří potřebují pomoci. Letos byla štědrost dárců ve Sbírce potravin důležitá dvojnásob, protože spoluobčanů odkázaných na potravinové banky bohužel začíná postupně přibývat a sklady jídlem se tím pádem vyprazdňují rychleji,“ konstatuje Martin Čivrný, vedoucí týmu komunikace makro ČR.