
Průzkum společnosti DS Smith odhalil, že nakupováním v e-shopech se do českých domácností kvůli nevhodným obalům dostane až 9,2 milionu kubíků vzduchu. To je pro představu stejný objem jako 3 075 olympijských bazénů. Kdyby měly zásilky optimální balení, ušetřilo by se na jejich přepravě 9 650 tun oxidu uhličitého, které každý rok zbytečně unikají do ovzduší.
Z dat společnosti DS Smith vyplývá, že v kartonových krabicích, které jsou často mnohonásobně větší než jejich obsah, se kromě vzduchu do našich domácností ročně dopraví i 9,3 milionu metrů krychlových výplní, což je množství, které by zakrylo Staroměstské náměstí třináctkrát. Spolu s tím se kupí 61 milionů metrů čtverečních izolepy, která by překryla celou rozlohu Karlových Varů. Dále pak 20 861 tun kartonu v hodnotě 140,8 milionu korun.
Přebytečný karton i plast mají negativní dopad nejen na životní prostředí, ale také na vnímání značky. V 21 procentech případů totiž respondenti odpověděli, že po doručení zásilky s nadměrným množstvím obalů se cítí být obchodníkem zklamaní.
Výzkum také mapoval očekávání spotřebitelů. Češi by v budoucnu rádi dostávali zásilky balené do materiálů z alternativních obnovitelných zdrojů (40 procent), v obalu, který na produkt těsně přiléhá (52 procent) nebo ve vodotěsném balení (23 procent).
„Témata jako oběhové hospodářství nebo náhrada plastů jsou hnací silou našich inovací. Díky tomu naše portfolio produktů zahrnuje přepravní obaly, dárkové obaly i spotřebitelské obaly, které pomáhají zákazníkům plnit jejich závazky v oblasti udržitelnosti. Ke každému projektu přistupujeme individuálně a navrhujeme obaly taky, aby vyhovovaly danému zboží a zákazník z něj měl jedinečný zážitek,“ vysvětluje Martin Němec, generální ředitel DS Smith Packaging Česká republika.
Výrobci přiznávají velké obaly
Každý měsíc z e-shopů odejde zhruba 20,6 milionu zásilek. Podle průzkumu DS Smith sice 86 procent on-line prodejců přiznává, že používají nepřiměřeně veliké obaly, ale více než polovina se zaměřuje na jejich recyklovatelnost a necelá třetina na možnost obal znovu využít.
„Plýtvání materiálem se dá zamezit už při jeho designu, ve fázi návrhu výrobku. Snažíme se maximálně navýšit podíl složek, které lze znovu použít. Ve spolupráci s nadací Ellen MacArthur jsme vyškolili 700 designérů v principech oběhového designu, kteří pracují na více než 2000 cirkulárních projektech,“ říká Stefano Rossi, CEO společnosti DS Smith Packaging.
Krabice společnosti DS Smith jsou recyklované (z již použitých materiálů) a recyklovatelné (dají se znovu využít). Díky řešení „Box-to-Box in 14 days“ dokáže během dvou týdnů krabici od zákazníka získat zpět, ve svém recyklačním středisku ji zpracovat a vyslat znovu do oběhu.
„Spotřebitelé chtějí méně obalů a více udržitelných možností. Proto využíváme metriky cirkulárního designu. Optimalizujeme zdroje surovin a snižujeme produkci odpadu, což má pozitivní přínos pro životní prostředí. Právě teď nastal ten čas nadbytečný vzduch z e-commerce vyfouknout,“ dodává Martin Němec.