
Už skoro dva roky mohou zákazníci objednávat spotřební produkty on-line s rychlým doručením až ke dveřím. Tuto službu jako první přinesla platforma Dáme market.
Zákazníkům služba Dáme market nabídla čerstvé potraviny od pečiva přes zeleninu a ovoce až po mléčné výrobky. I když je fresh sortiment pro Dáme market klíčový, není jediný. Na platformě lze pořídit třeba i drogistické zboží nebo dárky.
Podle statistik platformy Dáme market mají Češi nejraději sýry. V roce 2021 tvořily produkty z této kategorie napříč regiony přes 30 procent objednávek. Nejpopulárnější pak byly české sýry od Madety. Druhou pozici obsadily limonády (zejména Coca-Cola a Kofola) s více než 28 procenty a třetí čerstvá zelenina s 25,5 procenty. Pokud jde o konkrétní produkty, kraloval nákupním košíkům v drtivé většině regionů banán (v průměru devět procent objednávek), pouze v Liberci a v Olomouci obsadil první příčku tukový rohlík.
V roce 2022 s růstem celkového objemu narostl i počet objednávek u některých specifických produktů. Zatím nejprodávanějším artiklem je tukový rohlík, který tvořil v průměru více než 15 procent objednávek napříč regiony. Největší popularitu mají rohlíky v Českých Budějovicích, kde se objevily ve 21,65 procentě objednávek. Pozici nejoblíbenější kategorie si i v minulém roce udržely sýry, které tvořily více než 34 procent objednávek. Limonády předčila čerstvá zelenina (31,39 procenta), která se v počtu objednávek umístila na druhé příčce.
V uplynulém roce snědli Češi poměrově nejvíce zeleniny a ovoce v říjnu a listopadu. Limonády svůj loňský vrchol zažily v červnu a červenci, o prvenství se v regionech přetahují Coca-Cola a Kofola. Mezi oblíbené produkty roku 2022 patřila také hotová jídla. I proto Dáme market navázal v pololetí spolupráci se značkou Cibule. šéfkuchaře Filipa Sajlera, který zákazníkům nabízí hotovky z kvalitních surovin bez přidaných éček. Právě z jeho sortimentu si zatím nejlépe vede holandský řízek, který se zařadil mezi říjnové bestsellery. Skvěle se ale dařilo i indickému butter chicken s rýží nebo tradiční české svíčkové.
Bez vánočního shonu
Rozvoz jídla a dalšího spotřebního zboží Češi hojně využívali i na Štědrý den. Doručení objednávky až ke dveřím si objednal během loňských Vánoc každý desátý zákazník. Nejoblíbenějším pokrmem se již tradičně stala pizza. Na objednávkách spotřebního sortimentu měli velký podíl alkoholické a nealkoholické nápoje (během Vánoc vzrostl zájem čtyřnásobně), květiny (dvojnásobně) a potřeby pro domácí mazlíčky (téměř dvakrát tolik než obvykle). Služba q-commerce (rychlé doručování), kterou nabízí společnost Dáme jídlo, v objednávkách překonala předcovidový rok 2019 o 120 procent.
Za zvýšený zájem o danou službu může podle CEO společnosti Adama Kolesy především skutečnost, že lidé chtějí vánoční čas strávit v klidu s rodinou. Mezi další důvody řadí fakt, že chtějí minimalizovat čas přípravou večeře, nebo se jednoduše chtějí vyhnout vánočnímu shonu v obchodech: „Pro mnohé naše zákazníky je to dobrý způsob, jak se vyhnout každoročnímu stresu, který je bohužel s Vánocemi spojený. Přeplněné obchody a fronty představují pro řadu z nich tlak, a pokud mají možnost se tomu vyhnout, rádi využijí naše služby. Během pár kliknutí si zákazníci objednají vše potřebné až ke dveřím domu, a jednoduše se můžou soustředit na pohodu a radostný čas strávený s rodinou.“
Oblíbené ovoce a vychlazené pivo
Češi rádi využijí pestré nabídky, kterou platforma Dáme market nabízí a berou ji jako možnost dokoupení potravin či menších dárků na poslední chvíli. O Vánocích pravidelně zaznamenává dvakrát vyšší zájem ze strany zákazníků oproti běžným dnům v roce. Mezi nejčastějšími položkami v nákupním košíku zákazníků byly potraviny. Zejména ovoce a zelenina, kterou volil každý třetí zákazník a pečivo, které volil každý druhý.
Výrazný zájem byl také o víno (nárůst o 30 procent), které se stalo nedílnou součástí štědrovečerní tabule v českých rodinách. Oblíbené byly i dětské hračky, například z hračkářství Bambule zákazníci 23. prosince objednávali třikrát tolik, co obvykle. Během Štědrého večera pak na platformě zaznamenali nárůst o 50 procent oproti standardu.
Pizza opět kralovala
Co do počtu objednávek, i loni zaznamenala společnost Dáme jídlo v Česku nejvyšší počty u ne příliš tradičního vánočního pokrmu, pizzy. Nejoblíbenější byla ta se čtyřmi druhy sýrů (quattro formaggi), druhá v pořadí byla pizza se šunkou. Pizza hawaii s ananasem skončila na pátém místě. Již tradičně objednávali lidé nejvíce v hlavním městě Praze (70 procent z celkového počtu objednávek), velký zájem o rychlé doručení měli ale i v Liberci (5,5 procenta) a v Brně (5,2 procenta z celkového počtu objednávek).
V objednávkách stále převažuje rozvoz jídla. Nicméně v porovnání s čísly z minulých let je jasně vidět, že si Češi zvykají na komfort rychlého doručování spotřebního zboží. Obliba platformy Dáme market na Štědrý den meziročně vzrostla o 30 procent. K oblibě přispělo i přizpůsobení podniků a partnerských obchodů požadavkům zákazníků a uzpůsobení otevírací doby.