logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Budově Nových koupelen v areálu Dolu Hlubina vdechne rodinná společnost Kofola ČeskoSlovensko...
  • Síť francouzských pekařství Paul a Too Good To Go, společnost se sociálním dopadem, navazují...
  • Obchodní řetězec Kaufland oznamuje zahájení spolupráce s českou kapelou Jelen. Skladba...
  • Společnost Tesco Stores ČR přichází před grilovací sezonou s novinkami, které zahrnují jak...

Tržby v maloobchodě klesly o 8,7 procenta, za potraviny téměř o desetinu

13. ledna 2023
Zprávy 0
1524
Tržby v maloobchodě klesly o 8,7 procenta, za potraviny téměř o desetinu

Již sedmý měsíc v řadě trvá pokles tržeb v maloobchodě. Meziročně se v listopadu reálně snížily o 8,7 procenta. Zvýšily se jen v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky. Vyplývá to z revidovaných údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Maloobchodní tržby za nepotravinářské zboží meziročně v listopadu klesly o 9,6 procenta, za potraviny o 9,2 procenta a za pohonné hmoty o 2,1 procenta.

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě (kromě motorových vozidel) snížily reálně o 0,3 procenta, přičemž za potraviny klesly o 1,4 procenta, naopak za nepotravinářské zboží a pohonné hmoty vzrostly shodně o 0,3 procenta.

„Pokles tržeb maloobchodu v meziročním srovnání pokračoval i v listopadu. Oproti předchozímu měsíci se však zmírnil u prodeje pohonných hmot a nepotravinářského zboží. U prodeje potravin se pokles tržeb naopak prohloubil,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

„Meziroční růst zaznamenaly jen tržby specializovaných prodejen s kosmetickými a toaletními výrobky. Ostatní hlavní sortimentní typy specializovaných prodejen s nepotravinářským zbožím vykázaly pokles tržeb. To sa týká i prodejen s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, kterým v předchozích 19 měsících tržby meziročně rostly,“ dodává Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ.

E-shopům tržby klesly o desetinu

Tržby ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost klesly o 12 procent, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 10,9 procenta, s počítačovým a komunikačním zařízením o 8,4 procenta, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 5,8 procenta a s oděvy a obuví o 5,1 procenta. Naopak rostly tržby v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky o 2,8 procenta.

Tržby za potraviny klesly ve specializovaných prodejnách o 13,6 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o devět procent. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 2,9 procenta. Internetovým a zásilkovým obchodům se tržby snížily o 9,8 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel reálně meziměsíčně vzrostly o 0,8 procenta. Meziročně se tržby snížily o 1,7 procenta, v tom za opravy motorových vozidel klesly o 7,3 procenta a za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 0,1 procenta.

Datart přiznává: lidé kupují ve slevách

I když celkově maloobchod zaznamenal pokles, ne všichni hráči na trhu cítí nespokojenost. „Celý segment maloobchodu zažívá v posledních měsících v důsledku inflace a zvýšených nákladů na bydlení pokles zájmu zákazníků a celkového objemu nákupů. To se projevuje i v oblasti elektroniky. Zákazníci šetří na zbytném zboží a nakupují jen to, co skutečně potřebují. I přes propad trhu ukazují data společnosti Datart ze závěru loňského roku velmi dobré výsledky. Projevila se naše dlouhodobá strategie propojení retailu s on-line prodejem, uvádí k nejnovějším číslům Olga Dolínková, tisková mluvčí Datartu.

Po covidovém období se zákazníci postupně vrací do prodejen. Jak společnost uvádí, oceňují možnost odborného poradenství a příležitost prohlédnout a otestovat zboží. Návštěvnost prodejen Datart se meziročně zvýšila o 30 procent.

„Zákazníci se více zaměřují na prodejní akce a slevy. S nákupem jsou proto ochotni počkat a nakoupit za výhodnější ceny. V prodejní akci pak pořizují i dražší zboží, jako jsou velké domácí spotřebiče či televizory. Trendem je vysoký zájem o energeticky úsporné spotřebiče, které mohou dlouhodobě šetřit energetické náklady domácností. Zákazníci také více vyhledávají informace, využívají odborné rady. Více zvažují každý nákup. Tendence zákazníků nakupovat jen to, co skutečně potřebují, se projevuje například menším zájmem o sušičky prádla, robotické vysavače nebo automatické kávovary,“ popisuje mluvčí.

V předvánočním a vánočním období se celkový objem prodejů společnosti Datart přehoupl přes tři miliardy korun a překonal tak čísla z předchozího roku. Zákazníci v tomto období nakoupili 2,2 milionu kusů zboží. V segmentu mobilních telefonů Datart zaznamenal meziroční nárůst o 23 procent, u notebooků o čtyři procentá a zvýšený zájem byl také o výrobky péče o tělo a vlasy, elektrické zubní kartáčky, topidla a ohřívače vzduchu. „Největší nárůst jsme zaznamenali v segmentu příslušenství, kde zájem o příslušenství pro mobily vzrostl o 38 procent, u sluchátek pak o 15 procent,“ komentuje výsledky maloobchodu Olga Dolínková.

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Voděodolný papír od Smurfit Westrock!

Smurfit Westrock vyvinul inovativní a udržitelný voděodolný papír. AquaStop™ je součástí nového portfolia TechniPaper® společnosti Smurfit Westrock, které se skládá z řady vysoce výkonných papírů navržených tak, aby zvládly i ty nejsložitější dodavatelské řetězce. Papír AquaStop™ je voděodolný díky speciální vrstvě, která je aplikována během výrobního procesu. Na rozdíl od mnoha jiných nátěrů neohrožuje recyklovatelnost […]

Květnový veletrh World of Private Label 2025 představí inovace a trendy ve světě privátních značek

Letos v květnu se Amsterdam stane centrem odvětví privátních značek. Na veletrhu World of Private Label 2025 se v kongresovém centru RAI sejde přes 30 000 profesionálů z více než 125 zemí. Přes 3 100 vystavovatelů ze 75 zemí představí širokou škálu potravinářských i nepotravinářských výrobků odrážejících neustálý růst privátních značek. Maloobchodníci ze supermarketů, hypermarketů, […]

Zaregistrujte se nyní na Free From Specialty Food & Wine 2025 ve Vídni

Registrace na Free From Specialty Food & Wine 2025 je nyní otevřena, jedná se o přední B2B veletrh v Evropě pro zdravé, bezalergenní, veganské, rostlinné a speciality potraviny a nápoje. Akce se bude konat 17. a 18. června 2025 ve Vídni v Rakousku. Tento dvoudenní veletrh přivítá více než 5 000 odborníků z oblasti potravin, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–15. 5. 2025, veletrh Reklama Polygraf Obaly, Praha

15. 5. 2025, New Food Forum, Praha

15.–18. 5. 2025, Czech Food Expo, České Budějovice

20.–21. 5. 2025, veletrh PLMA’s World of Private Label, Amsterdam

27.–31. 5. 2025, Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

David McCabe, country retail manager, IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko: Všechny naše metriky jsou na vzestupu

7. května 2025

Obchod očima Jana Vetyšky, výkonného ředitele APEK: Férové české e-shopy jsou pod tlakem zahraničních tržišť

25. dubna 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required