Již sedmý měsíc v řadě trvá pokles tržeb v maloobchodě. Meziročně se v listopadu reálně snížily o 8,7 procenta. Zvýšily se jen v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky. Vyplývá to z revidovaných údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Maloobchodní tržby za nepotravinářské zboží meziročně v listopadu klesly o 9,6 procenta, za potraviny o 9,2 procenta a za pohonné hmoty o 2,1 procenta.
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě (kromě motorových vozidel) snížily reálně o 0,3 procenta, přičemž za potraviny klesly o 1,4 procenta, naopak za nepotravinářské zboží a pohonné hmoty vzrostly shodně o 0,3 procenta.
„Pokles tržeb maloobchodu v meziročním srovnání pokračoval i v listopadu. Oproti předchozímu měsíci se však zmírnil u prodeje pohonných hmot a nepotravinářského zboží. U prodeje potravin se pokles tržeb naopak prohloubil,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
„Meziroční růst zaznamenaly jen tržby specializovaných prodejen s kosmetickými a toaletními výrobky. Ostatní hlavní sortimentní typy specializovaných prodejen s nepotravinářským zbožím vykázaly pokles tržeb. To sa týká i prodejen s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, kterým v předchozích 19 měsících tržby meziročně rostly,“ dodává Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ.
E-shopům tržby klesly o desetinu
Tržby ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost klesly o 12 procent, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 10,9 procenta, s počítačovým a komunikačním zařízením o 8,4 procenta, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 5,8 procenta a s oděvy a obuví o 5,1 procenta. Naopak rostly tržby v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky o 2,8 procenta.
Tržby za potraviny klesly ve specializovaných prodejnách o 13,6 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o devět procent. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 2,9 procenta. Internetovým a zásilkovým obchodům se tržby snížily o 9,8 procenta.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel reálně meziměsíčně vzrostly o 0,8 procenta. Meziročně se tržby snížily o 1,7 procenta, v tom za opravy motorových vozidel klesly o 7,3 procenta a za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 0,1 procenta.
Datart přiznává: lidé kupují ve slevách
I když celkově maloobchod zaznamenal pokles, ne všichni hráči na trhu cítí nespokojenost. „Celý segment maloobchodu zažívá v posledních měsících v důsledku inflace a zvýšených nákladů na bydlení pokles zájmu zákazníků a celkového objemu nákupů. To se projevuje i v oblasti elektroniky. Zákazníci šetří na zbytném zboží a nakupují jen to, co skutečně potřebují. I přes propad trhu ukazují data společnosti Datart ze závěru loňského roku velmi dobré výsledky. Projevila se naše dlouhodobá strategie propojení retailu s on-line prodejem, uvádí k nejnovějším číslům Olga Dolínková, tisková mluvčí Datartu.
Po covidovém období se zákazníci postupně vrací do prodejen. Jak společnost uvádí, oceňují možnost odborného poradenství a příležitost prohlédnout a otestovat zboží. Návštěvnost prodejen Datart se meziročně zvýšila o 30 procent.
„Zákazníci se více zaměřují na prodejní akce a slevy. S nákupem jsou proto ochotni počkat a nakoupit za výhodnější ceny. V prodejní akci pak pořizují i dražší zboží, jako jsou velké domácí spotřebiče či televizory. Trendem je vysoký zájem o energeticky úsporné spotřebiče, které mohou dlouhodobě šetřit energetické náklady domácností. Zákazníci také více vyhledávají informace, využívají odborné rady. Více zvažují každý nákup. Tendence zákazníků nakupovat jen to, co skutečně potřebují, se projevuje například menším zájmem o sušičky prádla, robotické vysavače nebo automatické kávovary,“ popisuje mluvčí.
V předvánočním a vánočním období se celkový objem prodejů společnosti Datart přehoupl přes tři miliardy korun a překonal tak čísla z předchozího roku. Zákazníci v tomto období nakoupili 2,2 milionu kusů zboží. V segmentu mobilních telefonů Datart zaznamenal meziroční nárůst o 23 procent, u notebooků o čtyři procentá a zvýšený zájem byl také o výrobky péče o tělo a vlasy, elektrické zubní kartáčky, topidla a ohřívače vzduchu. „Největší nárůst jsme zaznamenali v segmentu příslušenství, kde zájem o příslušenství pro mobily vzrostl o 38 procent, u sluchátek pak o 15 procent,“ komentuje výsledky maloobchodu Olga Dolínková.