
Až 83 procent Čechů aspoň někdy pije víno. Vyplývá to z on-line výzkumu, který společně realizovaly agentury Nielsen a ResSolution Group.
Jen necelá pětina dotazovaných víno pije pravidelně, tedy jednou týdně nebo častěji. Když už si jej Češi otevřou, vypijí nejčastěji dvě skleničky. Z druhů pak vede bílé víno, a to převážně tiché. Z pohledu sladkosti dává většina konzumentů přednost sušším vínům. Nejobvyklejším místem k nákupu je supermarket, na druhém místě následují specializované kamenné obchody.
Výsledky výzkumu doplňují data monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen, podle kterých byla z pohledu ceníkových cen inzerce v kategorii vín tradičně nejsilnější v závěru roku. Objem reklamy celého segmentu v roce 2022 dosáhl téměř 344 milionů korun.
Dospělých, kteří vůbec nepijí víno, je momentálně v české on-line populaci 17 procent. Nejvyšší procento jich je mezi 18–34letými, a to 21 procent. Na opačném konci spektra jsou ti, kteří si víno dopřávají denně,. Těch jsou však jenom čtyři procenta. Dalších 14 procent však víno pije alespoň jednou týdně. O něco více než dvě pětiny dotázaných si nápoj dají méně často a skoro čtvrtina se řadí pouze k příležitostným konzumentům.
Nejčastěji dvě skleničky
Zajímavé výsledky přináší otázka zaměřená na množství konzumovaného vína. Když už si Češi víno dají (otázka byla určena těm, kteří pijí víno alespoň jednou měsíčně), tak nejčastěji dvě skleničky. Odpovědělo tak 46 procent konzumentů. Skoro třetina však přiznala, že obvykle vypije tři a více skleniček – 22 procent vypije tři, deset procent pak více skleniček.
Více přitom pijí muži, 37 procent z nich si obvykle dá tři skleničky a více. Žen je ve stejné kategorii 27 procent. Ženy si zase ve větší míře než muži dají mezi jednou a dvěma skleničkami (73 procent oproti 63 procentům mužů). Maximálně jednu skleničku vypije o něco více než pětina.
Mezi konzumenty vede bílé víno (51 procent). V oblibě ho mají častěji ženy a věková kategorie 35–44 let. Červené víno je na druhém místě s 23 procenty preferentů, o něco častěji ho zmiňovali muži než ženy a také lidé nad 45 let. I u nich však stále vede bílé.
Z pohledu šumivosti dává většina konzumentů bílého vína přednost tichým bílým vínům (58 procent). Co se týká sladkosti, vedou vína spíše ze sušší kategorie. Přesně třetina dotazovaných upřednostňuje suché víno, o něco méně (29 procent) pak polosuché. Polosladké má nejradši pětina konzumentů a sladké potom deset procent.
Většina lidí obvykle kupuje víno v supermarketu či hypermarketu (70 procent), ale hned na druhém místě jsou specializované kamenné obchody, stánky či jiní prodejci (54 procent), což zahrnuje i nákup přímo od vinařů, ve vinárnách či sklípcích. Třetí místo patří samoobsluze, kde vína kupuje o něco více než pětina konzumentů.
Výzkum proběhl metodou on-line sběru na vzorku pětistovky respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 18 let.
Reklama v segmentu vín
Vývoj ceníkových cen inzerce v kategorii vín (tichých i šumivých) v průběhu celého roku 2022 shrnuje graf, který je sestaven z dat monitoringu Ad Intel společnosti Nielsen. Je z něj patrné, že reklama segmentu narostla na konci jara a do své vrcholné fáze pak vstoupila hlavně v prosinci, tedy v období příprav na Vánoce a oslav spojených s koncem roku.
Z celkových 343,9 milionu korun za rok 2022 byl jenom v posledním měsíci inzerován prostor v hodnotě 74 milionů korun. Prosinec byl sice ve srovnání s rokem 2021 o něco slabší, ale vyrovnaly to měsíce duben až červen, kdy byl objem reklamy v segmentu vín naopak silnější než v předešlém roce. Celková ceníková cena inzerce vín loni převýšila tu z roku 2021 o 12,5 milionu korun.