
I když maloobchodní tržby již sedm měsíců klesají, v uplynulé vánoční sezoně meziročně vzrostly o 11,4 procenta. Vyplývá to z nejnovějšího reportu společnosti Mastercard Spending Pulse, který sledoval nákupy v kamenných obchodech i na internetu od listopadu do 24. prosince. Jde o třetí největší meziroční růst mezi měřenými evropskými zeměmi – v Maďarsku maloobchod vzrostl o 27,5 procenta a v Polsku to bylo o 18,1 procenta.
Čeští spotřebitelé před Vánocemi utráceli nejčastěji za oblečení, šperky, elektroniku, dále za jídlo v restauracích a ubytovací služby. Velký návrat spotřebitelů zažily po dvou letech pandemického útlumu kamenné obchody. Hlavním důvodem, proč zákazníci častěji volí k nákupu prodejnu a ne e-shop, je možnost poradit se s prodejcem. V kamenných obchodech tak došlo k meziročnímu nárustu tržeb o 11,6 procenta.
Na prodejny připadalo celkem 91,1 procenta všech maloobchodních tržeb během sváteční sezóny. Oživení poptávky nicméně zaznamenala i oblast e-commerce, e-shopům meziročně stouply tržby během vánoční sezóny o 8,9 procenta.
„Z našich dat jednoznačně vyplývá, že Češi si Vánoce nenechali vzít. Přestože řada spotřebitelů začíná své výdaje omezovat, v období vánoční sezóny zkrátka Češi chtějí udělat radost sobě i svým blízkým. Dobrou náladu vidíme ve velkém návratu zákazníků do kamenných prodejen a zaznamenali jsme navýšení tržeb i v segmentu služeb, ubytování a pohostinství,“ říká generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný.
Nejčastějšími dárky byly móda a technologie
Češi nejčastěji utráceli během listopadu a prosince za nákupy oblečení, šperků a za elektroniku. Tržby za oblečení meziročně vzrostly o 23,9 procenta. Během vánočních nákupů se zvýšily i zisky v segmentu šperků, a to o 13,7 procenta. Spotřebitelé tedy stále chtějí utrácet, a to nejenom za módní kousky, ale i za nejnovější technologické vychytávky – mobilní telefony, chytré hodinky, televize nebo herní konzole. Vánoční prodeje elektroniky meziročně vzrostly o 9,7 procenta.
Kromě zboží meziročně výrazně rostly tržby i v segmentu služeb. Lidé za své peníze chtějí dostávat zážitky, což je dlouhodobý trend, který ještě posílil s odezněním pandemie covidu. Během vánočních prázdnin byli zákazníci ochotni utratit za prázdninové ubytování a návštěvy restaurací ještě více. Tržby za ubytování meziročně vzrostly o 28,5 procenta a útraty za jídlo v restauracích se zvýšily o 20,3 procenta.
Mastercard SpendingPulse je analýza, která poskytuje informace o maloobchodních tržbách napříč všemi typy plateb na vybraných trzích po celém světě. Údaje vycházejí z agregovaných dat o prodejích v rámci platební sítě Mastercard a z odhadů postavených na průzkumech pro ostatní způsoby placení včetně hotovosti nebo šeků.