logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Téměř dvě třetiny internetových Čechů nakupují alespoň několikrát měsíčně potraviny, které patří...
  • V polovině března oznámilo Ministerstvo zemědělství ČR (MZe ČR) vznik pracovní mezirezortní...
  • Maloobchodní řetězec Lidl se stal oficiálním partnerem evropského fotbalového šampionátu, který...
  • Nepotravinářský diskontní řetězec Action uzavřel rok 2022 s příznivými finančními výsledky. Díky...

Unilever investuje do biotechnologického start-upu Geno, jeho produkty budou udržitelnější

9. února 2023
Dodavatelé 0
265
Unilever investuje do biotechnologického start-upu Geno, jeho produkty budou udržitelnější

Společnost Unilever investovala 114 milionů eur do biotechnologického start-upu Geno. Společně chtějí nahradit deriváty palmového oleje a ropné deriváty v kosmetických a v čisticích prostředcích udržitelnějšími přísadami. Využijí zkušenosti start-upu v oboru biotechnologických procesů na principu fermentace.

Palmový olej bude nahrazen cukrem a postupně také alternativními ekologickými surovinami pro tvorbu mastných alkoholů, potřebných v přípravcích. Investice do biotechnologií představuje jednu z největších v historii společnosti. V blízké budoucnosti se budou produkty Unilever vyrábět bez použití látek, které zatěžují planetu a mají vysokou uhlíkovou stopu.

Přečtěte si také
Nelakujte realitu na zeleno

Produkty osobní péče značky Unilever jako kosmetika a čisticí prostředky projdou revoluční změnou. Společnost investovala do biotechnologického start-upu Geno sumu 114 milionů eur. Společný inovativní projekt si předsevzal nahradit deriváty palmového oleje a deriváty fosilních paliv ekologičtějšími rostlinnými alternativami, jako jsou cukr nebo zemědělské zbytky na bázi sacharidů.

Palmový olej v kosmetice a v potravinách není problematický jen ze zdravotního hlediska. Jeho výroba a používání jsou současně odmítány také kvůli dopadu na planetu. Získává se z palem, které jsou vysazovány a pěstovány na vypálených plochách bývalých deštných pralesů. Pro zisk palmového oleje se tedy zmenšují deštné pralesy, produkující podstatnou část kyslíku na Zemi, jež jsou domovem mnoha ohrožených živočišných druhů. Jeho používání se však doposud toleruje kvůli jeho bezkonkurenčně nejnižší ceně mezi rostlinnými oleji.

Přečtěte si také
Globus přestane prodávat velké papírové tašky, nahradí je plastovými z recyklátu

Kde zdroje nestačí, zasahují biotechnologie

V některých výrobcích zůstávalo použití palmového oleje prozatím nenahraditelné, protože jeho vlastnosti se obtížně imitují náhražkami, například jeho konzistence. Palmový olej tuhne při pokojové teplotě, díky čemuž stále slouží jako častá přísada krémů, aby se neroztékaly. Je také bohatým zdrojem vitaminu E a antioxidantů, které jsou v kosmetice velmi potřebné.

Moderní biotechnologické procesy ale dokáží simulovat vlastnosti derivátů palmového oleje. Z tohoto důvodu se společnost Unilever rozhodla investovat do start-upu Geno, který se zabývá různorodými biotechnologickými aplikacemi a procesy.

„Dlouhodobě bojujeme za ekologičtější výrobu čisticích přípravků a produktů osobní péče, ať už jde o používání recyklovatelných obalů nebo nyní o náhradu přísad s vysokou uhlíkovou stopou a s negativním morálním aspektem. Věříme, že technologie znamenají naši budoucnost, proto usilujeme o jejich aplikaci také v našich závodech. Start-up Geno vytváří unikátní řešení na poli biotechnologie a spolupráce s ním nám připadá naprosto přirozená, protože máme společný cíl. Dokážeme díky tomu nahradit používané složky našich produktů lepšími a ekologičtějšími alternativami, které by jinak skončily jako odpad. Přitom z nich lze biochemickými transformacemi vytvořit látky, využitelné ve výrobě,“ říká Michaela Franeková, country manažerka pro Unilever Česká a Slovenská republika.

Místo oleje sacharidy

Start-up Geno používá cukr jako jednu z náhrad za fosilní uhlovodíky a mastné kyseliny. Ten se pomocí fermentace transformuje až na mastné alkoholy, velmi žádané v čisticích přípravcích a v produktech osobní péče. Použití cukru je výrazně méně ekologicky náročné než využívání palmového oleje. Tato technologie, extrahující jako zdroj sacharidy místo lipidů, by mohla snížit emise uhlíku, vytvářené při procesu, až o 50 %. Navíc se jako vstupní látka nemusí používat samotný cukr, lze ho nahradit alternativními sacharidy, pocházejícími z nevyužitých zemědělských zbytků (stébla z obilovin nebo strniště).

Produkty fermentace představují zmíněné mastné alkoholy, které lze upravit na látky snižující povrchové napětí, tedy tenzidy. Tyto látky způsobují vznik pěnění a reprezentují základní složku čisticích prostředků. Biotechnologie touto cestou dopomůže k výkonnějším a udržitelnějším metodám výroby produktů s identickými, nebo dokonce lepšími vlastnostmi.

Budoucnost s přípravky bez palmového oleje jsou tak podle společnosti Unilever takřka na dosah ruky. Očekávaná produkce přípravků s alternativními přísadami z cukru a celulózy by se měla spustit během dekády. První výrobky tohoto typu přijdou na spotřebitelský trh během následujících let.

Udržitelné kroky se chystají na Slovensku 

Společnost Unilever pracuje na vývoji ekologičtějších surovin do svých produktů také v Evropě. Společně s firmou Evonik začne na Slovensku produkovat suroviny na výrobu čisticích přípravků na přírodní bázi, které budou navíc plně biologicky odbouratelné. Jejich základem se stanou rhamnolipidy, vznikající taktéž fermentací cukru. Mají výborné pěnící vlastnosti, znamenají tedy ideální náhradu těchto přísad čisticích a kosmetických přípravků – navíc zůstávají šetrné vůči přírodě.

Související články:

Nelakujte realitu na zeleno Globus přestane prodávat velké papírové tašky, nahradí je plastovými z recyklátu znovupoužitelnýAlbert ČR rozšířil prodej do znovupoužitelných nádob i do Ostravy Data o udržitelnosti zveřejnilo jen sedm z 22 oslovených obchodních řetězců

Doporučujeme

Čerpačka

Komerční sdělení

Vlastníte již prodejnu s potravinami a chtěli byste ji zmodernizovat?

Spolupráce s aliancí Můj obchod přináší mnoho různých benefitů, jak ve formě podpory prodeje ve vaší prodejně nebo výhodných nákupních podmínek, tak spolupráci s největším velkoobchodem v České republice. Kromě již zmíněných výhod je aliance Můj obchod také schopna pomoct s modernizací vaší prodejny a celkového dizajnu. Od multifunkčního pokladního systému, navíc s možností samoobslužné kasy, přes regálový systém […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil některé novinky z příprav této zbrusu nové konference, která se uskuteční 20. dubna 2023 v pražském kongresovém centru WPP Campus. Má novou odbornou radu, základní koncept hlavního programu i panelové diskuze a skladbu doprovodného programu. Propojit vědu a […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku Kongres EASTLOG, který se řadí po bok největších středoevropských akcí zaměřených na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavní téma pro nadcházející ročník, který se uskuteční 24. až 26. května 2023 v O2 universu v Praze. EASTLOG 2023 se zaměří na […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

22. 3. 2023, seminář Best of 3D, Praha

28. 3. 2023, kongres Pharma Profit, Praha

19. 4. 2023, kongres Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

23.–27. 5. 2023, veletrh Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

Zdenka Trávnická, mikroTržnice

mikroTržnice: Ukázaná platí

22. března 2023
Vladimir Gnjidić

Vladimir Gnjidić, komerční a nákupní ředitel, makro ČR: Jdeme proti trendu slevových akcí

20. března 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required