
Krize, nekrize, Češi na zvířecích mazlíčcích nešetří. Byznys, který skupině Plaček generuje roční obrat více než 260 milionů eur, je založen hlavně na emocích. Především těch pozitivních. I proto je podle majitele skupiny Dušana Plačka tento trh poměrně stabilní i v méně příznivých obdobích.
Holding rodiny Plačkových zahrnuje velkoobchodní a maloobchodní aktivity v Česku, na Slovensku, v Polsku a v Lotyšsku.
Kolik kamenných prodejen aktuálně provozujete? A kdy vznikly první?
Napříč celou skupinou je to aktuálně 344 prodejen, jen v ČR jich je 160. Do konce roku 2024 plánujeme mít kolem 500 obchodů. Uvidíme, jestli vše půjde podle plánu. Naše začátky byly založené na velkoobchodu, od roku 2004 je součástí i maloobchodní síť. Chtěli jsme být zákazníkům blíž, nabídnout jim zboží tak, jak se na specializovanou firmu sluší. To se vlastně v čase vůbec nemění, hledáme jen další cesty, jak na to.
Trhem zmítá vysoká inflace, blížíme se do ekonomické recese. Češi přesto na mazlíčcích nešetří?
Řekl bych to jinak. Češi dopřávají svým mazlíčkům i na úkor svého vlastního komfortu, a proto prodeje stále rostou. I v letošním fiskálním roce očekávám, že nárůst obratu bude zhruba 17 až 20 procent.
Přesto data společnosti NielsenIQ naznačují, že se zákazníci obracejí stále více k promocím a privátním značkám. Jak je to u vás s privátkami?
Já to slovo nerad používám. Raději mluvíme o vlastních značkách, protože pro nás je to vždy plnohodnotný brand a naše značky tvoří přes 50 procent sortimentu. V začátcích podnikání jsme nabízeli hlavně zboží od zahraničních dodavatelů, ale jak přibývali čeští producenti, zaměřili jsme se na vlastní vývoj produktů. Ať už je to Ontario, Prospera Plus, Rasco Premium, Repti Planet, Nature Land, Dog Fantasy, Magic Cat, Small Animals, Bird Jewel a další. Naše vlastní značky mají výrazně větší nárůst než ostatní brandy.
Které kategorie se nejvýrazněji podílejí na obratu? A kde naopak očekáváte růst či stagnaci v budoucnu?
Pořád je to kategorie pes, tedy vše pro psí mazlíčky. Ta tvoří přes polovinu obratu. Mírnou stagnaci zažívá akvaristika a teraristika, to jsou ale kategorie, které výrazně rostly v covidu. Všechny kategorie jdou jinak pozvolna nahoru. Třeba ta, kterou označujeme jako Small Animals, kam patří třeba křečci, králíci nebo morčata.
Jedním z trendů v pet food je hmyzí protein, protože je jeho získávání udržitelnější. Jak to vidíte vy?
To je určitě budoucnost. Zatím dnes tenhle segment negeneruje takové obraty, ale předpokládám, že se to do takových třech let otočí.
Na co je teď podle vás nejvhodnější doba? Je to spíš zužování a optimalizace sortimentu nebo naopak rozvoj?
Odpovím asi trochu šalamounsky, ale je to obojí. U sortimentu, který máme v kamenných prodejnách, půjde spíš o optimalizaci. Výrobků je nepřeberné množství a prodejny zkrátka nejsou nafukovací. Naopak v on-line prostoru chceme přidat, sortiment a jednotlivé řady budeme rozšiřovat. Zákazníci tedy určité zboží najdou pouze v e-shopu, ale budou si ho moci objednat domů nebo nachystat k vyzvednutí v prodejně.
Říkáte, že prodejny nejsou nafukovací. Jaká je typická podlahová plocha vašeho průměrného místa prodeje?
Velikost prodejny záleží na lokalitě, pracujeme s koncepty od nejmenších 200 metrů až po 1 000 metrů čtverečních. Takovou máme v Praze na Zličíně. Za ideální formát ale považuji čtyřistametrovou prodejnu, kde zákazníkům nabízíme něco mezi čtyřmi až pěti tisíci artikly. Aktuálně pilotujeme hybridní model prodeje, kdy si zákazníci mohou v běžné pracovní době nakoupit zboží tak, jak jsou zvyklí. Po klasické zavíračce ale bude prodejna v automatickém režimu přístupná všem, kteří se prokáží aplikací založenou na bankovní identitě. První takovou prodejnu, která je první svého druhu v našem odvětví v Evropě, testujeme v Týně nad Vltavou.
Očekáváte davy nočních nakupujících?
To asi ne. Nemyslím, že se ve dvě v noci vzbudíte a řeknete si, že dojdete svému psovi koupit nějaký pamlsek. Ale situace, kdy vám dojde krmivo nebo cokoli dalšího pro váš chovatelský koníček, se stát může. Je to zkrátka další služba zákazníkům a propojujeme tak všechny prodejní kanály do omnichannelu.
Co vás na omnichannelu nejvíc baví?
Jsem jeho velkým zastáncem. Chceme zákazníkovi být co nejblíže a pokud možno všude. E-commerce je v tuzemsku velmi rozšířená, lidé jsou už na tyto služby zvyklí a běžně je využívají. Šedesát procent objednávek z e-shopu je k vyzvednutí v prodejně do hodiny. Omnichannel funguje.
Jak přemýšlíte o zmiňovaném hybridním formátu prodeje?
Teď jedeme v pilotním režimu, takže je na vyhodnocení ještě čas. Ale myšlenka je, že chceme jít i do menších měst s řekněme pěti tisíci obyvateli a tam se zřejmě bez takových technologií nedostaneme. Díky automatickému prodeji vychází ekonomika prodejny lépe. A může to být do budoucna podpůrná technologie pro všechny naše obchody. Můžeme například zkrátit pracovní dobu nebo vynechat i celý den. Budeme experimentovat. Hlavní myšlenkou je ale být blíž k zákazníkům. Je to takový 24hodinový bonus.
Který z vašich prodejních kanálů je nejvýkonnější? Jak se podílí na obratu velkoobchodní aktivity?
Velkoobchod je stále důležitý. Globálně představuje asi čtvrtinu obratu. Zásobujeme zhruba tisícovku nezávislých prodejen, e-shopy i některé kamenné řetězce. Velkoobchodní aktivity pro export pak tvoří asi desetinu obratu. Nejvíc se ale na obratu podílí maloobchod a má velký potenciál. Tam se chceme stále rozšiřovat. V rámci celého holdingu chceme ročně otevírat 60 až 70 nových prodejen. Jednou týdně zkrátka otevřeme jednu prodejnu. A svoje místo má samozřejmě, jak už jsem říkal, i on-line.
Součástí některých prodejen jsou psí salony nebo také veterina. Chcete se víc soustředit na služby?
Doba se mění, mění se i chování zákazníků. Lidé služby oceňují, tak jim je rádi nabídneme. V Lotyšsku i na Slovensku máme součástí prodejen veterinární kliniky. První naše veterina v Čechách je v pražských Štěrboholích. Veterinářů je ale v Čechách nedostatek. A sázíme i na psí salony, ty provozujeme v sedmi městech. Tyhle služby dynamicky rostou a dobře fungují. V Praze a okolí zase nabízíme rychlý rozvoz. Od objednávky můžete mít doma zboží do třech hodin. A díky spolupráci se službou Dáme jídlo ve vybraných městech dokonce do půl hodiny. Stále rozvíjíme také věrnostní program Family, kde máme přes milion zákaznických účtů.
Rozjeli jste i bezobalový prodej granulí. Jak se mu daří?
Máme dvě pilotní prodejny, kde bezobalový prodej #nasyptesi funguje. Není to žádný prodejní boom, rozjezd byl vlažnější, tak uvidíme. Na vyhodnocení bych si ještě nechal určitě rok.
Pojďme ještě na skok k vašim zaměstnancům. V celé skupině jich pracuje víc než 2 500. Jak se vám daří získávat zaměstnance a hlavně si je udržet?
Musím říct, že máme obrovské štěstí, protože většina našich zaměstnanců jsou chovatelé a milovníci zvířat. Máme nejrůznější programy, jak je podpořit a motivovat a rozvíjet, ale to základní, že k tomu mají vztah, s tím už vlastně přicházejí. Je to propojení hobby s profesionálním životem. Takže i když není jednoduché získávat nové zaměstnance, oproti ostatním retailerům máme štěstí v tom, že práce u nás je jejich srdeční záležitostí.
Stále více se dnes řeší také společenská odpovědnost firem. Jak ji vnímáte u vás ve skupině? Čemu se věnujete?
Smyslem naší práce je přinášet lásku, radost a štěstí chovatelům a jejich mazlíčkům tam, kde podnikáme. Myslíme tedy i na zvířata, která neměla tolik štěstí. V České republice podporujeme přes sto organizací, které mají za cíl pomáhat zvířatům v nouzi. Každý měsíc na našem e-shopu spouštíme charitativní sbírky, ve kterých vybíráme finanční prostředky na nákup chovatelských potřeb. Ročně tak vybereme přes 700 tisíc korun. Každoročně také pořádáme takzvaný vánoční strom splněných přání. Vloni se nám podařilo vybrat přes devět milionů korun. Celkově jsme už tuzemské útulky podpořili částkou přesahující 27 milionů korun a jeden útulek jsme pomohli vybudovat.
Dušan Plaček a Plaček Group:
Rodinný byznys nastartoval Dušan Plaček se svým otcem již před rokem 1989 a týkal se prodeje akvarijních ryb na burzách, tuzemských i zahraničních. Zájem o chovatelství pozvolna vyústil do rodinného podniku zaměřeného na prodej potřeb pro chovatele. Na velkoobchodní aktivity navázal v roce 2004 také maloobchod. Skupina Plaček Group provozuje omnichannel v Česku, na Slovensku, v Polsku a Lotyšsku. Firma v minulosti působila také na ruském, chorvatském nebo rumunském trhu. Dušan Plaček je jejím zakladatelem a jediným majitelem.