logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Jak časopisu Zboží&Prodej exkluzivně potvrdil předseda představenstva Vladimír Stehno, Coop...
  • On-line prodejce potravin Rohlik Group, který letos dosáhl ročního obratu 750 milionů eur a po...
  • Colin O’Toole je novým marketingovým ředitelem pro Česko, Slovensko a Maďarsko ve společností...
  • V dynamickém světě maloobchodu je nezbytné nejen držet krok s trendy, ale také je určovat....

Češi nakupují ve slevách a omezují větší investice, týká se to i elektroniky

28. února 2023
Zprávy 0
723
Češi nakupují ve slevách a omezují větší investice, týká se to i elektroniky

Spotřebitelé v reakci na zvyšování cen omezují výdaje a hledají cesty, jak ušetřit. Stále více domácností vyhledává nákupy ve slevách. Až 42 procent z nich plánuje v příštích měsících nakupovat zlevněné zboží častěji než dosud. Nejvíc Češi šetří na velkých investicích, jako jsou nákup auta či renovace bytu, nejméně naopak na výrobcích péče o zdraví. Vyplývá to z výzkumu Focus Research společnosti Focus-Centrum pro sociální a marketingovou analýzu.

V důsledku vysoké inflace a rostoucích cen se dále zvyšuje tradičně poměrně vysoká citlivost tuzemských spotřebitelů na nabídky zboží ve slevách. Až 42 procent Čechů plánuje v příštích měsících nakupovat zboží ve slevových akcích více než dosud. Téměř polovina (48 procent) domácností chce cenové akce využívat stejně jako doposud. Jen necelá desetina se pak vyjádřila, že bude zlevněné zboží nakupovat méně nebo vůbec. Vyplývá to z výzkumu Focus Research společnosti Focus-Centrum pro sociální a marketingovou analýzu, který zkoumá spotřebitelské a environmentální chování českých domácností. Sběr dat proběhl v prosinci 2022 na vzorku 1129 respondentů.

Přečtěte si také
Letos lépe nebude

Častější vyhledávání cenových akcích souvisí s aktuální finanční situací domácností a jejich schopností pokrýt své výdaje v tomto a následujícím období. Vůli nakupovat v cenových akcích tak projevují především lidé z domácností s napjatými rozpočty. Více plánuje zlevněné zboží vyhledávat až 60 procent z nich. Domácnosti, jejichž schopnosti vyjít s rodinným rozpočtem se zdražování dotklo jen málo, většinou plánují využívat cenové akce stejně jako doposud. Víc si bude slev všímat jen okolo třetiny z nich.

„Češi vždy velmi dobře slyšeli na slevy a současná ekonomická situace to jen umocnila. Zlevněného zboží si všímají opravdu více než dříve a mnohdy s nákupy vybraných produktů čekají na větší slevové akce, jako byl například Black Friday nebo tradiční povánoční slevy, kde je mohou získat levněji,“ říká Olga Dolínková, tisková mluvčí Datart.

Přečtěte si také
Ministr zemědělství žádá řetězce, aby vysvětlily vysoké ceny cukru. Mohou za to dodavatelé, brání se obchodníci
cukr

Domácnosti šetří, kde se dá

Podle výzkumu budou Češi hledat úspory ve většině oblastí. Nejčastěji si rozmyslí větší investice (73 procent), jako jsou renovace bytu či nákup automobilu. Stejně jako doposud za ně chce v příštích měsících utrácet jen pětina domácností. Lidé plánují výrazně omezit i útraty za návštěvy restaurací (73 procent) nebo cestování (67 procent).

Nejméně naopak hodlají snižovat výdaje za výrobky péče o zdraví. Stejně jako doposud za ně bude utrácet více než polovina (52 procent) domácností. Druhou kategorií, na které plánují domácnosti šetřit nejméně, jsou volnočasové aktivity dětí. I přes to však tyto výdaje alespoň částečně omezí až 55 procent domácností.

Současná situace ovlivňuje i oblast elektroniky. Ve srovnání s ostatními segmenty však není dopad až tak citelný. Lidé si více rozmýšlí dlouhodobě plánované nákupy elektrospotřebičů. Zrealizuje je 61 procent domácností. Téměř dvě pětiny (39 procent) domácností, které v uplynulých měsících nákup plánovaly, od něj nakonec upustily.

Nejméně své plány mění domácnosti s vyššími příjmy, které hospodařé bez výraznějších omezení. Nejčastěji koupi odkládají zejména lidé, kteří měli v posledních měsících problém vyjít se svými příjmy a ti, kteří v následujícím období očekávají další zhoršení situace. Jedná se především o skupiny, které růst cen ohrožuje nejvíce, tedy seniory a domácnosti s příjmy do 30 tisíc korun.

„Určitou proměnu zákaznického chování v Datartu určitě pozorujeme. Lidé si každý nákup důkladněji rozmýšlí a výběrem toho správného spotřebiče stráví mnohem více času. Stále častěji také hraje v jejich rozhodování důležitou roli energetická náročnost nakupované elektroniky. Zejména pak v případě větších a dražších spotřebičů, takzvané bílé techniky. Vhodnou obměnou zařízení, jako jsou staré lednice či pračky, mohou domácnosti dlouhodobě ušetřit výrazné částky. Doporučujeme proto, aby si lidé zkontrolovali spotřebu svých starých spotřebičů a spočítali si, zda se jim nákup nového úsporného zařízení nakonec nevyplatí více než další provoz starého,“ upozorňuje Olga Dolínková.

Související články:

Letos lépe nebude cukrMinistr zemědělství žádá řetězce, aby vysvětlily vysoké ceny cukru. Mohou za to dodavatelé, brání se obchodníci Za vejce nebo cukr zaplatí spotřebitelé v akcích dvojnásobek Změny v chování postcovidového spotřebitele

Doporučujeme

Komerční sdělení

Navyšte tržby díky marketingu s umělou inteligencí

V dynamickém světě maloobchodu je nezbytné nejen držet krok s trendy, ale také je určovat. Odpoutejte se od zajetých marketingových kolejí a povyšte své podnikání na novou úroveň s pomocí umělé inteligence. Rychlost a efektivita je v dnešní době klíčem k úspěchu. Inteligentní marketingová řešení v této době umožňují, aby vaše sdělení bylo promyšlené, úderné a […]

Pravý český česnek byl po dekády doménou zahrádkářů. Teď se jeho výrazná chuť a vůně vrací do obchodů i restaurací

V Česku se koncem srpna poprvé po desítkách let dostal na pulty obchodů pravý český česnek vypěstovaný na tuzemských polích. Běžný spotřebitel si první 1,5tunové sklizně zpočátku možná ani nevšimne, ale pro provozovatele restaurací, bister a dalších gastropodniků jde o přelomovou zprávu. Zákazníci českých obchodů a restaurací se dosud museli spokojit s jídly připravovanými nejčastěji z čínského […]

Distributor pro 21. století – komplexní péče o značky

Orbico CZ&SK je distributorem, který se dokáže přizpůsobit moderní době a nejen to, dokáže předvídat vývoj trendů a adaptovat se na neočekávané změny a nepředvídatelné situace. Propojuje značky se spotřebiteli, nabízí holistický přístup zaměřený na konkrétní cílové skupiny, pokrývá všechny kanály a využívá moderní systémy. Kromě klasické B2B distribuce operuje i s B2C platformami, a tak dokáže […]

Transformace dodavatelských řetězců pomocí vratných obalů

Optimalizace dodavatelského řetězce se v dnešním, stále více konkurenčním obchodním prostředí stala klíčovou otázkou pro organizace, které usilují o efektivnější provoz, snížení nákladů a odpovědnost vůči životnímu prostředí. Prostor tak dostávají řešení v podobě vratných obalů. „Uvědomme si, jak velké množství tradičních obalů se denně protočí pouze v rámci FMCG. Právě zde se alternativa vratných […]

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos čeká české a slovenské obalové profesionály a profesionálky, kteří zamíří 19. a 20. října 2023 na 11. ročník obalového kongresu OBALKO. Letos nese podtitul „Obalové tsunami je tu, zůstaňte na vlně“. Programová ředitelka kongresu Kateřina Osterrothová popisuje důvody pro výběr […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

7.–⁠11. 10. 2023, veletrh Anuga, Kolín nad Rýnem

17. 10. 2023, konference Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19.–20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

30.–⁠31. 1. 2024, kongres Samoška, Olomouc

Profily

Obchod očima… Daniela Buryše, generálního ředitele Kofoly ČeskoSlovensko: Letní sezona byla lepší, než jsme čekali

25. září 2023

Miroslav Kopřiva, CEO, Intersport ČR: Soustředíme se na zážitek

25. září 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required