
Nakupování zboží on-line, které po pandemii zažilo v důsledku návratu zákazníků do kamenných prodejen výrazný celosvětový pokles, se v posledních měsících opět vrací k růstu. Lidé si od něj nadále slibují především nižší ceny a širší výběr než v kamenných obchodech. V Česku však stále neexistuje platforma, která by uspokojovala oba tyto požadavky zákazníků najednou. To otevírá příležitosti velkým mezinárodním hráčům jako Allegro či Kaufland, jejichž brzy očekávaný vstup na český e-commerce trh může rozpoutat cenovou válku. Vyplývá to z výzkumu poradenské společnosti Boston Consulting Group.
Příchod nových mezinárodních internetových tržišť může českým trhem výrazně otřást. Z průzkumu poradenské společnosti Boston Consulting Group totiž vyplynulo, že mezi nejdůležitější faktory při nakupování on-line patří cena a šíře nabídky. Až 65 procent zákazníků přitom považuje cenu při svém rozhodování za naprosto klíčovou.
„Zákazníci zatím nikoho ze současných velkých hráčů nepovažují za jednoznačného lídra v těchto dvou dimenzích. To znamená, že pokud chtějí Kaufland a Allegro s oznámeným vstupem na český trh uspět, můžou útočit kromě šíře sortimentu právě cenou,“ vysvětluje David Antoš z poradenské společnosti Boston Consulting Group, který se zaměřuje na odvětví e-commerce.
Na německém i polském trhu jsou ceny nižší než u nás, oba velcí hráči proto budou mít pro případnou cenovou válku dobré vstupní podmínky. „Pokud se tak stane a pokud budou současné tuzemské e-shopy nuceny na tuto situaci reagovat, může to znamenat velký tlak na jejich marže a pro některé i ohrožení ziskovosti,“ dodává David Antoš.
Češi věří, že e-shopy zdražují méně
Pro Čechy se se dobrá cena stává zásadním faktorem pro nákupy také vzhledem k současné vysoké inflaci. Dvě třetiny zákazníků přitom věří, že na internetu najdou zboží levnější než v kamenných prodejnách. Většina lidí se také domnívá, že e-shopy zdražují pomaleji než kamenné prodejny.
„Všechny tyto faktory budou i nadále podporovat přechod lidí k on-line nákupům a nahrávat právě internetovým tržištím typu Amazon. Ta v zahraničí totiž vítězí právě kombinací nízkých cen a široké nabídky. Jelikož se jedná o otevřené platformy, o zákazníky soupeří několik různých prodejců, což tlačí ceny dolů. Mezinárodní hráči se přitom mohou opřít o své existující partnery a levnější zboží do Česka dovážet. Musí však vyřešit přeshraniční přepravu a jazykovou lokalizaci,“ upozorňuje David Antoš.
V souboji jde o desítky miliard
Souboj o vedoucí internetového tržiště je zároveň soubojem o miliardové tržby. Podíl tržišť na světovém e-commerce se za posledních deset let zvýšil ze čtvrtiny na celou polovinu a podle Davida Antoše není důvod, proč by tržiště neměly uspět i u nás. Vítězné tržiště navíc obvykle získává značný tržní podíl.
„Zákazníci na tržištích vedle ceny a výběru oceňují také jednoduchost. Všechno zboží mohou nakoupit na jedné adrese. To vede k tomu, že vítězné tržiště obvykle trhu dominuje. Jen v několika málo zemích se stabilně drží tři a více hráčů s podobným podílem,“ říká David Antoš s tím, že loni činil objem českého e-commerce přes 200 miliard korun.
Symbolem on-line nákupů je Alza
Otevřené tržiště začali v posledních letech v Česku budovat všichni největší hráči jako Alza, Mall i Heureka. V Česku již také úspěšně působí čínský AliExpress. V letošním roce se očekává vstup Kauflandu a Allegra. V dalších letech se spekuluje zejména o Seznamu a Amazonu.
Kaufland své tržiště, které se na rozdíl od kamenných supermarketů nezahrnuje potraviny, již spustil v testovacím režimu na Slovensku. Oevření české verze je zřejmě na spadnutí. Allegro před rokem koupilo Mall a zřejmě plánuje v Česku zopakovat obrovský úspěch z Polska, kde jako jednička odolává i Amazonu. Pro oba hráče však může být překážkou, že je čeští zákazníci dosud příliš neznají, případně si je nespojují s on-line nákupy.
„Synonymem on-line nakupování jsou pro Čechy Alza a v menší míře potom Mall. Alzu v souvislosti s on-line nákupy aktivně zmíní téměř polovina populace. Téměř všichni ostatní také ví, o koho jde. Alza navíc rok od roku posiluje v síle značky i zákaznické spokojenosti. Potenciální konkurence bude tedy zřejmě muset přijít s masivní a dlouhodobou kampaní, aby si mezi lidmi vybudovala svoji pozici,“ dodává David Antoš.
Závěry výzkumu poradenské společnosti Boston Consulting Group si lze přečíst na tomto odkazu.