logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Téměř dvě třetiny internetových Čechů nakupují alespoň několikrát měsíčně potraviny, které patří...
  • V polovině března oznámilo Ministerstvo zemědělství ČR (MZe ČR) vznik pracovní mezirezortní...
  • Maloobchodní řetězec Lidl se stal oficiálním partnerem evropského fotbalového šampionátu, který...
  • Nepotravinářský diskontní řetězec Action uzavřel rok 2022 s příznivými finančními výsledky. Díky...

Nakupování on-line se brzy otřese v základech, na trh vstoupí zahraniční internetová tržiště

8. března 2023
Zprávy 0
357
Nakupování on-line se brzy otřese v základech, na trh vstoupí zahraniční internetová tržiště

Nakupování zboží on-line, které po pandemii zažilo v důsledku návratu zákazníků do kamenných prodejen výrazný celosvětový pokles, se v posledních měsících opět vrací k růstu. Lidé si od něj nadále slibují především nižší ceny a širší výběr než v kamenných obchodech. V Česku však stále neexistuje platforma, která by uspokojovala oba tyto požadavky zákazníků najednou. To otevírá příležitosti velkým mezinárodním hráčům jako Allegro či Kaufland, jejichž brzy očekávaný vstup na český e-commerce trh může rozpoutat cenovou válku. Vyplývá to z výzkumu poradenské společnosti Boston Consulting Group.

Příchod nových mezinárodních internetových tržišť může českým trhem výrazně otřást. Z průzkumu poradenské společnosti Boston Consulting Group totiž vyplynulo, že mezi nejdůležitější faktory při nakupování on-line patří cena a šíře nabídky. Až 65 procent zákazníků přitom považuje cenu při svém rozhodování za naprosto klíčovou.

Přečtěte si také
Řetězce vyplácejí mimořádné odměny pracovníkům

„Zákazníci zatím nikoho ze současných velkých hráčů nepovažují za jednoznačného lídra v těchto dvou dimenzích. To znamená, že pokud chtějí Kaufland a Allegro s oznámeným vstupem na český trh uspět, můžou útočit kromě šíře sortimentu právě cenou,“ vysvětluje David Antoš z poradenské společnosti Boston Consulting Group, který se zaměřuje na odvětví e-commerce.

Na německém i polském trhu jsou ceny nižší než u nás, oba velcí hráči proto budou mít pro případnou cenovou válku dobré vstupní podmínky. „Pokud se tak stane a pokud budou současné tuzemské e-shopy nuceny na tuto situaci reagovat, může to znamenat velký tlak na jejich marže a pro některé i ohrožení ziskovosti,“ dodává David Antoš.

Přečtěte si také
Kaufland vstoupil na sociální síť TikTok a zahajuje novou kampaň

Češi věří, že e-shopy zdražují méně

Pro Čechy se se dobrá cena stává zásadním faktorem pro nákupy také vzhledem k současné vysoké inflaci. Dvě třetiny zákazníků přitom věří, že na internetu najdou zboží levnější než v kamenných prodejnách. Většina lidí se také domnívá, že e-shopy zdražují pomaleji než kamenné prodejny.

„Všechny tyto faktory budou i nadále podporovat přechod lidí k on-line nákupům a nahrávat právě internetovým tržištím typu Amazon. Ta v zahraničí totiž vítězí právě kombinací nízkých cen a široké nabídky. Jelikož se jedná o otevřené platformy, o zákazníky soupeří několik různých prodejců, což tlačí ceny dolů. Mezinárodní hráči se přitom mohou opřít o své existující partnery a levnější zboží do Česka dovážet. Musí však vyřešit přeshraniční přepravu a jazykovou lokalizaci,“ upozorňuje David Antoš.

V souboji jde o desítky miliard

Souboj o vedoucí internetového tržiště je zároveň soubojem o miliardové tržby. Podíl tržišť na světovém e-commerce se za posledních deset let zvýšil ze čtvrtiny na celou polovinu a podle Davida Antoše není důvod, proč by tržiště neměly uspět i u nás. Vítězné tržiště navíc obvykle získává značný tržní podíl.

„Zákazníci na tržištích vedle ceny a výběru oceňují také jednoduchost. Všechno zboží mohou nakoupit na jedné adrese. To vede k tomu, že vítězné tržiště obvykle trhu dominuje. Jen v několika málo zemích se stabilně drží tři a více hráčů s podobným podílem,“ říká David Antoš s tím, že loni činil objem českého e-commerce přes 200 miliard korun.

Symbolem on-line nákupů je Alza

Otevřené tržiště začali v posledních letech v Česku budovat všichni největší hráči jako Alza, Mall i Heureka. V Česku již také úspěšně působí čínský AliExpress. V letošním roce se očekává vstup Kauflandu a Allegra. V dalších letech se spekuluje zejména o Seznamu a Amazonu.

Kaufland své tržiště, které se na rozdíl od kamenných supermarketů nezahrnuje potraviny, již spustil v testovacím režimu na Slovensku. Oevření české verze je zřejmě na spadnutí. Allegro před rokem koupilo Mall a zřejmě plánuje v Česku zopakovat obrovský úspěch z Polska, kde jako jednička odolává i Amazonu. Pro oba hráče však může být překážkou, že je čeští zákazníci dosud příliš neznají, případně si je nespojují s on-line nákupy.

„Synonymem on-line nakupování jsou pro Čechy Alza a v menší míře potom Mall. Alzu v souvislosti s on-line nákupy aktivně zmíní téměř polovina populace. Téměř všichni ostatní také ví, o koho jde. Alza navíc rok od roku posiluje v síle značky i zákaznické spokojenosti. Potenciální konkurence bude tedy zřejmě muset přijít s masivní a dlouhodobou kampaní, aby si mezi lidmi vybudovala svoji pozici,“ dodává David Antoš.

Závěry výzkumu poradenské společnosti Boston Consulting Group si lze přečíst na tomto odkazu.

 

Související články:

Řetězce vyplácejí mimořádné odměny pracovníkům Kaufland vstoupil na sociální síť TikTok a zahajuje novou kampaň Kaufland otevřel moderní a udržitelný sklad pro ovoce a zeleninu v Modleticích Kaufland, česká rajčataKaufland prodává česká rajčata i v zimě

Doporučujeme

Čerpačka

Komerční sdělení

Vlastníte již prodejnu s potravinami a chtěli byste ji zmodernizovat?

Spolupráce s aliancí Můj obchod přináší mnoho různých benefitů, jak ve formě podpory prodeje ve vaší prodejně nebo výhodných nákupních podmínek, tak spolupráci s největším velkoobchodem v České republice. Kromě již zmíněných výhod je aliance Můj obchod také schopna pomoct s modernizací vaší prodejny a celkového dizajnu. Od multifunkčního pokladního systému, navíc s možností samoobslužné kasy, přes regálový systém […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Přípravy jsou v plném proudu, odborná komise složena Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil některé novinky z příprav této zbrusu nové konference, která se uskuteční 20. dubna 2023 v pražském kongresovém centru WPP Campus. Má novou odbornou radu, základní koncept hlavního programu i panelové diskuze a skladbu doprovodného programu. Propojit vědu a […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku

EASTLOG 2023 zvolil hlavní téma, připravuje workshop pro Ukrajinu a má novou programovou ředitelku Kongres EASTLOG, který se řadí po bok největších středoevropských akcí zaměřených na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavní téma pro nadcházející ročník, který se uskuteční 24. až 26. května 2023 v O2 universu v Praze. EASTLOG 2023 se zaměří na […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

22. 3. 2023, seminář Best of 3D, Praha

28. 3. 2023, kongres Pharma Profit, Praha

19. 4. 2023, kongres Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

23.–27. 5. 2023, veletrh Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

Zdenka Trávnická, mikroTržnice

mikroTržnice: Ukázaná platí

22. března 2023
Vladimir Gnjidić

Vladimir Gnjidić, komerční a nákupní ředitel, makro ČR: Jdeme proti trendu slevových akcí

20. března 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required