
Plzeňský Prazdroj loni zaznamenal po dvou covidových letech, kdy jeho prodeje klesaly, růst. V Česku prodal celkem 7,3 milionu hektolitrů piv, tedy o téměř 12 procent víc než v roce 2021. Dařilo se všem jeho hlavním značkám.
Díky cílené a dlouhodobé podpoře gastronomie se pivovaru Plzeňský Prazdroj podařilo nastartovat i prodeje v hospodách a restauracích, které odebírají jeho pivo.
„Předchozí dva roky naše domácí prodeje klesaly. Přesto jsme se snažili investovat do podpory hospod a restaurací, aby dokázaly nesnadné covidové období překonat. Většině z těch, kterým dodáváme pivo, se to podařilo. Rok 2022 pro ně opět znamenal oživení. Bohužel přišla energetická krize a vysoká inflace. Restart gastra a návrat k období před pandemií je zatím tak na půli cesty, výzvy jsou stále velké,“ říká obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz.
V hospodách a restauracích loni Prazdroj zvýšil prodeje o téměř 13 procent, přesto nedosáhl rekordního roku 2019. „Růstu pomáhá obliba našich čepovaných piv. Spotřebitelé si často vybírají podnik právě podle toho, jestli má naše značky, a to má pozitivní dopad i na prosperitu samotných podniků. Trend výrazně souvisí s rostoucí kvalitou, kdy se nám dlouhodobě daří zvyšovat počet hospod, které se špičkově starají o pivo a zlepšují celkovou péči o své hosty. Hospodští už prostě vědí, že když se dokážou postarat o pivo i o servis, tak se k nim hosté vrátí,“ doplňuje Tomáš Mráz. Jen v loňském roce experti Prazdroje proškolili v oblasti péče o pivo a čepování personál 1700 tuzemských hospod a restaurací.
Ceny vstupů prudce rostly
Péče Prazdroje o hospody se netýká jen čepování, ale je komplexní. Pivovar jim bezplatně poskytuje vybavení jako výčep, sklo nebo vybavení zahrádek. Nabízí jim také vlastní rozvojové a školicí programy, které majitelé a provozovatelé podniků i jejich personál využívají a zlepšují tím své dovednosti.
„Česko je jedinečné svou rozsáhlou sítí hospod a restaurací. Je to vlastně tradiční sociální síť sloužící k setkávání, diskuzím, oslavám nebo seznamování. My do těchto míst dodáváme tradiční český nápoj. Ale zároveň chceme toto prostředí kultivovat a rozvíjet, a proto do něj systematicky investujeme. Jen loni to bylo téměř půl miliardy korun a pro letošek máme na podporu hospod a restaurací připravenou obdobnou částku,“ říká Tomáš Mráz.
V podpoře bude Prazdroj pokračovat přesto, že ani pro něj nebyly poslední měsíce jednoduché. „Prudce rostly ceny vstupů, především energií, obalů a pohonných hmot. Těmto okolnostem jsme museli přizpůsobit mnoho našich aktivit a činností. Náš meziroční růst ale dokazuje, že se nám podařilo se s tím úspěšně vypořádat,“ konstatuje Tomáš Mráz.
Produktové inovace
K meziročnímu navýšení tuzemských prodejů pomohly Prazdroji i jeho produktové inovace, především pak loňské novinky nealkoholického Birellu. Jeho čtyři nové ochucené varianty se umístily na prvních místech v žebříčku prodejů loňských pivních inovací podle měření společnosti Nielsen.
„Birell je tahoun, loni rostl nejvíce ze všech našich značek, a to o 21 procent. Dávno to už není jen nealko pití pro řidiče. Dospělí spotřebitelé si ho dopřávají při aktivním životě, na kole, na lyžích, ale čím dál víc taky jako čepovanou alternativu v hospodě při posezení s přáteli,“ dodává Tomáš Mráz. To potvrzují i prodeje čepovaného Birellu, které byly loni o 40 procent větší než v roce 2021.
V obou prodejních kanálech, tedy jak v hospodách, tak i v obchodech, loni pivovaru rostly také prodeje ležáckých piv, a to o 13 procent. „Zájem vidíme o ležáky všech našich značek v čele se zakladatelem této kategorie, tedy pivem Pilsner Urquell. Lidé se stále více přiklánějí k plné chuti piv, oceňují také výraznou hořkost. A rádi si je vychutnávají právě čepované v hospodě,“ komentuje Tomáš Mráz.
Růst v loňském roce zaznamenaly všechny hlavní značky Prazdroje – Gambrinus, Kozel, Pilsner Urquell i Radegast. Dařilo se i Friscu, jehož prodeje vzrostly meziročně o 20 procent.
Roste zájem o plechovky
Trendem posledních let je také rostoucí zájem o plechovky. Zatímco v roce 2017 tvořily necelých 14 procent všech obalů Prazdroje, loni to už bylo 26 procent. Staly se tak třetím nejprodávanějším obalem pivovaru.
Dlouhodobě nejžádanější jsou vratné lahve, které tvoří bezmála 40 procent prodejů, na druhém místě jsou sudy. Plzeňský Prazdroj se dlouhodobě snaží o maximální cirkularitu obalů, aby byly v co největší míře vratné nebo znovu použitelné. I proto spoluzaložil v roce 2021 s dalšími nápojovým firmami v Česku Iniciativu pro zálohování, která otevřela dialog o zavedení plošného zálohového systému na PET lahve a plechovky.