
Agentura WeDigital vydala slovník zaměřený na slang, výrazy a vizuální symboly, které používá generace Z. Jelikož tvoří značnou část spotřebitelského trhu a její kupní síla roste, je pro firmy důležité těmto lidem rozumět.
Slovník má za cíl usnadnit použití slov, které má ve svém slovníku generace Z. A to zejména v marketingové komunikaci a on-line prostředí. „Díky naší práci pro klienty vidíme, že trendy pro digitální komunikaci přichází zejména ze sociálních sítí a tvoří je právě generace Z. Zkratky, obrázky, ale i anglicismy jsou běžnou součástí komunikace této generace. Pokud je chcete jako značka zaujmout, tak je dobré si tento jazyk osvojit. Vaše sdělení pak bude autentické. Pomáhá to vytvářet emocionální spojení s publikem. To je častokrát pro marketingovou komunikaci klíčové,” říká Andrea Hurychová, zakladatelka agentury WeDigital.
Lidé narození mezi lety 1995-2010, neboli generace Z, se stávají pro mnoho firem a marketérů skupinou, na kterou již nyní nebo v blízké budoucnosti budou zaměřovat čím dál tím větší pozornost. Její kupní síla roste. Až 83 procent této generace nakupuje díky sociálním sítím. Pro mnohé z nich je zejména platforma TikTok a Instagram místem, kde vyhledávají tipy, produkty a inspiraci.
„Podle výzkumu IBM víme, že 70 procent lidí této generace ovlivňuje i nákupní chování svých rodičů a příbuzných. Je proto důležité k nim v digitálním prostředí mluvit tak, aby je to bavilo a rozuměli tomu,” dodává Andrea Hurychová.
Od vlákna ke slovníku
„Slovník vznikl u nás v agentuře naprosto přirozeným vývojem. Nastoupil jsem do agentury jako její nejmladší člen a mluvil si po svém. Často jsem narážel na to, že mi kolegové nerozuměli. Z legrace jsem založil vlákno, ve kterém jsem vysvětloval termíny, které běžně používám. Nakonec nás napadlo tento projekt vydat i ven. S neporozuměním generaci Z se totiž u klientů potkáváme často,” vysvětluje Jan Vohralík, digital content manager z agentury WeDigital.
Ve slovníku je přes 70 výrazů, které mají svou definici, použití ve větě a také jak dané slovo vzniklo a kde má svůj původ. Zahrnuje i nejpoužívanější zkratky a takzvané emojis. Ty se často objevují i v textových zprávách a nejsou výlučně fenoménem této generace.
„Věříme, že tento slovník pomůže nejen firmám, ale i lidem v běžném životě. I pro mě samotnou a mé starší kolegy je výbornou příručkou pro porozumění a komunikaci s mými mladšími kolegy,” doplňuje Andrea Hurychová. Slovník je volně ke stažení a bude se průběžně aktualizovat.