
Nepotravinářský diskontní řetězec Action uzavřel rok 2022 s příznivými finančními výsledky. Díky růstu existujících, ale i vzniku nových poboček Action napříč Evropou stouply řetězci v roce 2022 prodeje o 30 % a jejich hodnota činila 8,9 miliardy eur. Výsledný provozní EBITDA činil 1,2 miliardy eur.
Za vyššími prodeji stojí faktory jako otevírání nových obchodů, vyšší četnost návštěv nebo vyšší hodnota jednotlivých nákupů. Dílčí roli hrálo také ukončení restrikcí spojených s prevencí šíření onemocnění Covid-19.
V zemích, kde společnost působí, pokračovala v rozšiřování sítě svých prodejen, jichž během loňska přibylo rekordních 280. Řetězec vloni zahájil provoz ve Španělsku, jež se stalo desátou zemí, kde působí. Počet prodejen Action byl ku konci roku 2 263. V březnu 2023 pak došlo k expanzi na jedenáctý trh, jímž se stalo Slovensko.
Hajir Hajji, generální ředitelka Action, říká: „Vnímáme obecné vysoký zájem o zboží za výhodné ceny. Náš koncept založený na vhodně sestaveném sortimentu 6 000 položek ze 14 produktových kategorií, bohaté nabídce a nejnižších cenách funguje napříč zeměmi, kde jsme aktivní. Zákazníci u nás nakupují zboží denní spotřeby jako čisticí prostředky či produkty pro osobní péči jako toaletní papír nebo jiné hygienické pomůcky. Ale třeba i oblečení či vybavení pro domácí mistry. V loňském roce, který ovlivnil růst cen energií, stoupla také obliba zboží jako deky nebo svíčky. Vyšší prodeje nicméně zaznamenáváme u všech našich produktových kategorií.“
Action se zaměřuje na udržitelnost produktů
Z výroční zprávy navíc vyplývá, že řetězec loni dosáhl pokroků v oblasti zvyšování kvality i udržitelnosti svých produktů.V rámci vlastního programu udržitelnosti Action Sustainability Program se řetězec zaměřuje na kvalitu i šetrnost položek, jež nabízí. Hajir Hajji vysvětluje: „Jsme přesvědčeni o tom, že je možné zákazníkům zprostředkovat nákup zboží, jež kromě nejnižší cenovky bude zároveň charakteristické svojí udržitelností. Máme před sebou v této oblasti ještě dlouhou cestu, ale činíme významné kroky vpřed. V roce 2022 jsme například snížili naše emise CO2 o 40 procent. S každým dalším pokrokem zpřesňujeme naše ambiciózní cíle. V roce 2023 bude sto procent našich bavlněných produktů pocházet z udržitelných zdrojů. V případě dřeva to bude rok 2024.“
Action za účelem zdokonalení složení svých produktů a prodloužení jejich životnosti zavedl cirkulární program, který se vztahuje ke všem nabízeným kategoriím. Výrobky, jež řetězec prodává, pravidelně získávají oborová ocenění. Například privátní značka tablet do myčky SuperFinn s vylepšeným složením obdržela titul nejlepšího produktu v Belgii pro roky 2022–2023.
Action navíc činí významné pokroky i z hlediska firemní udržitelnosti. Více než 1 900 prodejen řetězce funguje bez připojení k plynu a 95 % poboček je vybaveno energeticky úsporným LED osvětlením. Zbývající pobočky přestanou být na plynu závislé do konce roku 2024. Loni v portfoliu Action došlo v průměru k desetiprocentní úspoře energií na čtvereční metr prodejní plochy.
Zaměstnanci jako klíč k úspěchu
Action nepřestává investovat do svých lidí, zákazníkům zprostředkovává pozitivní nákupní zážitky a zohledňuje potřeby sousedství svých prodejen. Prostřednictvím Action nachází profesní uplatnění přes 80 000 osob 136 národností. V roce 2022 řetězec vytvořil
8 211 nových pracovních příležitostí.
„Action letos existuje již třicátým rokem. Jsem hrdá na všechny zaměstnance, díky kterým jsme dnes tam, kde jsme. Koncepcí pracovní náplně, tréninkem i systémem interních povýšení aktivně rozšiřujeme pole příležitostí pro naše lidi a umožňujeme jim růst. To bude platit i pro nadcházející roky ve znamení dalšího rozvoje Action,“ uzavírá Hajir Hajji.