
Společně se smýšlením společnosti a jejího náhledu na ekologický a udržitelný přístup se tyto požadavky projevují i v komunikaci a požadavcích zákazníků na materiály používané k tisku reklamních zakázek. To jde ruku v ruce s vývojem nových materiálů. Tento požadavek umí dnes již všichni dodavatelé materiálů víceméně splnit a dodat produkční materiály s certifikací udržitelnosti a ekologického odbourání materiálů. Druhou stranou mince je to, zda se s ekologií nezvýší materiálové vstupní náklady na výrobu a produkci. Zatím to není tak jednoznačné a vyplatí se porovnávat standardní řešení s tím ekologickým, a ne vždy vychází „eko“ stejně draho nebo dokonce levněji.
Příkladem takovéhoto udržitelného řešení může být kombinace sublimačního tisku na textil za použití barev na vodní bázi Eco passport. Toto řešení nabízí plnou odbouratelnost všech použitých materiálů, což umožní při obměnách motivů následnou plnou recyklaci použitých materiálů. Zákazník tím získá reklamu šetrnou k životnímu prostředí vytištěnou na ekologický materiál.
Textilní vlákno pro ekologické tkaniny je nejčastěji vyrobeno z recyklovaných PET lahví, v každém případě ze 100% recyklovaného materiálu. Jedná se o novou generaci reklamních textilií. Přestože má nižší hmotnost než standardní reklamní textilie, poskytuje vyšší opacitu. Materiál se na okrajích netřepí, je jemný a nemačkavý. Je vhodný pro interiérové a krátkodobě i pro exteriérové aplikace. Typickými jsou aplikace v rámových systémech, vlajky, pop-upy, bannery, ubrusy apod. Toto materiálové řešení je možné uplatnit jak pro latexový, tak pro sublimační tisk. Ke každému materiálu jeho výrobce nabízí ekologický certifikát, který můžete předložit svému zákazníkovi.
Postup používání ekologických a udržitelných materiálů však naráží na vstupní cenu a jejich běžné využití v praxi. Pokud zákazníkovi nepřinese úsporu nákladů, těžko se vysvětluje, proč má platit za klasickou reklamu více jen z důvodu ekologie a to zejména u krátkodobých aplikací.
Příkladem „snadných“ počtů je naopak například použití digitálních displejů a monitorů, kde si každý snadno a rychle spočítá, kolik musí investovat do printu a tím pádem za jak dlouho se mu vrátí investice do použití monitoru, který zobrazí, a ještě lépe okamžitě odprezentuje libovolné množství vizuálů bez nutnosti tisku a manuální výměny plakátů. Takováto řešení nejenže přináší výhody pro své uživatele, ale současně snižují ekologickou stopu při mnohem efektivnějším zásahu.
Vždy však samozřejmě záleží na místě a standardech použití. Vždy bude místo, kde standardní hliníkový rám a papírový plakát bude vždy jednodušší, efektivnější a levnější než sebevíc ecofriendly materiál. Všeobecně však citelně narůstá množství zákaznických dotazů na udržitelnost a ekologický původ vstupních materiálů a nabízených výrobků. Trend je daný a těžko se mu bránit, osobně věřím, že v rámci reklamního odvětví projde tato ekologická změna v uvažování a následném použití materiálů sama od sebe a nebude nutná nařízená regulace, nebo dramatické zdražení vstupů pro výrobu reklam.
Jiří Hubka, obchodní ředitel CZ&SK ve společnosti Showdown Displays Europe, člen rady POPAI CE