logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • ZapNews
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru ZaPnews
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Kateřina Rédová nastoupila na pozici senior retail specialist v outletovém nákupním centru...
  • Nejlepším obchodníkem s českými jablky, cibulí i bramborami se letos stal řetězec Kaufland....
  • V rámci rotace na manažerských pozicích přichází do vedení Penny Česká republika Florian Jens...
  • Od prvního června se prodlužuje otevírací doba u více než 250 z celkových 316 prodejen Lidl....

Antimonopolní úřad: Řetězce na zdražování nevydělávaly

23. května 2023
Zprávy 0
273
Antimonopolní úřad: Řetězce na zdražování nevydělávaly

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v podrobném šetření prokázal, že na zdražování potravin obchodní řetězce nevydělávaly. Z výsledků šetření je naopak jasné, že situaci opakovaně zneužívaly velké české agroholdingy, tvrdí Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR. Ministra zemědělství Zdeňka Nekulu vyzývá, aby se veřejně omluvil za nepodložené obviňování obchodů. Ten se omlouvat nehodlá a tvrdí, že trh v Česku opět funguje. 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začal ceny mléka, másla, vajec, mouky a kuřecího masa zkoumat z vlastního rozhodnutí poté, co loni vystřelily nahoru. „Úřad se v rámci zkráceného sektorového šetření zaměřil na možná porušení zákona, tedy na možné zneužití dominantního postavení či uzavření zakázaných dohod. S ohledem na strmý růst spotřebitelských cen potravin zjišťoval také ceny a obchodní marže v jednotlivých článcích dodavatelského řetězce a rovněž jejich dynamiku. Na žádném z trhů nebylo shledáno, že by existoval soutěžitel v dominantním postavení,“ zjistil ÚOHS.

Přečtěte si také
Letos lépe nebude

„Zveřejněným šetřením ÚOHS považuji debatu o tom, kdo může za zdražování potravin, za ukončenou. Antimonopolní úřad prokázal to, co jsme říkali od počátku. Obchody nejsou viníkem rychlého růstu cen potravin v České republice. Po dnešku by mělo být každému jasné, že na kritické situaci posledního roku a půl masivně vydělaly velké české agroskupiny. A pevně doufám, že se za své chování veřejnosti omluví tím jediným možným způsobem. Rychlým zlevněním potravin a vrácením alespoň části svých nadsazených zisků zákazníkům,“ uvádí v reakci Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR).

SOCR ČR také vyzývá k veřejné omluvě ministra zemědělství Zdeňka Nekulu. „Ministr Nekula zde již rok bez jediného důkazu obviňuje obchody a záměrně poškozuje jejich dobré jméno, aby odvedl pozornost od vlastní nečinnosti a aktivní ochrany agrobaronů. Ti přitom podle šetření ÚOHS opakovaně zneužívali energetickou krizi, válku na Ukrajině a nervozitu lidí k umělému navyšování cen. Rád bych věřil, že ministr Nekula v sobě najde dostatek cti, aby se za svá falešná obvinění obchodníkům omluvil. A pevně doufám, že začne konečně dělat svou práci a místo ochrany velkých agroholdingů bude pracovat ve prospěch občanů této země a malých zemědělců, které vláda ve svém programovém prohlášení slíbila podporovat,“ konstatuje Tomáš Prouza.

Přečtěte si také
Miloš Toman: Jak se vypořádat s rostoucími náklady na energie

Konkurence mezi dodavateli potravin chybí

SOCR ČR upozorňuje, že antimonopolní úřad také pojmenoval to, před čím dlouhé roky varuje řada expertů. Jedná se o chybějící konkurenci mezi dodavateli potravin. „Opakovaně jsme veřejně předkládali informace o tom, že v některých segmentech téměř neexistuje konkurence mezi dodavateli a tito dominantní dodavatelé si diktují ceny bez ohledu na výši svých nákladů. Je to jasně vidět i na srovnání podle dat Českého statistického úřadu. Zatímco domácí dodavatelé potravin za poslední tři roky zdražili o 35 procent, ceny potravin z dovozu stouply pouze o 19 procent. Vláda by proto měla přestat blokovat možnosti dovozu potravin, protože situaci na trhu s potravinami skutečně zlepší jen co největší konkurence,“ připomíná Tomáš Prouza.

Pokud chce vláda skutečně pomoci občanům této země, musí podle svazu podpořit pestřejší nabídku potravin od různých dodavatelů, modernizaci produkce potravin v České republice a výrazné omezení byrokracie, spojené s výrobou a prodejem potravin. „Pokud je nebude dusit zbytečná byrokracie, šikovní podnikatelé si poradí sami,“ doplňuje Tomáš Prouza, který je zároveň viceprezidentem Hospodářské komory ČR.

Naopak při škrtání provozních dotací, které jsou podle opakovaných šetření Nejvyššího kontrolního úřadu často zneužívány, by vláda měla být ještě výrazně odvážnější. „Vyhazování peněz daňových poplatníků na sanaci neefektivních a nekonkurenceschopných velkozemědělců musí skončit, stejně jako financování večírků Agrární komory ze státních dotací,“ dodává Tomáš Prouza.

Pěstitelé a chovatelé mají nejvyšší náklady, tvrdí Agrární komora ČR

Prezident Agrární komory České republiky Jan Doležal konstatuje, že chovatelům a pěstitelům se náklady zvedly nejvíce. „Jsou sice na začátku potravinové výrobní vertikály, ale mají s produkcí rostlinných i živočišných komodit zdaleka nejvíce práce a také nákladů. Například kuřata jsou vykrmována po dobu 35 až 50 dní a po celou dobu se o ně chovatel stará, což znamená náklady na krmné směsi, energie, pohonné hmoty, mzdy pracovníků a další. Tyto náklady ale nemohou v plné míře promítnout do cen, za které prodávají svou produkci. Odmítáme, že by čeští zemědělci zdražovali lidem potraviny, jak tvrdí navzdory výsledkům šetření ÚOHS prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. Chápeme, že by jej německá skupina Schwarz, jejíž podíl na tuzemském maloobchodním trhu činí podle ÚOHS neuvěřitelných 32 procent, asi příliš nepochválila, kdyby začal konečně mluvit pravdu.“

„Věříme, že výsledky šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže odpovídají skutečnosti a odpovědnost za vysoké ceny potravin na první pohled připisují všem článkům v rámci dodavatelsko-odběratelské vertikály. Nicméně ve skutečnosti to tak vůbec nemusí být, protože postrádáme informace o vztahu mezi výší nákladů vůči ceně konkrétní komodity a výši obchodní přirážky, přestože se těmito otázkami Úřad pro ochranu hospodářské soutěže podle našich informací také zabýval,“ uvádí Jan Doležal.

Agrární komora oceňuje, že se Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zabývá mechanismem fungování privátních značek, na který jej komora upozornila. „Privátní značky vytlačují zavedené značky potravin domácích výrobců, na něž jsou zákazníci zvyklí a mají je rádi. Podíl privátních značek potravin, které prodávají obchodní řetězce, se bohužel zvyšuje, na což rovněž poukázal ÚOHS,” dodává prezident Agrární komory České republiky.

Související články:

Letos lépe nebude Miloš Toman: Jak se vypořádat s rostoucími náklady na energie Hrajte si s cenami a držte krok cukrMinistr zemědělství žádá řetězce, aby vysvětlily vysoké ceny cukru. Mohou za to dodavatelé, brání se obchodníci

Doporučujeme

Komerční sdělení

QSL pomáhá firmám zajistit bezpečnost i kvalitu potravin

Legislativní požadavky na výrobce potravin, obchod a stravovací zařízení se neustále mění, a proto je dobré mít po boku zkušeného partnera. Kvalitou potravin, jejich bezpečností a právními aspekty se už 10 let zabývá společnost QSL. Kromě poskytování komplexních poradenských služeb pro tento segment se firma také intenzivně věnuje inovacím. Vyvinula například online aplikaci Etiketomat, www.etiketomat.cz, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER ZaPnews

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

31. 5. 2023, seminář Digitální komunikace podporuje a mění retail, Praha

7.–⁠8. 6. 2023, Kongres Samoška, Olomouc

15. 6. 2023, společenské setkání Coop Centra družstva

15. 6. 2023, Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka 2023 a Retail Business Mixer, Praha

Profily

Jsme prostě Ovoce a zelenina ve Štěchovicích

31. května 2023

Lukáš Cingr: Zákazníci od velkých firem čekají hodně, proto je zklamou i menší problémy

31. května 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required