
Lednice se stala v pořadí osmou a Skalice nad Svitavou devátou lokalitou, kde Skupina Coop otevřela automatickou prodejnu. Obchody s nonstop provozem budou sloužit místním, v případě Lednice vykryjí i nápory turistů. Automatické obchody chce Skupina Coop otevírat prakticky každý měsíc a do konce roku jejich počet zhruba zdvojnásobí.
Přes den si v nových automatických obchodech Skupiny Coop zákazníci nakoupí jako v běžném obchodě. Po standardní otevírací době se už zákazníci obslouží sami. Využijí přitom kombinaci platební karty, bankovní identity a speciální aplikaci v mobilních telefonech.
„Koncept automatického provozu se ukazuje být řešením pro celou řadu typů prodejen. První takové obchody jsme otevřeli v centrech menších měst, kde po běžné otevírací době nemají lidé možnost si v docházkové vzdálenosti nakoupit. Nyní pro změnu testujeme tyto prodejny na vesnicích. Automatický provoz představuje jednu z mála možností, jak vůbec zajistit fungování obchodu s potravinami. V turisticky oblíbených lokalitách, jako je Lipno nad Vltavou a nyní Lednice, tento provoz navíc pomáhá zvládnout sezónní výkyvy v návštěvnosti,“ říká Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu Skupiny Coop.
Na samotný vstup do prodejny potřebují zákazníci vlastnit bankovní identitu a mít speciální aplikací v mobilním telefonu. Nákup probíhá již jen díky platební kartě a standardní samoobslužné pokladně, s kterou se zákazníci dnes potkávají ve stále větším počtu obchodů.
„Bankovní identitu má dnes prakticky každý, kdo využívá služeb internetového bankovnictví. Navíc si musí jen stáhnout aplikaci, která generuje kódy pro vstup do prodejny. Díky využití bankovní identity na jednu stranu řešíme problém s bezpečností a bráníme se případným nenechavcům. Na stranu druhou zajištujeme, že do prodejny vstupují pouze lidé starší osmnácti let. Můžeme tedy v automatickém režimu prodávat třeba alkohol,“ vysvětluje Lukáš Němčík.
Obchod je v architektonicky zajímavé budově
Lednická prodejna Coop (na hlavní fotografii) leží jen pár stovek metrů od zámeckého areálu. Sídlí v architektonicky zajímavé budově Pivovaru Lednice a Resortu Eisgrub. Budova získala ocenění Stavba Jihomoravského kraje v kategorii Občanská vybavenost za rok 2022.
„Celá stavba, kde prodejna sídlí, je velmi citlivě zasazena do historického centra Lednice. Nyní jsme navíc moderní supermarket vybavili technologií samoobslužného provozu. Naši zákazníci, kterými jsou místní obyvatelé i turisté, tak budou časově nezávislí na otevírací době prodejny. Nakoupí si doslova kdykoliv,“ doplňuje Zuzana Petáková Kormanová, výkonná ředitelka Jednoty, spotřebního družstva v Mikulově, která prodejnu provozuje.
U všech prodejen je těžké vyvážit personální náklady a co největší komfort pro zákazníky z hlediska otevírací doby. V Lednici se k tomu navíc přidávají velké sezónní výkyvy v návštěvnosti. „Oba problémy pomáhá řešit automatický prodej. Je pro nás samozřejmostí, že myslíme i na zákazníky, kteří prodejnu navštíví v běžné otevírací době. Ta se nemění a poskytuje zákaznický komfort v podobě milého a ochotného personálu,“ dodává Zuzana Petáková Kormanová.
Automatický obchod ve Skalici nad Svitavou provozuje Jednota Boskovice. Jedná se o malou prodejnu v obci, kde přinese mimořádné zvýšení komfortu místním díky 24/7 režimu. Prodejna se otevřela symbolicky v den konání místní poutě, aby měl dostatek zákazníků možnost si ji vyzkoušet. „Naše družstvo provozuje několik typů prodejen. Máme i několik desítek venkovských obchodů. Rádi bychom po odzkoušení technologie a spokojenosti zákazníků využili nový styl prodeje v dalších lokalitách,“ vysvětluje František Lžičař, předseda představenstva Coop Jednoty Boskovice.
Až 10 procent obratu
Podle dosavadních zkušeností automatický provoz generuje až 10 % obratu prodejen. Zákazníci si na jeho využívání zvykli velmi rychle. Řešení, které zvolila Skupina Coop, je přitom díky využití bankovní identity relativně jednoduché na provoz i zavedení. Podle dosavadních zkušeností se také nenaplnily částečné obavy z vyššího množství krádeží nebo případů vandalismu.
Použitá technologie zákazníky spolehlivě identifikuje. Na rozdíl od běžného provozu lze případného nepoctivého zákazníka velmi jednoduše dohledat. Automatické prodejny jsou navíc napojeny na pulty centrální ochrany. Aktuálně Skupina Coop při ochraně prodejen před zloději testuje i využití umělé inteligence. Ta odhalí zloděje díky rozpoznání nestandardního chování.
„Automatický provoz už přestáváme vnímat jenom jako nějaký marketingový či technologický experiment. Důkazem je skutečnost, že nyní budeme takové prodejny otevírat prakticky každý měsíc a do konce roku jejich počet zhruba zdvojnásobíme,“ uzavírá Lukáš Němčík.
Fotogalerie z nové automatické prodejny v Lednici