logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Jak časopisu Zboží&Prodej exkluzivně potvrdil předseda představenstva Vladimír Stehno, Coop...
  • On-line prodejce potravin Rohlik Group, který letos dosáhl ročního obratu 750 milionů eur a po...
  • Colin O’Toole je novým marketingovým ředitelem pro Česko, Slovensko a Maďarsko ve společností...
  • V dynamickém světě maloobchodu je nezbytné nejen držet krok s trendy, ale také je určovat....

Miloš Toman: 6 zásad pro vyšší prodej

29. května 2023
Blog 0
22786
Miloš Toman: 6 zásad pro vyšší prodej

Nejeden obchodník je přesvědčen, že prodej závisí na dvou faktorech: ceně a náhodě. Není to pravda. Rozhodují zcela jiné věci. Prodejna není jenom zboží a nakupování není jen jeho pořizování. Nákup je emoční záležitost. Může být zážitkem, ale také nudou. Záleží na vás, co z něj uděláte.

Přečtěte si také
Miloš Toman: Jak v době digitální pracovat s letáky

Dbejte na první dojem

Při vstupu do prodejny je na řadě první dojem. Podle toho, co zákazník uvidí během prvních pěti vteřin po vstupu, si udělá obrázek o celé prodejně a kvalitě zboží. V prodejnách potravin proto často bývá hned za vchodem čerstvá zelenina a ovoce, aby nakupující všechno zboží vnímali jako čerstvé. Ovšem když je zvadlá…

Přečtěte si také
Miloš Toman: Také vám prodavači odhánějí zákazníky?

Podívejte se tedy na svoji prodejnu očima zákazníka, který právě vešel. Měl by vidět obrázek, který ho dobře naladí k nákupu a dá mu informaci o všem zboží.

Neprodávejte zboží, ale výsledky

V prodejnách potravin často vidím nad pulty masa a uzenin obrázky syrového masa a uzenin. Neznám nikoho, komu by se sbíhaly sliny na syrové maso, zato znám hodně lidí, kteří musí polykat, když uvidí pěkně usmažený řízek nebo šťavnatý steak. Proč obchodníci vyhazují peníze, když na plakátech marně propagují holé grily, místo aby se na nich opékalo maso? Snažte se tedy zákazníkům ukazovat, co budou mít z toho, že si vaše zboží koupí. Tím se pozitivně ovlivní výše prodeje.

Odsuňte cenu na poslední místo

Zákazníci instinktivně touží po pocitu, že nakoupili výhodně. Když je o tom nedokážete přesvědčit jinak, zaměří se na cenu. Ve vlastním ekonomickém zájmu se takovému posuzování podle ceny vyhněte. Kdy zákazníci nehledí na ceny?

Například když je pro ně zboží symbolem, který o nich vypovídá (výrobky Apple), u módního zboží („kupuji, co ostatní“), když má nějaké kvality, na které slyší (fairtrade, bio), když ho inspirujeme k nákupu (kuchařské recepty v prodejnách potravin), když se doplňuje (těstoviny a kečup) atd. Když tedy můžete najít – a hlavně zákazníkům komunikovat – nějakou přednost, udělejte to a cenu nezdůrazňujte. Pokud nemáte nejnižší ceny, výše prodeje na cenách nezávisí.

Dávejte ochutnat

Používejte ochutnávky, předvádění zboží. Jan Neff, obchodník ze 2. poloviny 19. století, úspěšně prodával tehdejší novinky jako tlakový hrnec nebo kávovar tak, že v nich v prodejně vařili a dávali ochutnávat.

V prodejnách potravin by ochutnávání mělo být součástí prodeje (třeba v Itálii je to běžné). Tak můžete s nakupujícími o jejich chuťových poznatcích diskutovat a přimět je k nákupu. Připomenu, že podle každoročních šetření „Češi a reklama“ jsou ochutnávky jedinou formou propagace, které by zákazníci chtěli víc.

Omezte výběr

Nenabízejte příliš velký výběr. To zní možná trochu nezvykle, protože máme pocit, že čím více máme na výběr, tím více prodáme. Ale výzkumy potvrdily, že lidé přemýšlejí jinak. Když mají velký výběr, bojí se, že si vyberou špatně a raději nekoupí nic. Potvrzuje to i zkušenost řetězce Tesco. Zredukovali počet druhů čajů o 30 % a tržby za ně se jim zvýšily. Raději tedy volné místo využijte pro další zboží, než pro nabízení velkého množství značek nebo provedení téhož sortimentu.

Dávejte najevo dobré úmysly

Dávejte zákazníkům najevo přátelské úmysly. Málokterý obchodník si je ochoten připustit, že úsměv na tváři prodavačů a prodavaček má vysokou ekonomickou hodnotu. Jeho vnímání ze strany zákazníků je totiž záležitostí instinktivní a jde o jednu z nejdůležitějších instinktivních reakcí.

Člověk při setkání s někým neznámým podle výrazu tváře posuzuje, jestli jde o přítele (a může se tedy cítit bezpečně), nebo nepřítele (a je potřeba být ve střehu). Zamračená tvář vás obírá o tržby, protože zákazník se instinktivně naladí na obranu a nedůvěru. Nákup pak zkrátí na minimum, nebo uteče jinam. Nemůžete čekat, že by mu zamračený prodavač mohl něco doporučit nebo nabídnout navíc. A to je škoda.

Pravidelným autorem blogu o tradičním trhu je Miloš Toman, který vytvořil podnikatelskou koncepci intuitivního marketingu. 

Související články:

Miloš Toman: Také vám prodavači odhánějí zákazníky? Miloš Toman: Jak v době digitální pracovat s letáky Miloš Toman: Jak se vypořádat s rostoucími náklady na energie TomanMiloš Toman: Máte to pod pultem?

Doporučujeme

Komerční sdělení

Navyšte tržby díky marketingu s umělou inteligencí

V dynamickém světě maloobchodu je nezbytné nejen držet krok s trendy, ale také je určovat. Odpoutejte se od zajetých marketingových kolejí a povyšte své podnikání na novou úroveň s pomocí umělé inteligence. Rychlost a efektivita je v dnešní době klíčem k úspěchu. Inteligentní marketingová řešení v této době umožňují, aby vaše sdělení bylo promyšlené, úderné a […]

Pravý český česnek byl po dekády doménou zahrádkářů. Teď se jeho výrazná chuť a vůně vrací do obchodů i restaurací

V Česku se koncem srpna poprvé po desítkách let dostal na pulty obchodů pravý český česnek vypěstovaný na tuzemských polích. Běžný spotřebitel si první 1,5tunové sklizně zpočátku možná ani nevšimne, ale pro provozovatele restaurací, bister a dalších gastropodniků jde o přelomovou zprávu. Zákazníci českých obchodů a restaurací se dosud museli spokojit s jídly připravovanými nejčastěji z čínského […]

Distributor pro 21. století – komplexní péče o značky

Orbico CZ&SK je distributorem, který se dokáže přizpůsobit moderní době a nejen to, dokáže předvídat vývoj trendů a adaptovat se na neočekávané změny a nepředvídatelné situace. Propojuje značky se spotřebiteli, nabízí holistický přístup zaměřený na konkrétní cílové skupiny, pokrývá všechny kanály a využívá moderní systémy. Kromě klasické B2B distribuce operuje i s B2C platformami, a tak dokáže […]

Transformace dodavatelských řetězců pomocí vratných obalů

Optimalizace dodavatelského řetězce se v dnešním, stále více konkurenčním obchodním prostředí stala klíčovou otázkou pro organizace, které usilují o efektivnější provoz, snížení nákladů a odpovědnost vůči životnímu prostředí. Prostor tak dostávají řešení v podobě vratných obalů. „Uvědomme si, jak velké množství tradičních obalů se denně protočí pouze v rámci FMCG. Právě zde se alternativa vratných […]

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos čeká české a slovenské obalové profesionály a profesionálky, kteří zamíří 19. a 20. října 2023 na 11. ročník obalového kongresu OBALKO. Letos nese podtitul „Obalové tsunami je tu, zůstaňte na vlně“. Programová ředitelka kongresu Kateřina Osterrothová popisuje důvody pro výběr […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

7.–⁠11. 10. 2023, veletrh Anuga, Kolín nad Rýnem

17. 10. 2023, konference Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19.–20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

30.–⁠31. 1. 2024, kongres Samoška, Olomouc

Profily

Obchod očima… Daniela Buryše, generálního ředitele Kofoly ČeskoSlovensko: Letní sezona byla lepší, než jsme čekali

25. září 2023

Miroslav Kopřiva, CEO, Intersport ČR: Soustředíme se na zážitek

25. září 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required