logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Jak časopisu Zboží&Prodej exkluzivně potvrdil předseda představenstva Vladimír Stehno, Coop...
  • On-line prodejce potravin Rohlik Group, který letos dosáhl ročního obratu 750 milionů eur a po...
  • Colin O’Toole je novým marketingovým ředitelem pro Česko, Slovensko a Maďarsko ve společností...
  • V dynamickém světě maloobchodu je nezbytné nejen držet krok s trendy, ale také je určovat....

DoDo díky AI zefektivňuje logistiku. Poptávku předpoví na dva týdny dopředu s přesností na hodinu

30. srpna 2023
Zprávy 0
321
DoDo díky AI zefektivňuje logistiku. Poptávku předpoví na dva týdny dopředu s přesností na hodinu

Technologicko-logistická služba DoDo po měsících testování spouští do pilotního provozu novou technologii. Ta dokáže s pomocí AI predikovat objednávky zákazníků na dva týdny dopředu. Přesnost je na hodiny. DoDo tak zvládne efektivněji plánovat provozní kapacity a alokaci svých kurýrů. Chybovost predikcí se daří držet pod 10 procenty. Ve vytíženějších oblastech s vyšším datovým vzorkem je přesnost predikcí dokonce více než 94 %.

Rostoucí tlak na rychlost i co nejnižší jednotkovou cenu za doručení je pro logistické firmy velkou výzvou. DoDo již od svých počátků staví svůj úspěch především na pokročilé práci s daty a jejich využívání v provozu. Firma si zároveň dlouhodobě uvědomuje, že pro efektivní plánování a správnou alokaci kapacit nestačí umět v reálném čase reagovat na stávající situaci. Je také potřeba mít co nejlepší představu také o budoucnosti. Právě zde do hry vstupuje umělá inteligence a technologie strojového učení.

Přečtěte si také
Novým CEO agentury Inveo se stal Jaroslav Holý

Po úspěšném testování již čtvrtého prediktivního modelu nyní DoDo do pilotního provozu uvádí prediktor, který díky datům nasbíraným za léta intenzivního provozu dokáže na dva týdny dopředu předpovědět objednávky i jejich přibližnou cílovou destinaci s přesností na konkrétní hodiny. Při rozvoji prediktoru se podařilo zúročit roky intenzivního vývoje vlastní logistické platformy Gaia, která v DoDo data z provozu agreguje. Jejich následné čištění, úpravu a integraci má pak na starosti BI tým.

„Pro trénování prediktoru manuálně čistíme data o extrémní případy, jako jsou například dny, kdy jsou pobočky zavřené, a také o partnery s nízkým počtem objednávek, u kterých se vyskytuje příliš náhodné chování dané časové řady. Jelikož DoDo spolupracuje s velkými i menšími partnery, dalším krokem je standardizace predikovaného počtu objednávek. Tu provádíme přes průměr a standardní odchylku spočítanou z dat za poslední měsíce. Reagujeme tedy i na trend či sezónnost poptávky,“ osvětluje Marek Štěpán, Data Scientist ve společnosti DoDo.

Přečtěte si také
DoDo posiluje vedení, novým CEO pro Česko a Slovensko je Ivo Velíšek

Zásadní je objem vstupních dat

Prediktivní model využívá data o každé jednotlivé objednávce. Tuto tabulku o desítkách milionů řádků nejprve agreguje dohromady na požadovanou granularitu. V současné době DoDo pracuje s predikcí na 14 dní dopředu na úrovni jednotlivých poboček partnerů. Těch je dohromady několik stovek. Proto i agregovaná data obsahují stovky tisíc záznamů k trénování prediktoru.

„Matematicky se jedná o zajímavý případ. Data jako den v týdnu, měsíc, partner, pro kterého doručujeme, město a další parametry jsou směsicí tabulárních dat a časových řad. Pro trénování modelů využíváme machine-learningové algoritmy. Ty se zakládají na rozhodovacích stromech. Jde o takzvané decision trees, včetně nejnovějších a vylepšených algoritmů jako XGBoost, ADAboost a dalších,“ popisuje Marek Štěpán z DoDo.

Stejně jako je tomu u ChatGPT a dalších aplikací umělé inteligence do praxe, zásadní pro přesnost predikcí a správnost výsledků je objem datových vstupů. V rámci aktuálního prediktivního modelu se DoDo daří chybovost 14denních hodinových predikcí držet pod deseti procenty. Konkrétní číslo se liší dle vytíženosti dané pobočky, obchodu či restaurace, pro níž je poptávka modelována. U těch vytíženějších, kde je k dispozici více dat, se chybovost pohybuje okolo pouhých šest procent. Dá se navíc předpokládat, že s dalším zdokonalováním algoritmu a rostoucím datovým vzorkem se bude přesnost dále zvyšovat.

Schopnost přesně předpovědět zákaznickou poptávku je pro efektivní logistický provoz milníkem. Umožňuje přesně to, co je pro udržitelné doručování klíčové. Alokovat vždy adekvátní množství vozů a kurýrů pro danou oblast a naplánovat trasy tak, aby počítaly nejen s aktuální situací, ale také s vývojem během daného dne. Cílem prediktoru objednávek, prvního Data Science projektu v DoDo, je uvést do každodenní praxe spolehlivý AI model s dlouhodobou přesností nad 90 %. Cílem je pak schopnost poskytovat zákazníkům službu kvalitního, přesného, a přesto cenově dostupného doručení, a to s co nejnižším dopadem na městský provoz a životní prostředí.

Související články:

Novým CEO agentury Inveo se stal Jaroslav Holý DoDo posiluje vedení, novým CEO pro Česko a Slovensko je Ivo Velíšek DoDo je vítězem v soutěži Franšíza roku DodoDoDo posiluje na německém trhu. Novým ředitelem je Bahadir Birkan z Amazonu

Doporučujeme

Komerční sdělení

Navyšte tržby díky marketingu s umělou inteligencí

V dynamickém světě maloobchodu je nezbytné nejen držet krok s trendy, ale také je určovat. Odpoutejte se od zajetých marketingových kolejí a povyšte své podnikání na novou úroveň s pomocí umělé inteligence. Rychlost a efektivita je v dnešní době klíčem k úspěchu. Inteligentní marketingová řešení v této době umožňují, aby vaše sdělení bylo promyšlené, úderné a […]

Pravý český česnek byl po dekády doménou zahrádkářů. Teď se jeho výrazná chuť a vůně vrací do obchodů i restaurací

V Česku se koncem srpna poprvé po desítkách let dostal na pulty obchodů pravý český česnek vypěstovaný na tuzemských polích. Běžný spotřebitel si první 1,5tunové sklizně zpočátku možná ani nevšimne, ale pro provozovatele restaurací, bister a dalších gastropodniků jde o přelomovou zprávu. Zákazníci českých obchodů a restaurací se dosud museli spokojit s jídly připravovanými nejčastěji z čínského […]

Distributor pro 21. století – komplexní péče o značky

Orbico CZ&SK je distributorem, který se dokáže přizpůsobit moderní době a nejen to, dokáže předvídat vývoj trendů a adaptovat se na neočekávané změny a nepředvídatelné situace. Propojuje značky se spotřebiteli, nabízí holistický přístup zaměřený na konkrétní cílové skupiny, pokrývá všechny kanály a využívá moderní systémy. Kromě klasické B2B distribuce operuje i s B2C platformami, a tak dokáže […]

Transformace dodavatelských řetězců pomocí vratných obalů

Optimalizace dodavatelského řetězce se v dnešním, stále více konkurenčním obchodním prostředí stala klíčovou otázkou pro organizace, které usilují o efektivnější provoz, snížení nákladů a odpovědnost vůči životnímu prostředí. Prostor tak dostávají řešení v podobě vratných obalů. „Uvědomme si, jak velké množství tradičních obalů se denně protočí pouze v rámci FMCG. Právě zde se alternativa vratných […]

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos čeká české a slovenské obalové profesionály a profesionálky, kteří zamíří 19. a 20. října 2023 na 11. ročník obalového kongresu OBALKO. Letos nese podtitul „Obalové tsunami je tu, zůstaňte na vlně“. Programová ředitelka kongresu Kateřina Osterrothová popisuje důvody pro výběr […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

7.–⁠11. 10. 2023, veletrh Anuga, Kolín nad Rýnem

17. 10. 2023, konference Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19.–20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

30.–⁠31. 1. 2024, kongres Samoška, Olomouc

Profily

Obchod očima… Daniela Buryše, generálního ředitele Kofoly ČeskoSlovensko: Letní sezona byla lepší, než jsme čekali

25. září 2023

Miroslav Kopřiva, CEO, Intersport ČR: Soustředíme se na zážitek

25. září 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required