logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Jak časopisu Zboží&Prodej exkluzivně potvrdil předseda představenstva Vladimír Stehno, Coop...
  • On-line prodejce potravin Rohlik Group, který letos dosáhl ročního obratu 750 milionů eur a po...
  • Colin O’Toole je novým marketingovým ředitelem pro Česko, Slovensko a Maďarsko ve společností...
  • V dynamickém světě maloobchodu je nezbytné nejen držet krok s trendy, ale také je určovat....

Zboží&Prodej 8/2023: U hraček se klasika propojuje s digitálem

11. září 2023
Publicistika 0
211
Zboží&Prodej 8/2023: U hraček se klasika propojuje s digitálem

Hračky neslouží pouze k zabavení. Jsou nápomocné i k výuce. Proto je jejich výběru vhodné věnovat velkou pozornost. Dětem totiž mohou pomáhat rozvíjet různé dovednosti a schopnosti, jako je motorika, kreativita, fantazie, logické myšlení, komunikace a sociální interakce. Zároveň by hračky měly mít nějaký příběh a měly by dětem přinášet radost.

Dobré hračky představují kombinaci zábavy a nenásilného vzdělávání. Poskytují dětem možnost objevovat a učit se novým věcem. Kde se však berou nápady na nové druhy hraček?

Přečtěte si také
Efko nezachránilo pouze Igráčka. Český výrobce hraček letos slaví 30 let 
Efko

Výrobci naslouchají

Existuje několik hlavních oblastí, které výrobcům hraček poskytují inspiraci a podporují jejich rozhodování při vývoji nových produktů. „První a nejdůležitější je sdílení zkušeností mezi členy asociace, kde jsme aktivně zapojeni. Spolupráce a výměna nápadů s dalšími odborníky v našem odvětví nám umožňuje získat cenné poznatky o aktuálních trendech, potřebách dětí a nových technologiích,“ vyzdvihuje Milan Gába, majitel společnosti Pixie Crew Group. Dalším zdrojem inspirace jsou mezinárodní veletrhy: „Účastníme se těch nejvýznamnějších hračkářských veletrhů po celém světě, kde se setkáváme s mnoha vystavovateli a výrobci. Tato setkání nám umožňují sledovat nejnovější trendy, objevovat nové materiály a technologie a navazovat obchodní vztahy s potenciálními partnery.“ A dodává, že zpětná vazba od obchodních partnerů je dalším a nejdůležitějším faktorem při rozhodování o vývoji jejich nových hraček.

Rovněž spolupracují s prodejci hraček a maloobchodními partnery z celého světa, kteří mají přímý kontakt s dětmi a jejich rodinami. Poslouchají jejich zkušenosti, názory a požadavky, aby mohli lépe porozumět potřebám svých zákazníků a vytvářet produkty, které jim budou skutečně vyhovovat. „Jako příklad bych mohl uvést našeho partnera z Mongolska, který společně s námi zorganizoval několik setkání s rodiči a dětmi a diskutoval s nimi jejich postřehy a námitky pro vývoj nových produktů Pixie Crew,“ popisuje Milan Gába. Ve společnosti Albi ČR na to jdou podobně. Sledují trendy na knižních veletrzích, diskutují s tvůrci, monitorují žebříčky, a hlavně i oni si povídají se zákazníky.

Přečtěte si také
Na Mall.cz vzrostl prodej hraček v září meziročně o polovinu

Nápady pocházejí rovněž od dětí

Přesto vše návrh nových hraček není kupodivu úplně hračka. „Jde o společnou týmovou práci našeho vývojového oddělení, obchodního týmu, marketingu a oddělení technologické přípravy. Vždy se snažíme na našich brainstormingových poradách vybírat jen ty náměty na hry či hračky, které splňují několik kritérií. Za prvé musí být daná hračka vyrobitelná za konkurenceschopnou cenu a být dostatečně atraktivní. Za druhé musí být výrobek pouze z takových materiálů, aby odpovídal všem příslušným normám na bezpečnost hraček. A za třetí dbáme na to, aby naše výrobky nebyly jenom prostředkem zábavy, ale děti při hře rozvíjely,“ vysvětluje Miroslav Kotík, CEO společnosti Efko – karton. Proto při návrhu hraček spolupracují se speciálními pedagogy, což je vidět na jejich sortimentu – je plný edukativních her a hraček. Například vloni obdrželi za produkt Hry pro předškoláky titul Hračka roku. Po všem tom vydaném úsilí takové ocenění jistě zahřeje na srdci.

Nové nápady pocházejí rovněž od dětí. „Posloucháme jejich hlasy na všech dostupných kanálech a bereme v úvahu jejich přání. Proto se věnujeme tématům, která zrcadlí každodenní dětský život tak, aby se mohli do svých rolí lehce vcítit a hrát si, jak je to pro ně nejpřirozenější. Inspirací pro návrh nových hraček je sám život a jeho každodenní radosti a starosti,“ připomíná Lívia Čadová, key account manager CZ/SK společnosti Playmobil CZ. Hra na role je pro stavebnice Playmobil přitom klíčová. Že inspirací pro vývoj nových produktů jsou do značné míry děti samy, potvrzuje i Ivana Maršálová, marketingová manažerka společnosti Dino Toys: „Každý člověk během svého vývoje potřebuje ke svému rozvoji, objevování světa a učení se jeho zákonitostem totéž. Je důležité se mezi dětmi neustále pohybovat, vnímat jejich potřeby a těm uzpůsobit vývoj každého produktu.“ Jinak se samozřejmě sledují trendy v deskových hrách, oblíbené herní mechanismy, pro inspiraci chodí i do zahraničí a hledají zajímavé tituly na nejrůznějších veletrzích. Naslouchají svým zákazníkům, reagují na poptávku a mapují trh.

Lego je trhákem

O tom, zda i hračky mají svoji sezonu, není zapotřebí váhat. O hračky je na nákupním rádci Zboží.cz největší zájem v období Vánoc, přičemž již první nárůst zájmu o tento sortiment je vidět v první polovině října. Poptávka potom graduje ještě během letních prázdnin. Největším trhákem jsou na Zboží.cz dlouhodobě stavebnice Lego. Za uplynulý rok se mezi dvaceti nejžádanějšími produkty mezi hračkami umístilo dokonce dvanáct těchto stavebnic. „Žádané jsou i různé kreativní a výukové hračky. Z ostatních produktů v této kategorii jsou oblíbení interaktivní plyšáci nebo Albi kouzelná tužka a její mutace. Poměrně často poptávané jsou u nás rovněž panenky,“ říká Kateřina Nejedlá, datová analytička společnosti Seznam.cz. Cenová relace je u tohoto typu zboží proměnlivá. Konkrétně u Lega hodně závisí na velikosti stavebnice, ty nejpopulárnější produkty stojí zhruba 1 000 až 1 500 Kč. Uživatelé na Zboží.cz mají zájem i o dražší verze této stavebnice, za které jsou ochotni utratit až 7 000 Kč.

I proto firma Alza.cz a společnost Lego spojily své síly a posílily strategickou spolupráci. Ta má za cíl ještě více zlepšit nabídku a služby pro zákazníky. Výsledkem je otevření prvního kamenného Lego Shopu, prodejní zóny Lego přímo v prostorách showroomu Alzy v pražských Holešovicích. Funguje jako prodejna s přímým prodejem zákazníkům, což zaručuje možnost okamžitého nákupu produktů a zejména příjemný zážitek z nakupování díky množství interaktivních prvků a sestavených modelů.

Rozvoj dostává různou podporu

Hry, puzzle, nebo třeba dřevěné kostky jsou už svojí podstatou designované tak, aby u dětí rozvíjely představivost, logické myšlení, paměť a jemnou motoriku. Deskové hry navíc jednoznačně podporují schopnost se soustředit a samostatně se rozhodovat. „Velmi důležitým prvkem her je to, že se zpravidla hrají s rodiči, sourozenci, či kamarády, což díky společně strávenému času a společně prožívaným emocím posiluje rodinné vztahy a zvyšuje sociální dovednosti dítěte. Proto si dáváme záležet na obsahu každého produktu, který vydáváme, aby měl pro děti vždy nějakou přidanou hodnotu,“ deklaruje Ivana Maršálová. Hry vyvíjí tak, aby bavily, ale zároveň nějakým způsobem i edukovaly, rozvíjely osobnost všemi možnými způsoby. Za tím si hodně stojí a věří, že se jim to daří.

Podporovat kreativitu a rozvoj dětí prostřednictvím hraček se snaží i stavebnice Playmobil. „Vše začalo nápadem tvůrců vytvořit hračku, která by dětem přinesla opravdový herní systém. Děti mohou kombinovat různé části a témata stavebnic a opakovaně vytvářet nové scénáře a postavičky,“ konkretizuje Lívia Čadová. Proto stavebnice Playmobil není jen o skládání dílků k sobě, jako spíše o vyprávění příběhů. Rovněž společnost Alza.cz neustále usiluje o vylepšení kategorie kreativní a naučné hračky. „Rozvoj dětí se snažíme podpořit například i Montessori pomůckami. Zákazníkům dokonce nabízíme také samostatnou kategorii hraček pro rozvoj smyslů, která každým rokem stoupá na oblibě,“ prozrazuje PR manažerka Eliška Čeřovská.

Například řada Igráčkových autíček MultiGo je vytvořená tak, aby si malé děti cvičily ručičky při zábavné výměně nástaveb. „Na rozvoj jemné motoriky a poznávání barev je zaměřena hra Mlsný mravenečník. Děti se vžijí do role mlsného mravenečníka a vůbec si neuvědomují, že lovením malých mravenců z mraveniště prostřednictvím pinzety trénují jemnou motoriku. Další z našich her s názvem Kup si krávu zase motivuje děti procvičovat počítání,“ uvádí Miroslav Kotík. V rámci značky Albi existuje koncept Kvído, což jsou chytré hry pro malé objevitele. Tedy hry, které mají vzdělávací charakter a pomocí hry pomáhají dětem třeba s grafomotorikou, čtením a tak dále. Rozjeli také projekt Škola s hrou, v jehož rámci mají připraveny metodické listy a další podpůrné materiály pro pedagogy o tom, jak využít hry v rámci školní výuky.

Prostor pro seberealizaci

Jedním z nejsilnějších propojovacích nástrojů pro společnost Pixie Crew Group je aplikace Pixie Crew Editor a platforma Pixie Crew Gallery. Pixie Crew Editor je interaktivní on-line nástroj, který umožňuje dětem vytvářet vlastní designy na produktech, jako jsou mozaikové panely. Děti si mohou hravě vytvářet různé vzory, obrázky, a dokonce i vlastní postavičky. „Tímto způsobem podporujeme jejich kreativitu a umožňujeme jim vyjádřit svou vlastní osobnost a styl,“ míní Milan Gába. Pixie Crew Gallery je platforma, kde mohou děti sdílet svou vlastní tvorbu a inspiraci s ostatními. Zde se mohou inspirovat dílem dalších kreativních dětí a vytvářet komunitu malých umělců. Tato platforma slouží nejen jako zdroj motivace, ale i jako prostředek, jak sdílet své umělecké dovednosti s ostatními a získávat zpětnou vazbu.

DNA značky Pixie Crew spočívá v principu kreativity a personifikace. „Chceme, aby naše hračky byly více než jen předměty, se kterými si děti mohou hrát. Chceme, aby se děti staly tvůrci vlastního světa a vyjádřily svou osobnost prostřednictvím našich produktů. Personalizace a možnost vytvářet unikátní designy na našich hračkách umožňuje dětem rozvíjet svou kreativitu, fantazii a vlastní myšlení,“ informuje Milan Gába. Ve firmě se snaží vytvářet hračky, které poskytují dětem prostor pro seberealizaci, rozvíjejí jejich dovednosti a povzbuzují jejich tvořivost. Věří, že prostřednictvím jejich inovativních nástrojů a principu kreativity a personifikace mohou podporovat děti ve vytváření, objevování a rozvíjení jejich uměleckých schopností.

Technologie mají stále větší vliv

Základem a smyslem hracího systému Playmobil je živá interakce. „Aby hračky byly pro děti zajímavé a dostály současným digitálním trendům, snažíme se do jejich součástí zabudovávat QR kódy, oživovat je prostřednictvím mobilních aplikací nebo přinášet individuální design hraček, který si zákazníci sami navrhnou v on-line prostředí,“ zmiňuje Lívia Čadová. A připouští, že i když je digitalizace trendy, nejvíc se u nich prodává klasika jako například policejní auta, hasiči nebo domy pro panenky bez digitálních funkcí.

Je pravda, že technologie mají stále větší vliv na odvětví hraček a pronikají do různých typů. Interaktivní plyšáci nebo hry propojené s aplikací v mobilním telefonu jsou zvláště populární mezi dětmi, protože kombinují zábavu s výukou a stimulují jejich technologické dovednosti. „I přes vzrůstající popularitu digitálních hraček si však ty tradiční stále udržují své místo na trhu. Existuje silná poptávka po těch klasických, které podporují fyzickou aktivitu, manipulaci s předměty a rozvoj kreativity a fantazie. Pro nás je důležité sledovat trendy a preference spotřebitelů, tak abychom našim zákazníkům nabídli to, co chtějí,“ doplňuje Eliška Čeřovská. To znamená, že neustále pracují na šíři svého sortimentu. Aktuálně nabízí až 90 tisíc různých hraček, z toho mají 13,5 tisíce ihned skladem. Za poslední dva roky průměrně prodali 2,4 milionu kusů hraček ročně a nejúspěšnější kategorií jsou dlouhodobě stavebnice Lego.

Klasické hračky přinášejí něco navíc

Svět deskových her se v posledních letech začíná silně prolínat s moderními technologiemi a ani společnost Dino Toys nezůstává pozadu. První vlaštovkou je nová původní česká řada šifrovacích her z edice Šifry, která při vlastním hraní využívá on-line platformu, dotvářející originálním způsobem zážitek ze hry. „Víme, že dobu nezastavíme, i když mnoho rodin právě vyhledává off-line zábavu a deskové hry jsou k tomu velmi vhodné. Je to takový únik od digitálního světa, který nás obklopuje, a nejedná se jen o děti. I dospělí čím dál více vyhledávají zábavu, při které se mohou setkávat, socializovat a trávit společný čas,“ dokládá Ivana Maršálová. Oba tyto světy se vlastně velmi přirozeně doplňují, a proto nevylučují, že do budoucna budou zapojovat do deskových her digitální interaktivní prvky, které osloví i mladou nastupující generaci, jež se rodí s chytrým telefonem v ruce. „Nové trendy sledujeme, ale zatím neplánujeme jít cestou digitálních hraček, her nebo aplikací. Chceme, aby děti zůstaly co nejvíce v off-line světě,“ reaguje Jakub Novák. Interaktivní je ale jejich unikátní koncept Kouzelné čtení, kde děti pomocí Albi tužky čtou knihy, odpovídají na kvízy a podobně.

Jak ale upozorňuje Miroslav Kotík, nové technologie mohou činit jistý problém, protože odklání děti od klasických her a hraček, u kterých musí něco samy tvořit, přemýšlet, opravovat je a podobně. „To, co manuálně dokázaly děti dříve a nyní, se dost liší. Setkáváme se s tím, že desetileté děti si neumí zavázat tkaničky u bot a rodiče řeší nákup bot se suchým zipem. Přestože se nevěnujeme výrobě digitálních hraček, snažíme se o smysluplná propojení klasické hračky s digitálním obsahem. Příkladem může být naše novinka Igráček s podcastovou pohádkou,“ vzkazuje. I proto mohou děti poslouchat pohádku namluvenou hercem Martinem Stránským a zároveň si fyzicky hrát s hračkou, figurkou příslušící k dané pohádce. Tím rozvíjí svoji paměť, fantazii a jemnou motoriku. S figurkami si pak děti hrají divadlo, ať už podle vlastní fantazie, nebo „reprodukují“ předložený pohádkový příběh.

 

Názor odbornice:

„Kvalita za rozumnou cenu.“

Při rozšiřování sortimentu pod vlastní značkou Chiroo se zaměřujeme zejména na zajímavé hračky pro nejmenší a na hledání produktů, které ještě nejsou na trhu tolik rozšířené. Populární jsou například nafukovací kostýmy pro děti i dospělé. Samozřejmě sledujeme i aktuální trendy a průzkumy trhu, abychom identifikovali oblíbené typy hraček a potřeby zákazníků. Při rozšiřování sortimentu hraček značky Chiroo se snažíme držet hesla kvalita za rozumnou cenu.

Eliška Čeřovská, PR manažerka, Alza.cz

 

Data:

32 %

spotřebitelů nakupuje hračky on-line.

Zdroj: E-shopper Barometer, 4/23

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 8/2023.

Související články:

EfkoEfko nezachránilo pouze Igráčka. Český výrobce hraček letos slaví 30 let  Na Mall.cz vzrostl prodej hraček v září meziročně o polovinu Zboží&Prodej 8/2022: Hračky řeší udržitelnost LegoLego otevřelo svůj první obchod v Česku

Doporučujeme

Komerční sdělení

Navyšte tržby díky marketingu s umělou inteligencí

V dynamickém světě maloobchodu je nezbytné nejen držet krok s trendy, ale také je určovat. Odpoutejte se od zajetých marketingových kolejí a povyšte své podnikání na novou úroveň s pomocí umělé inteligence. Rychlost a efektivita je v dnešní době klíčem k úspěchu. Inteligentní marketingová řešení v této době umožňují, aby vaše sdělení bylo promyšlené, úderné a […]

Pravý český česnek byl po dekády doménou zahrádkářů. Teď se jeho výrazná chuť a vůně vrací do obchodů i restaurací

V Česku se koncem srpna poprvé po desítkách let dostal na pulty obchodů pravý český česnek vypěstovaný na tuzemských polích. Běžný spotřebitel si první 1,5tunové sklizně zpočátku možná ani nevšimne, ale pro provozovatele restaurací, bister a dalších gastropodniků jde o přelomovou zprávu. Zákazníci českých obchodů a restaurací se dosud museli spokojit s jídly připravovanými nejčastěji z čínského […]

Distributor pro 21. století – komplexní péče o značky

Orbico CZ&SK je distributorem, který se dokáže přizpůsobit moderní době a nejen to, dokáže předvídat vývoj trendů a adaptovat se na neočekávané změny a nepředvídatelné situace. Propojuje značky se spotřebiteli, nabízí holistický přístup zaměřený na konkrétní cílové skupiny, pokrývá všechny kanály a využívá moderní systémy. Kromě klasické B2B distribuce operuje i s B2C platformami, a tak dokáže […]

Transformace dodavatelských řetězců pomocí vratných obalů

Optimalizace dodavatelského řetězce se v dnešním, stále více konkurenčním obchodním prostředí stala klíčovou otázkou pro organizace, které usilují o efektivnější provoz, snížení nákladů a odpovědnost vůči životnímu prostředí. Prostor tak dostávají řešení v podobě vratných obalů. „Uvědomme si, jak velké množství tradičních obalů se denně protočí pouze v rámci FMCG. Právě zde se alternativa vratných […]

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami

Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos čeká české a slovenské obalové profesionály a profesionálky, kteří zamíří 19. a 20. října 2023 na 11. ročník obalového kongresu OBALKO. Letos nese podtitul „Obalové tsunami je tu, zůstaňte na vlně“. Programová ředitelka kongresu Kateřina Osterrothová popisuje důvody pro výběr […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

7.–⁠11. 10. 2023, veletrh Anuga, Kolín nad Rýnem

17. 10. 2023, konference Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19.–20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

30.–⁠31. 1. 2024, kongres Samoška, Olomouc

Profily

Obchod očima… Daniela Buryše, generálního ředitele Kofoly ČeskoSlovensko: Letní sezona byla lepší, než jsme čekali

25. září 2023

Miroslav Kopřiva, CEO, Intersport ČR: Soustředíme se na zážitek

25. září 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required