Tématem podzimu se v potravinářském maloobchodě patrně stane otázka, jak nakupující zareagují na růst cen v posledních měsících a letech. Až do poloviny roku jsme viděli prudký pokles maloobchodních tržeb (ve stálých cenách, to jest „bez inflace“). Přestože ve finančním vyjádření (včetně inflace) maloobchod potravinami stále roste, je patrné zpomalování jeho tempa, což je pro budoucnost znepokojivé. Predikční modely však budoucnost nevidí úplně negativně: sice se i dalších 12 měsíců budeme pohybovat na sestupné křivce, ale celkový pokles za období srpen 2023 až červenec 2024 by měl činit „jen“ -2,5 % (ve stálých cenách).
Vytvářet v současné době predikce trhu je věc dost nebezpečná. Nejenže jsme svědky extrémních výkyvů cen a tržeb v maloobchodě, ale zažíváme patrně i „kvalitativní“ změnu spotřebních zvyklostí a nákupního chování. Příkladem může být masivní odliv spotřebitelů z gastronomických zařízení kompenzovaný celou plejádou „nového“ spotřebního chování (nošení jídla do zaměstnání, setkávání v různých typech „soukromých klubů“ atd.).
Přesto je zjevně lepší se o predikci trhu pokusit, než zůstat zcela bez informací. Dobrou zprávou je, že predikce vytvořená stejnou metodou v minulých měsících zatím v zásadě odpovídá reálnému vývoji trhu. Nemusí to tak zůstat i do budoucna, ale přece jen to dává jistou naději, že vidíme budoucnost rámcově správně.
Podobně jako v minulém měsíci je predikce postavena na několika klíčových indikátorech: celková inflace, inflace v potravinách, spotřebitelská důvěra. Graf ukazuje jednak dosavadní vývoj, jednak predikci na období srpen 2023 – červenec 2024. Hodnoty grafu jsou meziroční indexy, to jest kladná hodnota znamená růst v procentech oproti stejnému měsíci předchozího roku, záporná procenta naopak pokles. Vše je ve stálých cenách, tedy „bez inflace“.
„Střední model“ predikce říká, že až do července roku 2024 zůstane vývoj záporný, přičemž celkově maloobchod potravinami klesne o -2,5 %. Je to proti minulému měsíci optimističtější výhled, to je ovšem dané i tím, že jsme si velkým poklesem prošli letos v červenci a ten se už do průměru predikce nezapočítává. Žluté plochy ukazují 90% konfidenční interval, můžeme je tedy vyložit jako „optimistický“ a „pesimistický“ model: ten optimistický říká, že už letos by se mohl maloobchod vrátit k růstu a celkový růst v dalších 12 měsících bude +3,0%. Naopak pesimistický model očekává ještě hlubší propad, za 12 měsíců -8,1%.
Predikce byla zpracovaná v systému R (R Core Team (2023). R: A Language and Environment for Statistical Computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria (https://www.R-project.org/), s využitím knihovny vars (Pfaff B (2008). VAR, SVAR and SVEC Models: Implementation Within R Package vars. Journal of Statistical Software, 27(4) (https://www.jstatsoft.org/v27/i04/).
Autorem blogu o trendech na maloobchodním trhu je Zdeněk Skála ze společnosti Skála a Šulc s.r.o.