
V nové rubrice Obchod očima… chce portál www.zboziaprodej.cz přinášet rozhovory se zástupci obchodníků i dodavatelů na aktuální témata. Jako první odpovídá Daniel Buryš, generální ředitel společnosti Kofola ČeskoSlovensko. „Pomalu se vracíme k ziskovosti před pandemií, ale čeká nás ještě kus cesty,“ komentuje končící letní sezonu.
Jak hodnotíte uplynulou letní sezonu?
Troufnu si konstatovat, že celá ekonomika letos kalkulovala s vyšší úrovní nákladů, zejména na energie. Realita je mírně příznivější, logicky tedy došlo k pozitivnímu posunu marže. V našem případě se pomalu vracíme k ziskovosti před pandemií, ale čeká nás ještě kus cesty. Musíme se vyrovnávat s mírně klesající spotřebou a zároveň s těžko ovlivnitelnými vlivy, jako je například chystaný a nelogický nárůst DPH u nápojů. Nicméně z pohledu zákazníka je pozitivním faktem to, že se firmám vrací zdroje a s nimi i možnosti přicházet s inovacemi a zlepšováním úrovně služeb. Co si budeme namlouvat, v době energetické krize šla většina náročných rozvojových aktivit k ledu.
Kterým nápojům se v létě dařilo nejvíce?
Celý FMCG trh, a nápojový nevyjímaje, prochází objemovou korekcí. Překvapivým úspěchem letošního roku je skutečnost, že čepovaná Kofola si drží své postavení v srdcích spotřebitelů a své objemy dokonce mírně navýšila. Síla této značky je stále hnacím motorem celé skupiny Kofola, i když tvoří jen přibližně třetinu prodejů. Z novinek je jasným vítězem značka Targa Florio a její řada toniků ze sicilských ingrediencí Tonica Originale a Tonica Rosa. Jsme zavedená firma a málokdy se nám stane, že se v odhadu spleteme o desítky procent. Toto je velmi příjemný omyl.
Které značky naopak ještě nenaplnily svůj potenciál?
Dlouhodobě hledáme cestu k mladým spotřebitelům pro Semtex. Není to jednoduché. Energetické nápoje jsou prudce rostoucí kategorií a všichni konkurenti do ní mohutně investují. My máme značku prvního českého energeťáků s téměř třicetiletou historií a na domácím trhu se nám zatím nedaří vylepšit pozici. Energetické nápoje vyžadují zcela odlišný přístup k marketingu i obchodní podpoře. Na Slovensku jsme začali spolupracovat s rapperem Separem. Vyvinuli a uvedli jsme s ním na trh Semtex Extrem, energeťák bez taurinu, s guaranou a matchou. A jeho zcela odlišný přístup nás vynesl k výborným číslům. Že by světélko na konci tunelu?
Jak se v poslední době mění zvyky a chutě zákazníků během letní sezony?
Nealko nápoje jsou poměrně konzervativní obor, a to včetně sezonality. V poslední době spotřebitelé více hledají v nápojích nejen osvěžení, ale také funkci. Výsledkem je růst minerálních vod, funkčních nápojů a zmíněných energeťáků. Jsme také rádi, že se po pandemii spotřebitelé znovu přiklánějí k čerstvým ovocným šťávám. Díky tomu se i naše Ugo již dostalo na předpandemická čísla. Naopak, kolová kategorie je tou největší stálicí.
Už víte, na co se zaměříte v následující letní sezoně?
Zásadní změnou prochází komunikace značky Kofola. Úspěch „Láskyplného pátečku“ ukazuje, jakým směrem se bude značka profilovat v nejbližších letech. Chce mnohem více zasahovat do každodenního života lidí. Rebranding značky bude hlavním projektem příštího roku. Stejně tak proměnou projde i Vinea. Obě tyto značky mají za sebou dlouhou historii a před sebou budoucnost s velkým potenciálem.
I nadále budeme pokračovat v projektech s důrazem na kvalitu a využití vlastních surovin, a to nejen bylinek, ale už i ovoce. Nebojíme se ani výklenkových kategorií, a proto rozvíjíme nápoje, jako je třeba Pragers´s Kombucha. Věříme, že i přes všechny překážky v podobě zvýšení DPH horeca „přežije“ a bude základem naší růstové strategie. Náš potenciál v kanálu horeca vidíme v oblíbených čepovaných nápojích a zejména v kávě Trepallini a čajích Leros.