Více než polovina Čechů letos všechny nebo většinu vánočních dárků pořídí výhradně na e-shopech (53 %). S jejich nákupem přitom začínají teprve v listopadu (38 %). Více než třetina lidí nechává pořizování dárků dokonce až po slevové akci Black Friday či jen pár dnů před Vánoci. Za dárky Češi plánují utratit do pěti tisíc korun (52 %). Pět procent lidí nicméně letos dárky nebude nakupovat vůbec. Vyplývá to z průzkumu přes aplikaci Instant Research od Ipsosu pro balíkového přepravce GLS.
Nákupy přes internet se těší stále větší oblibě. To platí i v předvánočním období, kdy nákup v e-shopu umožňuje vyhnout se davům v obchodech a ušetřit čas. Pro 53 % Čechů je proto nákup všech či valné většiny dárků touto cestou jasnou volbou. Třetina lidí pak nakoupí on-line polovinu dárků a 14 % respondentů takto pořídí jen čtvrtinu dárků.
On-line nákupů využijí mladší lidé více než starší generace. „Nákupy na internetu byly vždy doménou především mladší generace, což potvrzuje i náš průzkum. Všechny nebo většinu dárků nakoupí přes internet především lidé ve věku 18 až 44 let, bude jich 61 procent. Naopak u lidí ve věku 54 až 65 let je to jen 35 procent,“ uvádí Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.
Za dárky plánují Češi nejčastěji utratit do pěti tisíc korun (52 %). Čtvrtina lidí pak nakoupí dárky za pět až osm tisíc korun. Celkem 13 % respondentů za dárky nechá osm až deset tisíc korun. Pouze každý desátý utratí více než deset tisíc korun. Méně než tisíc korun za dárky nechají pouhá tři procenta respondentů.

Češi začínají nakupovat až v listopadu
I přes každoroční varování přepravců nechávají Češi nákupy vánočních dárků na poslední chvíli. V době realizace průzkumu většina lidí (66 %) s nákupem ještě vůbec nezačala. Dárky začínají řešit teprve v listopadu (38 %). Čtvrtina nakupuje až po slevové akci Black Friday. Ta letos připadá na 24. listopadu. Necelá pětina (18 %) s nákupy začíná až během posledních dnů před Vánoci.
„Nakupování dárků on-line volí čím dál více lidí. Je to pro ně zkrátka pohodlnější a také často rychlejší. Proto očekáváme i letos vysoký nápor na přepravní služby. Každá vánoční sezóna trhá v počtu přepravených balíků rekordy. Letos tomu nebude jinak. Proto doporučujeme lidem, aby zbytečně neriskovali a volili svého osvědčeného přepravce. Nenechávejte nákup dárků na poslední dny před Vánoci,“ upozorňuje Pavel Včela.

Výdejní místa čeká před Vánoci nápor
I když je doručení na adresu stále číslem jedna, popularita výdejních míst neustále roste. Většina Čechů (72 %) před Vánoci pravidelně dostává od jednoho do devíti balíků. Ty si nejčastěji nechávají podle momentální situace doručovat domů (56 %) anebo do výdejních míst (53 %). Oblíbené jsou také výdejní boxy (22 %).
„Popularita výdejních míst je na vzestupu. Více než polovina Čechů je využívá po celý rok a také před Vánoci. Proto naši síť včetně populárních výdejních boxů neustále a intenzivně rozšiřujeme. V předvánočním období doporučujeme dát si pozor na tradičně přetíženou kapacitu výdejních míst některých přepravců. A raději zkusit vyhledat alternativní místo, které se od minulých Vánoc prakticky v každé oblasti objevilo,“ uzavírá Pavel Včela.

