S nákupy vína a lihovin jsou spojeny výrazné sezonní výkyvy, s nejvýznamnějšími měsíci listopadem a prosincem, kdy se odehrávají vánoční oslavy a přípravy na Nový rok. V tomto období je prostor nejen pro stálice, ale i novinky a různá dárková balení. Na období prodejní hojnosti je však nutné se připravit.
V uplynulém roce nakoupily víno pro domácí spotřebu čtyři pětiny českých domácností. Srovnatelnou úroveň penetrace lze spatřit u lihovin nakoupených za účelem domácí konzumace. S nákupy vín se oproti lihovinám pojí o něco vyšší nákupní frekvence. V košíku jedné nakupující domácnosti se víno objevilo průměrně jednou za tři týdny. Z jednoho takového nákupu si nakupující domů přinesl v průměru 1,6 litru, tedy asi dvě láhve vína. Vyplývá to z dat Spotřebitelského panelu GfK.
Roste penetrace i nakoupený objem
Přestože jedna domácnost nakupující víno nakoupí ročně téměř třikrát větší objem vína než ta nakupující lihoviny, více než polovina výdajů českých domácností za víno a lihoviny byla utracena za lihoviny. S nákupy vína a lihovin se pojí silná sezonnost. Pro tyto kategorie jsou nejdůležitější listopad a prosinec, kdy se kromě vánočního setkávání připravují oslavy příchodu nového roku. „Během těchto dvou měsíců české domácnosti běžně nakoupí čtvrtinu objemu vína a lihovin nakoupeného během celého roku,“ odhaluje konzultant Spotřebitelského panelu GfK Vítek Petržílka.
Zatímco nákupy tichého vína zůstávají rovnoměrněji rozprostřeny do celého roku, zejména u nákupů šumivého vína a míchaných alkoholických nápojů se v posledních dvou měsících sezonnost projevuje výrazným zvýšením penetrace i nakoupeného objemu. Například šumivé víno v prosinci nakoupí 46 % českých domácností, a nakoupený objem se vyšplhá téměř na trojnásobek měsíčního průměru. V prosinci tedy bývá nakoupeno pětkrát více šumivého vína než během ledna, nejslabšího měsíce roku. Mezi českými domácnostmi byla v uplynulém roce nejrozšířenějšími tichými víny ta česká, maďarská, španělská a slovenská. Tuzemská vína měla navzdory vyšší průměrné ceně za litr největší podíl na nakoupeném objemu vín, tvořila téměř 30 %. Druhý největší, více než pětinový, podíl na nakoupeném objemu měla vína dovezená ze Španělska.
Zvláštní důležitost vykazují akce
Ze všech různých druhů lihovin osloví nejvíce kupujících tuzemák. V uplynulém roce ho nakoupilo alespoň jednou více než 50 % českých domácností. V objemu připadajícím na jednu nakupující domácnost je však až na druhém místě. „Největší průměrný objem na kupujícího měla v uplynulém roce vodka, které si jedna nakupující domácnost domů přinesla téměř šest litrů a utratila za ni téměř 1 500 korun,“ říká Vítek Petržílka. Roční útrata jedné nakupující domácnosti za tuzemák činila méně než 1 000 Kč.
Slevové akce hrají v těchto dvou kategoriích zvlášť důležitou roli. Více než 7 z 10 korun utracených za víno a lihoviny bylo v uplynulém roce vydáno za zboží ve slevě. Jde téměř o 20 p. b. větší podíl na výdajích domácností, než mají produkty se sníženou cenou na úrovni celého trhu s rychloobrátkovým zbožím.
Za jednu lahev 86 korun
Za posledních dvanáct měsíců (08/22–7/23) se na českém maloobchodním trhu prodalo víno, sekty a šumivá vína za téměř devět miliard korun, kdy tři čtvrtiny tohoto obratu tvořila samotná vína. Zároveň došlo k mírnému meziročnímu nárůstu, a to konkrétně u vín o 2,3 % a u sektů a šumivých vín o 3,7 %. „V objemových jednotkách to je více než čtyřiasedmdesát milionů litrů vína a necelých patnáct milionů litrů sektů a šumivých vín,“ vysvětluje Lukáš Lyčka, analytik společnosti NIQ. V objemu však nastal meziroční pokles (u vína o 0,2 % a u sektů a šumivých vín o 2,3 %), což může souviset s rostoucí inflací a snahou spotřebitelů omezit spotřebu zbytných věcí.
Zákazníci za jednu láhev vína zaplatili v průměru 86 Kč a za láhev sektu, prosecca, případně jiného šumivého vína 118 Kč. Obě tyto částky se meziročně zvýšily o 6 %. Nejpopulárnějším vínem je stále bílé, tvoří přes 60 % celkově prodaného objemu. Třetinu dělají vína červená a 6 % víno růžové.
I podle toho, co žádá zákazník
Vyrábět kvalitní vína za přijatelné ceny, které si zákazník může vychutnat po celý rok, je hlavním záměrem společnosti Vinařství Velké Bílovice. „Sledujeme světové trendy ve výrobě vína a aplikujeme je i v podmínkách Česka,“ zmiňuje obchodní ředitelka Kateřina Rychtářová. Jejich produkty oslovují široké spektrum zákazníků, od obchodních řetězců přes gastronomické provozy až po jednotlivé milovníky vína. „Dbáme na kvalitu produktů. Bohužel v dnešní době je preference spotřebitelů hlavně cena, proto střídáme naše produkty v různých akčních nabídkách,“ prozrazuje Radim Heča, jednatel a generální ředitel společnosti Pavlovín, vinařství Velké Pavlovice.
Společnost Vinium se zaměřuje na výrobu vín podle preferencí zákazníka. Tedy na taková, která by byla mladá, svěží, šťavnatá, plná a kvalitní. „Pro nás je od prvopočátku důležité, abychom měli prodej vín zákazníkům co nejvíce pod kontrolou. Z toho důvodu prodáváme většinu našich vín zákazníkům napřímo, nespolupracujeme s velkoobchody či řetězci,“ sděluje Vlastimil Valenta, výkonný ředitel společnosti B\V vinařství. Jednoduše chtějí mít navázaný co nejužší vztah se zákazníky. Společnost Sonberk chce vyrábět především skvělá vína, která pochází z ručně sbíraných hroznů z jejich vlastních vinic. „Pro nás je podstatné udržovat kvalitu a standard, na čemž pracujeme již 20 let. Soustředíme se primárně na bílá suchá tichá vína,“ uvádí ředitelka prodeje a marketingu Dominika Holešínská. Své přání i zákazníků si letos splnili prvním sektem Blanc de Blancs, který se z e-shopu vyprodal za rekordních sedm dní.
Novinky reagují na měnící se preference
I pro výrobce tvrdého alkoholu je cílem nabízet spotřebitelům produkty s vysokou kvalitou a dopřát jim určitý chuťový zážitek. „Reagujeme a snažíme se spolupodílet na spotřebitelských trendech a přinášíme na tuzemský trh nevšední produkty, které v daných kategoriích obohacují standardní nabídku,“ sděluje Jan Kunčík, sales director společnosti Ultra Premium Brands – Central Europe.
Společnost Jan Becher – Karlovarská Becherovka chce nabízet co nejširší portfolio produktů pro každou příležitost. „I proto máme v portfoliu zalistováno více než 350 položek, většinu z nich vyrábíme v rámci skupiny Pernod Ricard. Každý rok představujeme novinky, abychom reagovali na měnící se preference spotřebitelů,“ vyzdvihuje obchodní ředitel Radim Panák. V současné době například nejvíce rostou drinky připravené k okamžité spotřebě (již namíchané), kam letos přidali novinkou Malibu Piña Colada.
Triumfem mohou být tematické bedýnky
Poslední měsíce konce roku jsou pro celý výrobně-dodavatelský řetězec alkoholických nápojů nejlepším obdobím. „Musíme tomu jít ale naproti, a to různými degustacemi, propagací produktů a zapojením marketingu. Je to zároveň období, kdy si zákazníci dopřejí i mnohem kvalitnější alkohol než během roku, což dokazují nákupy limitovaných edic,“ popisuje Radim Heča. Proto je dobré umět zákazníkům poradit s výběrem, charakterizovat produkt, co od něj můžou očekávat. „Ke konci roku již tradičně vytváříme různá dárková balení vína, která v průběhu roku nenabízíme. Zákazník může ochutnat jedinečné spojení vín například s lokálními produkty. Obchodníkům bychom určitě doporučili využít tohoto období v roce se speciálními nabídkami produktů, které zákazníci jistě ocení,“ deklaruje Kateřina Rychtářová.
Ve vinařství Sonberk například každoročně připravují tematické bedýnky s doporučeným párováním. Například kapr a sonberský Riesling nesmí chybět u žádné štědrovečerní večeře. K cukroví se skvěle hodí přírodně sladká slámová Pálava. Vína se zkrátka hodí ke každé příležitosti těchto posledních svátků roku. „Obchodníci by svým zákazníkům měli nabízet moravské kvalitní víno, určitě i perlivé, ale v dnešní době je vše bohužel jen a jen o ceně. Jinak každý máme ve svém sortimentu i nějaké zajímavosti. U nás je to pro mladší generaci Nachmelené víno s jemnými tóny chmele s jemným perlením,“ konkretizuje Laďka Antálková, obchodní ředitelka společnosti Vinium. Dodává, že speciálně tento výrobek nabízí v rámci vánočních svátků, a hlavně Silvestra.
Sekty a prosecca nesmí chybět
Neustále přitom roste poptávka po prémiových produktech, které často plní roli oceňovaného a velmi vděčného vánočního dárku. „Trendem je i prodej dárkových balení, kterým by prodejci měli dát dostatečný prostor,“ uvádí Jan Kunčík. Pro obchodníky je to příležitost realizovat vyšší zisky, a to obzvlášť z prodeje produktů vyšší cenové kategorie. „Je to tak, v tomto období se více prodávají dražší láhve a dárková balení, a určitě bych tedy doporučil před Vánocemi rozšířit sortiment právě o dražší a hodnotnější položky, kde i obchodníci můžou realizovat vyšší marži z prodeje,“ informuje Radim Panák.
Mezi nejoblíbenější produktové kategorie v období svátků patří alkohol všeho druhu, ale bez čeho se trh neobejde, jsou sekty. „Velký zájem registrujeme i v kategorii prosecco, která zažívá celkový nárůst poptávky. Zapomenout nesmíme ani na pivo, které spotřebitelé kupují po větších prodejních jednotkách,“ doplňuje Aneta Turnovská, tisková mluvčí společnosti Globus.
Spotřebitele je potřeba oslovit i přímo
Konec roku navíc přímo vybízí k propagaci novinek a prezentací oceněných vín ze soutěží. „Naší novinkou budou skvělé sekty v řadě sec a demi sec. V procesu výroby je ještě řada brut. Samozřejmě výroba sektů nějakou dobu trvá, my se na ně velmi těšili, až je budeme moci poprvé ochutnat, a dopadlo to skvěle,“ dokládá Radim Heča. Významnou roli v prodejích hraje práce s produkty v prodejně. Zejména umístění produktů v úrovni očí, případně druhotné vystavení. „Evidujeme velmi dobré prodeje, pokud je víno dobře vystaveno, avšak prioritou je pro zákazníka atraktivní cena, tím je míněna především letáková akce, což zaručuje největší prodeje,“ vzkazuje Kateřina Rychtářová. Že k zařazení do akci dochází, potvrzuje Aneta Turnovská: „Významné a obratově silné produkty se nacházejí v každém z našich prosincových letáků, kde se objeví všechny oblíbené značky.“ Speciální prezentaci dárkových produktů následně prezentují ve vánočním katalogu.
„V regálech některých maloobchodů či vinoték budou k vidění naše nová dárková balení,“ odhaluje Dominika Holešínská. V letošním roce u příležitosti 20. výročí od založení společnosti Sonberk došlo ke změně designu etiket řady Stříbrný Sonberk, aby byla na pohled čistá a zákazníka zaujala. Na konci roku přitom bude zapotřebí zapojit nejen slevové akce, ale i aktivitu na sociálních sítích a zákazníky rovněž oslovit napřímo. „Máme v plánu dělat výjimečné degustace a degustační večery, při kterých zákazníkům představíme nejen naše skvělá vína, ale i co by si k nim mohli připravit,“ dodává Vlastimil Valenta.
Přicházejí nové aktivace
Většina výrobců či distributorů alkoholických nápojů se snaží upozornit na své produkty dodatečným vystavením mimo své běžné místo na regálové ploše. To je zajišťováno různými stojany, displeji či brandovanými paletami. Atraktivitu těchto sekundárních vystavení ale často snižuje nedoplněné zboží. „Naší snahou je zajistit trvalou přítomnost zboží pro zákazníky nejen v průběhu celého roku, ale hlavně v top sezoně, kdy navyšujeme frekvenci našeho servisu,“ vysvětluje Jan Kunčík. Tím pomáhají svým obchodním partnerům s doplňováním zboží ve spolupráci s jejich merchandisingovou agenturou.
„Zaměřujeme se hlavně na dostupnost, viditelnost a aktivaci. Nejdůležitější pro nás je mít prostor v regále, abychom mohli položku prodávat a ta měla dostatečnou plochu pro prezentaci i zásobu na jednotlivý obchod. Přicházíme s novými aktivacemi a viditelností hlavně na sekundárních umístěních, jako jsou obchody v obchodech, kde můžeme komunikovat značku a zvýšit atraktivitu i pro samotnou prodejnu,“ naznačuje Radim Panák. Pro letošní vánoční období připravují dárková balení například u Becherovky, promoční nabídky na dražší láhve. A protože letos přišli s novou distribucí i v portfoliu, rumem značky Bumbu ve třech variantách, která se hodí nejen jako dárek, ale je i pro silvestrovské oslavy, tak bude rovněž marketingově podporována.
V B\V vinařství je strategie a taktika jasná. Kvalita je priorita, od suroviny počínaje a konče produkcí kvalitního vína. „Proto chceme mít pod kontrolou i prodeje. Jediné, kde se s našimi víny lze mimo vinařství setkat, jsou vybrané vinotéky, hotely a restaurace. Pro naše vážené zákazníky a partnery jsme připravili ještě větší zviditelnění našich vín jejich rodokmenem,“ konstatuje Vlastimil Valenta. Každé víno má svou kartu, ve které se nachází název odrůdy, datum sběru či veškeré úspěchy a ocenění daného vína na výstavách.
Názor odbornice:
„Konec roku vybízí k oslavám.“
Spotřeba alkoholických nápojů pravidelně každoročně kulminuje během vánočních svátků a oslav Silvestra. To se samozřejmě odráží v nárůstu poptávky spotřebitelů v našich obchodech. Prosinec je standardně obratově pro alkoholické nápoje nejsilnějším měsícem, stejně tak to očekáváme letos. Vánoční a rodinná setkání a oslavy Nového roku totiž přímo vybízejí k oslavám, a tudíž i vyšší poptávce po alkoholických výrobcích.
Aneta Turnovská, tisková mluvčí, Globus
Data:
6 %
činil meziroční nárůst ceny vína.
Zdroj: NIQ, 08/22–07/23 vs. 08/21–07/22
Aktuálně z trhu:
Do Česka dorazily nové rumy z Kuby
Světově uznávaná značka kubánského rumu Santiago de Cuba je nyní k dispozici i na tuzemském trhu. Podle zástupců distributora, společnosti Premier Wines & Spirits, představuje novou možnost pro milovníky prémiových lihovin.
Značka Santiago de Cuba je známá svými autentickými kubánskými rumy. Kombinace bohaté historie, tradiční receptury a moderních technik výroby ji staví na přední příčky mezi prémiovými rumy na světové scéně. Jako všechny ostatní lokální rumy musí i produkty značky Santiago de Cuba splňovat přísná kritéria, aby se mohly pyšnit označením D.O.P. Základ jejich výrobního procesu tvoří kubánská cukrová třtina, sloupcová destilace a pomalé dozrávání rumů. Rumy Santiago de Cuba jsou k dostání ve čtyřech verzích: Ron Santiago de Cuba 11YO, Ron Santiago de Cuba 12YO, Ron Santiago de Cuba 8YO a Ron Santiago de Cuba Blanca.
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 10/2023.