
Češi konzumují více než v minulosti dýně a v tomto období je často využívají i jako dekorace. Všímá si toho na svých prodejích i on-line supermarket Košík, jehož kurýři pravděpodobně rozvezou výrazně více dýní než v loňském roce. Jen na konci října stoupla poptávka o více než pětinu. A přestože si dýně Češi pěstují i doma, on-line si rádi nechají poslat ty „pravé halloweenské“ vhodné ke dlabání.
V loňském roce rozvezli kurýři Košíku po celém Česku patnáct tun dýní, přičemž letos to může být až dvojnásobek. Území, kam Košík své nákupy rozváží, se totiž za posledníc rok výrazným způsobem zvětšilo a nově zahrnuje desítky měst po celém Česku, Moravě a Slezsku. Z aktuálních objednávek je poznat, že dýně se on-line kupují nejen v krajských metropolích, ale dokonce i na vsích. Samotná poptávka v jednotlivých regionech stoupla asi o 20 procent. To vše přesto, že v posledních letech Češi zařadili nenáročnou dýni mezi plodiny, které pěstují svépomocí.
V obchodech stále častěji hledají odrůdy, které jsou vhodné přímo pro halloweenskou úpravu. To znamená pro vykrajování a dlabání. Taková je dostatečně velká dýně s pravidelnými tvary a měkkou slupkou. Tyto požadavky splňuje například mexická dýně známá ze severoamerické kultury.
Požadavky splňuje mexická dýně
„Mexickou dýni zařazujeme pod názvem Halloween vždy v průběhu října. Letos nabízíme více než tříkilové kusy, záležet si dáváme především na pravidelném tvaru. V těchto týdnech svou oblibou sesazuje z pomyslného žebříčku dýni hokkaidó, která jinak patří k celoročním bestsellerům,“ uvádí Jaroslav Sklenský, specialista na ovoce a zeleninu supermarketu Košík. „Letos jich jen za říjen naši kurýři po celém Česku opět rozvezou více než deset tun,“ dodává.
Specialista rovněž miňuje, že Češi si letos za dýně výrazněji nepřiplatí. Meziročně zdražily jen v nízkých jednotkách procent a prodávají se tak v podstatě za totožnou cenu jako loni. To znamená necelých 30 korun na kilogram. Řada prodejců – Košík nevyjímaje – zároveň po dobu Halloweenu ceny výrazně snížila. Tříkilovou dýni vhodnou ke dlabání je tak možné koupit za méně než 55 korun.
Kvalita se hlídá
Ukazuje se, že ani nákup ovoce nebo zeleniny už není bariérou, kvůli které by zákazníci nechtěli využívat nákupy potravin na internetu. Pomáhá i kontrola, která je často přísnější než v běžném supermarketu. Složena je z automatických i čistě manuálních procesů. Při kompletaci nákupu jsou tak k ruční kontrole automaticky odkloněny nákupy, kde by například váha dýně neodpovídala minimální hmotnosti. Kromě toho se kvalitě ovoce i zeleniny pravidelně věnuje hned několik specialistů.
„Každou dýni je třeba nejen převážit a zkontrolovat její tvar a strukturu. Dáváme si pozor i na míru zralosti, kontrolujeme stav stonku, který může být buď zelený u dozrávajících dýní nebo suchý u těch zralých,“ zmiňuje Jaroslav Sklenský. „A pokud by přes veškerou naši snahu zákazník například při rozkrojení zjistil, že je s dýní něco v nepořádku, může využít jednoduchou reklamaci s okamžitým vrácením kreditů, kterou najde ve svém zákaznickém profilu na webu i v aplikaci. To platí i v případě, kdy by mu dýně byla dodána například nezralá,“ doplňuje.
Halloween nevytlačil Dušičky
A nakolik se v Česku ustálily další halloweenské zvyky, jako je například koledování a nadělování sladkostí? Podle Košíku minimálně. Zájem je naopak o výzdobu – například strašidelné okenní samolepky, svíčky a také o lampiony. Halloween zároveň nevytlačil typické české Dušičky. Prodeje svíček nebo dekorativní květinové výzdoby stoupaly už od poloviny října.
Spíše než samostatný svátek tak tvoří Halloween v Česku dětskou protiváhu Dušiček. Rodina se vydá na podvečerní strašidelnou vycházku s lampiony a k večeři si místo sladkostí dá raději dobrou dýňovou polévku. A zavzpomínat na zesnulé na hřbitov, zapálit památeční svíčku nebo položit květinový věneček pak často jdou nebo jedou už jen samotní rodiče.