![Český trh loni obohatilo 39 nových značek](https://www.zboziaprodej.cz/wp-content/uploads/2024/01/Popeyes-620x472.jpg)
Na český maloobchodní trh loni vstoupilo 39 nových značek. To je rekordní počet za uplynulých deset let, kdy realitně-poradenská společnost Cushman & Wakefield tuto aktivitu sleduje. Mezi nejvýznamnější brandy patří Victoria’s Secret, Popeyes, Signorvino, Rossopomodoro či Zadig & Voltaire.
Českým trhem loni doslova otřásla především dvě jména. Dlouhodobě tu chyběla žádaná americká značka spodního prádla Victoria’s Secret. Ta v květnu otevřela svou první zdejší prodejnu v pražském nákupním centru Westfield Chodov. Druhým zásadním brandem je americká síť fast foodů Popeyes. Její prodejna se otevřela počátkem listopadu v pražském Domě módy na Václavském náměstí. Ještě nyní v lednu se u ní stojí dlouhé fronty.
Segment F&B loni obohatilo více zajímavých značek. V pražském Mánesu se otevřela velmi populární Aperol Spritz Terrace. V Manifesto Market koncept Holy Pasta, v ulici Na Příkopě čajovna The Alley, v nákupních centrech pak italské koncepty Rossopomodoro (Palladium) či Signorvino (Westfield Chodov). Takzvaný travel retail obohatily značky Bottega Prosecco Bar a Natoo na pražském letišti a hlavním nádraží.
V segmentu potravin představily nové formáty svých prodejen společnosti Billa a Makro. Billa začala otevírat maloformátové prodejny Viva Billa u čerpacích stanic. Makro chce s prodejnami Bonveno oslovit návštěvníky centra Prahy nebo kancelářských oblastí. Čokoládové cukrovinky Toblerone se nově prodávají ve specializované prodejně ve Fashion Arena Prague Outlet.
Naprostá většina, až 33 značek, zamířila do Prahy. Brno a Ostrava uvítaly po dvou značkách, Hatě a Hradec Králové po jedné. Poměr brandů, jež otevřely prodejny v obchodních centrech, a těch, které si zvolily high street (hlavní nákupní třída v centru města), je vyvážený. Nejvíce značek letos přišlo z Itálie, celkem osm, a to především ze segmentu F & B, dále ze Slovenska (pět značek) a z Francie (čtyři značky).
Praha je nejatraktivnější
„Český trh a především Praha je pro retailové značky jednoznačně atraktivní, zůstává pro ně hlavní vstupní branou do regionu střední a východní Evropy. Pro mezinárodní módní a další společnosti je to jedno z nejatraktivnějších prostředí, a to zejména díky velice kvalitní skladbě nájemců a jejich dobrým obchodním výsledkům. Přítomnost velkého množství mezinárodních společnosti je mimo jiné výsledkem dlouhodobě rostoucí kupní sily obyvatel Česka a rozvoje obchodního prostředí, ve kterém společnosti dobře prosperují,“ uvádí Jan Kotrbáček, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ve společnosti Cushman & Wakefield.
„Velice důležitým faktorem pro vstup mezinárodních značek je pak to, že Česká republika a zvláště Praha je zároveň velmi významnou evropskou i světovou turistickou destinací. Turisté tvoří velice významnou část klientely zahraničních obchodů, zejména v centru Prahy a významných nákupních centrech, kde nové značky nejčastěji otevírají své první prodejny. A poté expandují do dalších českých měst,“ dodává.
Móda a luxus v Pařížské a okolí
Módní odvětví loni reprezentovalo devět prodejců oblečení, obuvi a doplňků. Segment luxusního zboží rozšířila italská značka zimního oblečení MooRer v Maiselově ulici a francouzská módní značka Zadig & Voltaire v Široké ulici. Světoznámá obuvní značka Jimmy Choo se po roční absenci plnohodnotné maloobchodní prodejny přesunula na adresu Pařížská 21. Utvrdila tak trend posunu luxusních značek do severní části Pařížské ulice. Tam se nyní dokončují dva nové projekty s exkluzivními maloobchodními prostory: Pařížská 25 a pětihvězdičkový Fairmont Golden Prague Hotel. Ten má ambici stát se nejluxusnějším hotelem v regionu střední a východní Evropy.
„Tento rok se můžeme těšit zejména na nové a dominantnější koncepty stávajících brandů působících na trhu. Předpokládáme i příchody nových značek, z nichž nyní mohu zmínit například chystané otevření Five Guys, dalšího fastfoodového řetězce v centru Prahy,“ uzavírá Jan Kotrbáček.