logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Do role provozního ředitele ve společnosti Mailstep nastupuje David Vantuch. Svou více než...
  • V každoroční mezinárodní soutěži Shop! Paris Awards, která oceňuje nejlepší POS projekty,...
  • Rok po úspěšné premiéře uzavřely Atoz Marketing Services (Atoz) a Svaz obchodu a cestovního...
  • Společnost Yusen Logistics (Czech) pokračuje v spolupráci se společností Kögel Trailer a v...

Jan Janáček: Tři zásadní trendy na českém retailovém trhu v roce 2023

4. ledna 2024
Publicistika 0
1481
Jan Janáček: Tři zásadní trendy na českém retailovém trhu v roce 2023

Česko je stále nejvyhledávanějším regionem střední a východní Evropy pro zahraniční retailery. On-line nákupy jsou i nadále v kurzu, ale za interakcí a zážitkem lidé chodí do kamenných obchodů. A novým značkám v tuzemsku vloni dominovala gastronomie. To jsou tři základní trendy na českém retailovém trhu v roce 2023.

1. ČR v regionu CEE stále nejvyhledávanější 

Ačkoli se český retailový trh musel v minulém roce vypořádávat s řadou výzev testujících jeho odolnost, z hlediska příchodu nových značek byl velmi rušný a opět tak potvrdil svou sílu. Tuzemský maloobchodní trh totiž delší dobu figuruje jako vstupní brána pro expanzi mezinárodních značek do regionu střední a východní Evropy. Česká republika si již sedmým rokem v řadě drží prvenství jako nejoblíbenější destinace zahraničních retailerů v rámci regionu CEE.

Přečtěte si také
Český trh loni obohatilo 39 nových značek
český trh

To vše přináší spoustu benefitů i pro stávající nájemní mix místních obchodních center nebo nákupních ulic. Nové značky pomáhají oživovat nabídku a zvyšovat atraktivitu pro návštěvníky obchodních center. Současně tak automaticky podporují konkurenční trh a vytvářejí tlak nejen na kvalitu nabízených služeb a zákaznického servisu, ale také celkového nákupního zážitku. Tento efekt se tak stal nejúčinnějším nástrojem, jak opakovaně přivádět zákazníky do maloobchodních prodejen (ať už v obchodním centru, nákupní ulici, či retail parku) a úspěšně čelit sílícímu trendu on-line nákupů.

2. On-line nákupy nadále v kurzu, ale za interakcí a zážitkem lidé chodí do kamenných obchodů

Meziroční dynamika růstu on-line tržeb, která v předcovidovém období dlouhodobě přesahovala 20 % a v roce 2021 akcelerovala na téměř 50 %, prodělala po pandemii opětovnou korekci a navrátila se do původního trendu. Fyzický nákup nebo návštěva prodejního místa se vždy spojuje s živou interakcí, kterou on-line prostředí nemůže nabídnout. Je pak již jen velkým úkolem samotných obchodníků, aby zákazníci tuto interakci v kamenných prodejnách vnímali pozitivně a dlouhodobě se sem vraceli.

3. Novým značkám v tuzemsku vloni dominovala gastronomie

Z výčtu všech nově příchozích značek, které zahrnovaly například i prestižní módní značku Ralph Lauren anebo proslulého prodejce spodního prádla Victoria’s Secret, v letošním roce svým silným zastoupením výrazně vystupuje segment F&B (food and beverage). Z celkového počtu nových mezinárodních značek totiž gastronomie tvoří více než 35 %. Tento trend koresponduje s vývojem posledních let akcelerovaným po covidovém období, kdy tržby v tomto segmentu průběžně rostou.

Pro porovnání: zatímco celkové tržby v nákupních centrech vzrostly mezi roky 2017 a 2022 o přibližně 15 %, sektor gastronomie dosáhl téměř 40 % (zdroj: CBRE Shopping Centre Index). To, že fastfood opravdu „táhne“, bylo letos nejvíc vidět v centru Prahy na Václavském náměstí, kdy se před nově otevřenou pobočkou Popeyes po několik dní tvořily nekonečné fronty.

Jan Janáček, vedoucí retail sektoru a týmu maloobchodních pronájmů, realitně-poradenská společnost CBRE

Související články:

český trhČeský trh loni obohatilo 39 nových značek

Doporučujeme

Komerční sdělení

Vedoucí prodejny versus AI – kdo vítězí?

Zvládne zkušený vedoucí porazit umělou inteligenci při objednávání zboží na promoakci? Výsledky jsou jasné. Čím méně do procesu zasahuje člověk, tím vyšší obrat a marži prodejna dosahuje. Říkáte si, že to nemůže být pravda? Že přece zkušenosti lidí, kteří prodejny vedou, nejde takto jednoduše nahradit? To si ve slovenských prodejnách COOP říkali také. Proto se […]

35. výročí společnosti MOKATE

Historie MOKATE sahá na počátek 20. století, kdy rodina Mokryszů provozovala koloniální obchod v Těšínském Slezsku. Průlom nastal před 35 lety. Teresa Mokrysz, spolu s manželem Kazimierzem, převzala vedení společnosti a dala jí současný název MOKATE. Teresa riskovala a investovala do nejmodernější linky na výrobu práškové smetany v Evropě. Potenciál viděla i v dalších výrobcích […]

Remy Design uvádí nové mobilní stánky pro Iqos

Jak vypadá budoucnost designu mobilního retailu? Společnost Remy Design přichází s inovativními mobilními stánky pro Iqos, které kombinují moderní design, praktičnost a udržitelnost. Díky nim se prodejní prostory mohou přizpůsobit novým trendům i zákaznickým potřebám rychleji než kdy dříve. Nyní je stánek k vidění například v Písku a další se chystají v Praze. Společnost Remy Design vytvořila […]

Rodinný recept na úspěch: Spak slaví 90 let od založení a uvádí nové omáčky

Rok 2025 je pro značku Spak výjimečný. Firma oslavuje 90 let od svého založení v roce 1935 a zároveň 80. narozeniny svého zakladatele Hanse Petera Spaka. Z malé rodinné firmy vyrostla konkurenceschopná značka na trhu s omáčkami, kečupy, dressingy a dalšími ochucovadly. V duchu propojení tradice a inovace nyní Spak přichází s novými produktovými novinkami: […]

Zaregistrujte se nyní na Free From Specialty Food & Wine 2025 ve Vídni

Registrace na Free From Specialty Food & Wine 2025 je nyní otevřena, jedná se o přední B2B veletrh v Evropě pro zdravé, bezalergenní, veganské, rostlinné a speciality potraviny a nápoje. Akce se bude konat 17. a 18. června 2025 ve Vídni v Rakousku. Tento dvoudenní veletrh přivítá více než 5 000 odborníků z oblasti potravin, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

17.–18. 6. 2025, Free From Specialty Food & Wine, Vídeň

21.–26. 8. 2025, mezinárodní agrosalon Země živitelka, České Budějovice

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

9. 10. 2025, kongres Pharma Profit, Olomouc

Profily

Obchod očima Moniky Kopčilové, datové analytičky Kupi.cz: Ve slevách začali nakupovat i majetnější zákazníci

10. června 2025

Jan Jindra, ředitel nákupu, makro ČR: V komplexnosti je krása

21. května 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required