logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Po hořických Potravinách Švamberk a první prodejně s názvem Naše špajzka v obci Boháňka se...
  • Too Good To Go, společnost se sociálním dopadem a světové tržiště pro hospodaření s přebytky...
  • Řetězec Tesco přivítal zákazníky v modernizované prodejně ve Veselí nad Lužnicí. Rekonstrukce...
  • Řemeslná pekárna Zrno zrnko má v nové pražské městské čtvrti Nuselský pivovar rovnou dvojnásobné...

E-commerce se loni propadla o šest procent, v ČR je téměř 50 tisíc internetových obchodů

9. ledna 2024
Zprávy 0
1253
E-commerce se loni propadla o šest procent, v ČR je téměř 50 tisíc internetových obchodů

Česká e-commerce zakončila rok 2023 s celkovým obratem 185 miliard korun. Jedná se tak o pokles o šest procent oproti předešlému roku. Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál. Ten se po mnoha měsících propadu dostal do dvouprocentního růstu. Trh se díky klesající inflaci i příchodu zahraničních hráčů začal oživovat, dařilo se zejména velkým e-shopům. Pravidelné shrnutí vývoje české e-commerce v uplynulém roce přináší eCommerce Insider nákupního rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Téměř dva roky trvající propad tržeb internetových obchodů se konečně zastavil. Závěrečné čtvrtletí, které tradičně patří mezi nejdůležitější období roku, překlopilo výsledky kvartálu k dvouprocentnímu růstu. Z dat společnosti Heureka, na základě kterých vzniká pravidelný eCommerce Insider, je evidentní, že česká e-commerce se začíná po dlouhé době útlumu oživovat. Zejména velcí hráči již potvrzují, že se situace začíná obracet.

Přečtěte si také
Průzkum Shoptetu: Polovina e-shopů nepečuje o svoji značku, třetina marketingový rozpočet ani neřeší
Shoptet

„Za první tři měsíce loňského roku jsme měli meziroční propad o 13 procent. Stále jsme se potýkali s vysokou inflací. Nedařilo se ani dřív oblíbeným povánočním výprodejům. Naději na návrat k přirozenému růstu jsme dostali po druhém kvartálu. Ten skončil s propadem osm procent. Silný byl zejména květen, kdy se sledované hodnoty blížily k nule. Nadějné vyhlídky se však rozplynuly v teplém a hlavně dlouhém létě. Třetí čtvrletí skončilo opět s propadem 11 procent. Viděli jsme však, že lidé si už zvykli nakupovat on-line, jen pořizují věci s nižší hodnotou. To se také projevilo na nižší průměrné výši objednávky,” ohlíží se za uplynulým rokem David Chmelař, generální ředitel Heureka Group. Jak dodává: „S očekáváním jsme vyhlíželi závěr roku, který patří v e-commerce mezi ty vůbec nejsilnější. A skutečně jsme se dočkali nejlepšího výsledku za celý rok.”

Přečtěte si také
Heureka spustila interní systém pro oznamování protiprávního jednání
Heureka

 

Stabilizace trhu a nové výzvy pro e-shopy

Většina e-shopů zvládla náročným obdobím projít, přesto však pokračovala mírná konsolidace, která začala již v roce 2022. „Loňský rok znovu ovlivnila vysoká inflace, která pro obchodníky znamenala rostoucí náklady, a to současně s menší ochotou spotřebitelů utrácet. I proto došlo k drobnému poklesu počtu e-shopů na českém trhu z 50 100 na 49 900. Na druhou stranu se opět potvrdila schopnost adaptace většiny českých internetových obchodů, které se dokázaly s náročnou situací vyrovnat a do roku 2024 budou vstupovat s optimismem. Věříme, že nyní již čeká naší e-commerce návrat k růstu,“ komentuje situaci českých on-line obchodníků Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

„On-line trh se neustále dynamicky vyvíjí. Objevují se na něm noví zahraniční hráči, zákazníci očekávají lepší a lepší služby. Do hry navíc stále více vstupuje umělá inteligence. A také nesmíme zapomínat, že nová generace nakupujících se v řadě aspektů od těch předchozích liší. Rozhodně tak nebude o další výzvy pro naše e-shopy nouze,“ dodává Jan Vetyška.

Pozvolná proměna on-line nakupování

Už v předchozích letech do e-commerce prostředí pronikali obchodníci se zbožím, které dříve bylo dostupné pouze v kamenných prodejnách. „Lidé chtějí využívat výhod on-line nakupování bez ohledu na druh zboží. Chtějí mít možnost porovnat si ceny, přečíst si recenze a vybrat si takového prodejce, který jim vyhovuje a nabízí za vydané peníze nejlepší službu. Na internetu si pořizují i věci s nižší pořizovací cenou, což může obchodům získat pravidelně se vracející zákazníky,” přidává svůj názor Jan Mayer, výkonný ředitel Heureka CZ/SK.

Největší přesun do on-line prostředí byl pochopitelně v době pandemie a nově vzniklým segmentům se poměrně daří držet si svůj podíl. Stále je nejsilnější elektronika, která však v řádu let postupně ustupuje. Od roku 2019, kdy měla 25 %, je aktuálně na 22 %. Naopak postupně roste sekce kosmetiky a zdraví ze šesti procent v roce 2019 na aktuálních osm procent.

Tyto změny přinášejí větší rozmanitost v nejčastěji vyhledávaných segmentech. Celý rok se v žebříčku nejpopulárnějších kategorií velmi vysoko držely produkty z oblasti drogerie a kosmetiky, třeba prací prášky (+43 %) nebo přípravky do myčky. Jedním z důsledků pandemie je častější vyhledávání veterinárních přípravků (+ 33 %) a krmiv pro mazlíčky, které se lidé pořizovali, když trávili čas doma.

Bazény v létě vzrostly o 106 procent

Nákupy výrazně ovlivnilo i dlouhé teplé léto. „Všichni obchodníci vědí, že důležitou roli hraje i počasí a vidíme to i my. Například bazény ve třetím kvartálu rostly meziročně o 106 procent a zařadily se mezi nejvíce rostoucí kategorie roku s růstem 33 procent. Ale platí to i opačně, jakmile nasněží, Češi hledají boby, lopaty na sníh nebo sněhové frézy, které meziročně rostly o 116 procent,” doplňuje Jan Mayer. Po období propadu se začíná oživovat trh s vysavači, které v roce 2022 skončily s propadem 22 %, zatímco uplynulý rok zakončily v šestiprocentním růstu a rostoucí trend pokračuje i v prvních dnech roku 2024.

„Znovu se ukázalo, že Vánoce jsou pro lidi důležité a chtějí udělat svým blízkým radost, i když po zbytek roku své náklady více hlídají. Samozřejmě bychom si všichni přáli, aby se podařilo trend z posledního kvartálu udržet i v dalších měsících, otázkou ale zůstává, jak kupní sílu Čechů ovlivní úsporný balíček, který vešel v České republice v lednu v platnost,” uzavírá David Chmelař.

Související články:

ShoptetPrůzkum Shoptetu: Polovina e-shopů nepečuje o svoji značku, třetina marketingový rozpočet ani neřeší HeurekaHeureka spustila interní systém pro oznamování protiprávního jednání

Doporučujeme

Komerční sdělení

Vedoucí prodejny versus AI – kdo vítězí?

Zvládne zkušený vedoucí porazit umělou inteligenci při objednávání zboží na promoakci? Výsledky jsou jasné. Čím méně do procesu zasahuje člověk, tím vyšší obrat a marži prodejna dosahuje. Říkáte si, že to nemůže být pravda? Že přece zkušenosti lidí, kteří prodejny vedou, nejde takto jednoduše nahradit? To si ve slovenských prodejnách COOP říkali také. Proto se […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

21.–26. 8. 2025, mezinárodní agrosalon Země živitelka, České Budějovice

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

9. 10. 2025, kongres Pharma Profit, Olomouc

Profily

Kateřina Čadilová, předsedkyně a národní koordinátorka, Asociace regionálních značek: O certifikaci regionální značky je dlouhodobě velký zájem

3. července 2025

Obchod očima Petra Baudyše, vedoucího oddělení kvality a udržitelnosti Penny Market: Zlevněné balíčky potravin letos rozšíříme do všech prodejen

25. června 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required