logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Češi si oblíbili automatizované 24/7 prodejny, Coop jich má už dvacet, letos otevře 80 nových

5. února 2024
Zprávy 0
1711
Češi si oblíbili automatizované 24/7 prodejny, Coop jich má už dvacet, letos otevře 80 nových

Poslední statistiky Skupiny Coop, která je největším provozovatelem automatizovaných prodejen 24/7, ukázaly rostoucí nechuť zákazníků podřizovat se standardní otevírací době. Například v týdnu mezi Štědrým dnem a silvestrem v těchto prodejnách celá třetina nákupů proběhla v režimu bez lidské obsluhy. Podobný trend vykazují také 24/7 prodejny v jiných než potravinářských segmentech – například automatizované prodejny s chovatelskými potřebami Super zoo.

První automatizovaná prodejna se otevřela před necelými dvěma lety ve Strakonicích. Dnes jich Skupina Coop provozuje více než dvacet. Jak ukazují první obsáhlejší statistiky, pro zákazníky se stává nakupování v automatizovaném provozu běžnou rutinou a zájem o tento styl nakupování překonal očekávání.

„Vánoční svátky naplno ukázaly význam naší inovace. Zákazníci nechtěli čekat, až budou obchody znovu otevřené a v dnech po Štědrém dnu či na Nový rok jich řada vyrazila na standardní nákup. I v běžné dny v obchodech, kde je přes den obsluha, realizujeme v současnosti stále větší podíl tržeb v automatizovaném režimu. Samozřejmě jsme se trochu obávali toho, zda zákazníci novinku přijmou a zda technologie nebude pro velké množství zákazníků překážkou. Čísla však mluví jednoznačně. Lidé jsou prostě rádi, že si mohou nakoupit kdykoliv,“ říká Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu Skupiny Coop. V letošním roce proto plánují otevření dalších zhruba 80 prodejen tohoto typu.

Co nejblíže zákazníkům

S modelem je spokojený také Luboš Rejchrt, jednatel a COO Plaček Group, do které patří prodejny Super zoo: „Prodejny chovatelských potřeb Super zoo provozujeme v režimu 24/7 už čtyři. Na konci roku 2022 jsme otevřeli první v Týně nad Vltavou a později přibyly prodejny v Pardubicích, Brně a Příbrami. Naším cílem je být co nejblíže zákazníkům, a právě tato cesta s myšlenkou velmi rezonuje. Snažíme se vyjít vstříc všem majitelům domácích mazlíčků, kteří například z důvodu své pracovní doby nestíhají běžnou otevírací dobu. Případně jim došlo krmivo či jiný produkt v pozdních večerních hodinách nebo během svátků a potřebují ho svým mazlíčkům dokoupit,“ vysvětluje.

Jak dodává, ve zmíněných prodejnách vzrostly prodeje po zavedení hybridního režimu o 15 %. Celkový počet nákupů v bezobslužném režimu dosáhl za loňský rok počtu 1258. „Obzvlášť během vánočních a novoročních svátků jsme zaznamenali výraznější nárůst nákupů v samoobslužném režimu, který v průměru stoupl na 2,5násobek,“ uzavírá Luboš Rejchrt.

Hybridný režim

Většina prodejen Coop funguje v hybridním režimu. V běžnou otevírací dobu je zákazníkům k dispozici personál. Automatizovaný režim umožňuje nakoupit po zbytek dne nebo třeba v noci či o víkendech. V případě malých vesnických prodejen se však prosazují i plně automatizované prodejny. Nebo prodejny s obsluhou jen ve vybrané dny v týdnu, a to vždy jen na několik hodin.

„Zatímco ve městech či turistických centrech, kde mají obchody standardní otevírací dobu s obsluhou, je automatizovaný provoz především rozšířením služeb pro zákazníky a z hlediska tržeb se zde realizuje mezi deseti až dvaceti procenty obratu, pro některé menší prodejny je tento styl prodeje už zcela klíčový. A bez obsluhy probíhají všechny nákupy,“ vysvětluje Lukáš Němčík.

Příkladem plně automatizované prodejny je obchod v obci Koldín v Pardubickém kraji. Automatizovaný obchod zde provozuje obec a Skupina Coop společně. „S předchozím vietnamským provozovatelem obchodu jsme bohužel byli nespokojení. Stáli jsme tak fakticky před rozhodnutím, zda hledat nového nájemce, obchod zavřít, nebo jej zkusit provozovat sami. Zároveň jsme věděli, že na dlouhodobé dotování provozu obchodu s personálem nemáme dostatek prostředků. Po mnoha diskusích a anketách mezi místními obyvateli jsme se rozhodli jít proto cestou automatizovaného provozu,“ říká Petr Vilímek, starosta Koldína. V obchodě s rozlohou pouhých 35 metrů čtverečních dnes denně nakoupí kolem 40 zákazníků, Koldín má přitom jen necelé čtyři stovky obyvatel.

Prodejny v turistických oblastech

Jako velký úspěch hodnotí Skupina Coop také nasazení automatizovaných prodejen v turistických resortech. Turisté se nechtějí vázat na běžnou otevírací dobu. Například v prodejně v Lipně nad Vltavou, kde je obsluha v běžnou otevírací dobu přítomna každý den, je v sezóně více než pětina nákupů zákazníky realizována v automatizovaném režimu a průměrný nákup je dokonce vyšší než v běžném režimu.

Celý koncept 24/7 prodejen pomáhá digitalizaci regionů a udržení obchodní obslužnosti řady obcí. Výhody technologie si všimlo i Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ČR. Malí provozovatelé vesnických obchodů, jako jsou třeba obce, si mohou požádat o podporu při přechodu svých obchodů do formátu automatizovaných prodejen. Podle Jozefa Síkely, ministra průmyslu a obchodu, dotaci na projekt hybridních prodejen poskytuje MPO od 125 tisíc korun do výše jednoho milionu. Žádosti o podporu lze podávat až do konce roku 2024.

„Automatizovaný prodej přináší možnost si kdykoliv bez složitého cestování a plánování udělat běžný nákup nebo si zaběhnout pro zapomenutou položku. Tuto výhody zákaznici pochopili rychleji, než jsme čekali. O víkendech nebo státních svátcích, kdy měly dříve malé obchody zavřeno, jich mnohdy přichází stejně jako ve všední den. Navíc naše obchody jsou v centrech menších měst či na vesnicích. Tedy typicky v pěší dostupnosti místních a to celý nákup dále zjednodušuje,“ uzavírá Lukáš Němčík.

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required