
Na vlně umělé inteligence a moderních technologií pluje Jednota, spotřební družstvo České Budějovice. Zanedlouho spustí mobilní aplikaci pro zákazníky, tento rok otevře další tři automatizované prodejny a ve svých obchodech instaluje váhy s AI. „Naše družstvo je lídrem v zavádění technologických inovací na tradičním trhu,“ uvádí Pavel Primus, ředitel marketingu a rozvoje českobudějovického družstva.
Na co všechno již Jednota, spotřební družstvo České Budějovice, ve svých obchodech, skladovacích prostorách či kancelářích využívá nebo plánuje využívat umělou inteligenci?
Umělá inteligence se začíná využívat v téměř všech oblastech. U nás ji již používají váhy, které rozpoznají vážené produkty, například plody ovoce a zeleninu. Testujeme její využití v marketingu, například při návrhu některých textů nebo sloganů. Zajímavé je také využití při tvorbě audio spotů, kdy je naším záměrem zachovat ve všech spotech stejný hlas moderátora. Toto umělá inteligence v blízké budoucnosti umožní. V našem družstvu se s těmito možnostmi seznamujeme a společně s agenturami, které s námi spolupracují, je začínáme využívat.
Jak může AI pomoct právě obchodníkům na tradičním trhu? Jsou nějaká specifika ve srovnání s moderním trhem?
AI pomůže tomu, kdo bude schopen jí porozumět a využít. Ten, kdo se jejím využitím bude zabývat a připravovat se, získá konkurenční výhodu. Rozdíly mezi tradičním a moderním trhem se neustále zmenšují. Z našeho pohledu a z pohledu zákazníka je trh jen jeden. Naše nabídky a služby pro zákazníka musí být na takové úrovni, aby obstály v konkurenci moderního trhu.
Jak se osvědčily váhy s umělou inteligencií a kdy se po českobudějovickém obchodě Terno rozšíří do dalších obchodů?
Tyto váhy se velmi osvědčily. Dokáží spolehlivě rozpoznat vážené zboží. Dochází tím k minimalizaci omylů při vážení a také může dojít ke snížení inventurních ztrát. Pokračujeme s jejích implementací do dalších supermarketů Terno. Nyní již fungují v supermarketu Terno Olomouc a supermarketu Terno Hradec Králové. Počítáme s postupným rozšířením i na další supermarkety.
Jaké další moderní technologie kromě AI ještě družstvo využívá nebo chce využívat v nejbližší době?
Naše družstvo je lídrem v zavádění technologických inovací na tradičním trhu. Jako jedni z prvních jsme zavedli a nadále využíváme například samoobslužné pokladny, self scanning, elektronické cenovky, systémy pro řízení logistiky a vyskladňování zboží v našem distribučním centru, automatizované prodejny nebo práci s daty pomocí BI. Poměrně dost úsilí věnujeme sociálním sítím, zavedli jsme e-shop na sortiment naší výrobny Vltavotýnské lahůdky, masivně instalujeme fotovoltaické elektrárny a tak dále. V brzké době do ostrého provozu nasadíme aplikaci pro zákazníky supermarketů Terno a Trefa.
Co aplikace nabídne a kdy ji spustíte?
Naše nová Apka Terno|Trefa nabídne zákazníkům mnoho výhod a informací. Kromě seznamu supermarketů, otevíracích dob a dalších užitečných informací zobrazí akční nabídky, soutěže, kupony plošné i personifikované. Nabídne informace o našem velmi oblíbeném věrnostním programu, o možnosti čerpání odměn. Do aplikace investujeme mnoho času. Jsme přesvědčeni, že bude pro naše zákazníky skvělým pomocníkem. V současné době probíhá testování v ostrém provozu. Spuštění Apky plánujeme na září letošního roku.
Jak pokračuje otevírání automatických prodejen v režimu 24/7?
Naše družstvo provozuje supermarkety Trefa v Třeboni a Trefa v Suchém Vrbném v takzvaném hybridním režimu 24/7. To znamená, že po ukončení běžné otevírací doby se prodejna přepne do automatizovaného režimu. Naše družstvo se rozhodlo testovat tento typ prodejen i nadále. V letošním roce otevřeme další tři supermarkety Trefa v tomto režimu. Jedna bude na vesnici, druhá ve větší obci v těsné blízkosti velmi silného železničního uzlu a třetí ve větším městě.