
Kategorie obalů pro domácnost zaznamenala nebývalý boom v době pandemie, kdy většina lidí trávila čas doma, což se odrazilo ve zvýšené spotřebě například pytlů na odpadky a podobně. V poslední době je zájem o tyto produkty stabilní. Dalším charakteristickým trendem je sílící orientace na udržitelné výrobky. Spotřebitelé rovněž vyžadují, aby obaly byly maximálně funkční, a v poslední době se také čím dál víc zajímají o jejich cenu.
Obalový průmysl obecně „najel“ na vlnu šetrnosti vůči životnímu prostředí. A je jedno, zda se jedná o obaly, do nichž výrobce balí své produkty, nebo o obaly, v nichž si spotřebitel odnáší z prodejny například pečivo či ovoce, nebo je používá třeba na odpadky. Přehlídka nápadů a opatření vedoucích k šetrnosti a udržitelnosti je pestrá.
Méně odpadu a větší efektivita
Například společnost dm drogerie markt se dlouhodobě snaží snižovat množství odpadu a podporovat cirkulární ekonomiku. Aktuálně našla opětovné využití pro krycí a strečové fólie používané při přepravě produktů do prodejen. Po vybalení produktů se fólie sesbírají a odešlou zpět do centrálního skladu. „Místo toho, abychom museli řešit jejich likvidaci, je jako sběrnou surovinu přeprodáme společnosti Mateo Packing. Díky tomu se nám daří snížit množství odpadu a využívat naše zdroje efektivně. Pytle pak od výrobce nakoupíme jako zboží pro naše zákazníky,“ říká manažer komunikace Jiří Peroutka.
V souvislosti s udržitelností je třeba zmínit, že v uvedené kategorii už dnes nejsou vzácností obaly vyrobené ze stoprocentně recyklovaných materiálů, případně z materiálů, které jsou stoprocentně recyklovatelné. „Obecně lze říct, že v posledních letech roste zájem o udržitelnost a ekologický přístup k životu. I v našem sortimentu lze najít výrobky, které jsou vyrobeny ze stoprocentně recyklovatelného plastu,“ konstatuje Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland Česká republika.
Zuzana Branná, brand manager společnosti Sarantis Czech Republic and Slovakia, zase upozorňuje, že letos plánují rozšířit portfolio pytlů na odpadky o levandulově vonící variantu se zatahovací páskou s názvem Fino Zeus Flex Aromatic, vyrobenou ze stoprocentně recyklovaného plastu: „Díky inovativní výrobní technologii se nám podařilo vyrobit ultra elastické pytle na odpadky, které se neprotrhnou a ani neprosakují, a navíc jsou kromě zatahovací pásky vyrobeny z recyklátu.“
Od jednorázového k nekonečnému
Na cestě k udržitelnosti se ale vše netočí pouze kolem materiálů, z nichž jsou obaly vyrobeny. Trendem, samozřejmě v případech, kdy je to možné, je přechod od jednorázových k obalům opakovaně využitelným. „V našich prodejnách samozřejmě dbáme na ochranu životního prostředí, proto máme v nabídce takzvaný nekonečný sáček na pečivo a také sáček na ovoce a zeleninu. Oba jsou vyrobeny z recyklovaného polyesteru a omyvatelné. Sáček na pečivo má navíc certifikaci GRS neboli global recycled standard,“ upozorňuje Renata Maierl. Také Aneta Turnovská, tisková mluvčí společnosti Globus ČR, potvrzuje, že dlouhodobým trendem je nahrazování jednorázového obalového materiálu udržitelnějšími produkty: „Příkladem mohou být krabičky na svačinu, silikonový pečicí papír a podobně.“
Dlužno podotknout, že v nabídce ekologicky šetrných obalů jsou i takové, které disponují nejrůznějšími „vychytávkami“. Mezi ně například patří takzvané wrapáčky, což jsou funkční bavlněné sáčky na chleba i pečivo, které vyrábí společnost Wrap Up. Jde o dvouvrstvé, bavlněné sáčky s vnitřní textilní membránou, kterou tvoří látka s PUR nánosováním a lze je uzavřít šňůrkou. Výhoda tohoto dvouvrstvého obalu spočívá v tom, že jím částečně prochází vzduch, takže se pečivo „nepotí“ a neplesniví. Zároveň vlhkost prochází přes vnitřní textilii jen pozvolna, díky čemuž chléb nevysychá a netvrdne tak rychle jako při uložení pouze v utěrce či v běžném plátěném pytlíku. Atestovaná textilie s polyuretanovým nánosem neboli zátěrem vykazuje podle výrobce protiplísňovou odolnost a na svém povrchu neumožňuje průnik ani množení mikroorganismů. K nesporným výhodám wrapáčků patří i snadná údržba. Lze je otřít mokrým hadříkem, mohou se také prát ručně i v pračce při teplotě 30 oC.
Když je řeč o opakovaně využitelných obalech, nutno také zmínit, že klasický pečicí papír se sice stále těší velké oblibě, ale i v případě pečení lze využít sofistikované pomůcky, které po jednom použití nekončí v odpadkovém koši. Mezi takové patří například pečicí fólie, jež se dají vložit do pekáčů i různých forem, nebo speciální sáčky na pečení určené například do toustovačů či na gril.
Důležitá je i praktičnost
Není sporu o tom, že ekologická šetrnost hraje v kategorii obalů pro domácnost zásadní roli. „V poslední době roste zájem o ekologické produkty, jako jsou biologicky rozložitelné pytle na odpadky či nebělený pečicí papír,“ popisuje Eliška Froschová Stehlíková, tisková mluvčí společnosti Lidl Česká republika.
Rovněž Zuzana Branná poukazuje na to, že v posledních letech se stejně jako v jiných kategoriích objevuje tlak na udržitelnější výrobky a obaly, ať už vyrobené z obnovitelných zdrojů, z recyklátu či rozložitelné.
Několik postřehů přidává také Jiří Peroutka: „I v této kategorii hrají čím dál zásadnější roli produkty s benefitem trvalé udržitelnosti. Jedná se o ty, které jsou vyráběny z recyklovaných materiálů a zároveň je kladen důraz na minimalizaci tloušťky používaných fólií za předpokladu, že se nesníží jejich užitkové vlastnosti.“ Ani ekologicky šetrný obal by ale neměl šanci na trhu uspět, nebude-li zároveň kvalitní a praktický z pohledu svého využití a určitých benefitů. „Velmi populární jsou parfémované pytle na odpadky, které plní svou primární roli, a zároveň eliminují nepříjemné pachy,“ podotýká.
Zuzana Branná zmiňuje, že u pytlů na odpadky nabírají na důležitosti například ty se zatahovací páskou, které velmi usnadňují následnou manipulaci. „Ve všech segmentech jsou čím dál populárnější větší balení,“ připouští. Také Renata Maierl zdůrazňuje, že u produktů je důležité, aby byly uživatelsky přívětivé, což se odráží třeba v oblibě zatahovacích pytlů na odpad. Mezi dalšími praktickými „vychytávkami“ uvádí například řezaný pečicí papír, pilku na vnějším obalu potravinových fólií či jejich perforaci, které přispívají k jejich snadnějšímu odtržení.
Speciálně v souvislosti s pytli na odpadky je ovšem třeba zmínit, že na prvním místě se spotřebitelé zajímají o jejich velikost. „U pytlů na odpadky je rozhodně nejvýznamnějším kritériem výběru jejich velikost, která se odvíjí od velikosti odpadkového koše. Až následně volbu ovlivňují ostatní vlastnosti, jako jsou možnosti úchytu, zavázání nebo parfemace,“ vyjmenovává Jiří Peroutka.
Rovněž Zuzana Branná poukazuje na orientaci spotřebitelů na velikost, zpravidla litráž, pytlů na odpadky. A dodává: „Proto pro snadnější orientaci zákazníků u regálů nově zavádíme graficky názorně zpracované SRP kartony, z nichž je například okamžitě patrné, jaká litráž či jaký typ pytle se v kartonu nachází. Dalším krokem by měla být úprava planogramů našich kategorií v souladu s rozhodovacím stromem spotřebitelů.“
Stoupá význam ceny a slevových akcí
Samozřejmě velmi důležitým kritériem při výběru zmiňovaných produktů je kvalita a v poslední době nabírá výrazně na důležitosti i cena. „Zákazníci kupují osvědčenou kvalitu. V tomto segmentu nehraje důležitou roli značka, ale především osvědčená kvalita výrobku a s ní i jeho cena. Nabízíme zákazníkům výrobky různých značek, abychom jim poskytli široké portfolio a uspokojili jejich různorodé požadavky,“ vysvětluje Renata Maierl. Podle Elišky Froschové Stehlíkové vybírají zákazníci produkty na základě spojení vysoké kvality a nízké ceny: „Toto spojení máme v našich prodejnách zastoupeno výrobky privátních značek, na které ve své filozofii klademe velký důraz.“
Prodeje produktů privátní značky si pochvaluje Jiří Peroutka: „Díky vynikajícímu poměru cena a výkon hraje v naší prodejní síti prim privátní značka Profissimo. Z neprivátních značek je jedničkou na trhu značka Fino.“ Další postřeh ohledně faktorů, jako je značka a cena, doplňuje Aneta Turnovská: „V rámci jmenované kategorie zaznamenáváme dva typy zákazníků. První preferuje co nejnižší cenu. Druhá skupina klientů upřednostňuje své oblíbené značky. A jde především o ty české, na které jsou tito zákazníci zvyklí.“ Zároveň připouští, že stejně jako v jiných kategoriích i u obalů pro domácnost je znát, že spotřebitelé poslední dobou požadují produkty s co nejnižší cenou.
Zuzana Branná k tématu nákupních zvyklostí říká: „Spotřebitelé nakupují zejména v akcích a v určitých segmentech také vyhledávají levnější alternativy v podobě privátních značek. Nutno podotknout, že například u alobalů došlo v posledních letech k výraznému navýšení cen. Zvyšující se ceny surovin a energií se u alobalů projevily ze všech obalů nejvíce.“ A ještě doplňuje názor týkající se tradičních značek: „Značka bude stále největším generátorem hodnoty kategorie za předpokladu, že bude mít patřičné místo na regále. To je ovšem problém například v supermarketech a diskontech, kde s dostatečným prostorem hodně bojují a v podstatě v uvedené kategorii ,fungujíʻ pouze se svými vlastními značkami.“
Roli hraje také sezona
Obaly pro domácnost jsou typem zboží, které si spotřebitelé pořizují s různou frekvencí. Je to ovlivněno jak účelem jejich využití, tak například i sezonou. „Nejžádanějšími výrobky v této kategorii jsou především sáčky na odpad a alobal. Nejméně kupované jsou potravinářské fólie a sáčky na pečení,“ podotýká Renata Maierl. Jak sděluje Jiří Peroutka, jednotlivé segmenty vykazují určitou sezonnost: „Nástup dětí do školy a celý školní rok se projeví na odprodejích svačinových sáčků, v předvánočním období rostou prodeje pečicího papíru, v sezoně grilování je oblíbeným produktem alobal. Téměř konstantní je vývoj u prodejů pytlů na odpad, kdy ale přece jen výraznější nárůst prodejů přichází se začátkem chatařské sezony.“
Zuzana Branná specifikuje, že pokud jde o moderní trh, nejoblíbenějšími prodejními kanály v případě obalů pro domácnost jsou jednoznačně hyper- a supermarkety, mezi něž jsou zahrnuty také diskonty. „Ve větších městech lze samozřejmě za důležitý kanál považovat také e-shopy zaměřené na prodej potravin. A celorepublikově roste rovněž důležitost drogistických řetězců,“ informuje na základě dat společnosti NIQ. Zároveň dodává několik postřehů týkajících se prezentace obalů: „S ohledem na šířku cílové skupiny je pro komunikaci novinky i budování povědomí o značce nejvýznamnějším médiem televize, kterou využíváme již třetím rokem. Mladší generaci oslovujeme prostřednictvím Facebooku, Instagramu a také na základě spolupráce s influencery. Tento mix nám přináší kýžené výsledky. Na základě výzkumu, který jsme realizovali v loňském roce, jsme si ověřili, že Fino je značka s nejvyšší spontánní i podpořenou znalostí na trhu obalů pro domácnost a pytlů na odpadky. Je ale třeba přiznat, že český spotřebitel stále nejvíce ,slyšíʻ na cenu. I přestože je část spotřebitelů zaměřená na kvalitu, stejně u těchto výrobků očekává cenové akce.“
Každoroční porce novinek
Podle Anety Turnovské nejsou konvenční obaly pro domácnost kategorií, kde by byl prostor pro časté výraznější inovace. „Za poslední roky však můžeme zmínit uvedení ,neprotrhnutelnýchʻ sáčků do odpadkových košů,“ připomíná.
Každopádně ale platí, že každý rok se na trhu objevují novinky jak tradičních, tak privátních značek, které obohacují stávající nabídku. Jednu představuje Renata Maierl: „Loni jsme na trh uvedli pytle na odpadky vlastní značky K-Classic, Bio 10x10L, které jsou kompostovatelné.“ Aneta Turnovská prozrazuje, že letos chystají úpravu sortimentu obalového materiálu privátní řady OHO: „Změnou sledujeme zejména posílení zákaznické základny a akvizici produktů této značky na zákazníky nové.“
Kromě již představené letošní novinky v podobě pytlů na odpadky Fino Zeus Flex Aromatic rozšířila loni společnost Sarantis Czech Republic and Slovakia portfolio Fino pečicích papírů o variantu XXL, která obsahuje 30 oboustranně silikonovaných archů.
Názor odbornice:
„Výrobky musí být uživatelsky přívětivé.“
V případě obalů pro domácnost hledají spotřebitelé nejen produkty šetrné k životnímu prostředí, ale zároveň požadují, aby byly uživatelsky přívětivé. Tedy například, aby pytle na odpad byly zatahovací, protože se s nimi snáze manipuluje, aby pečicí papír byl řezaný a aby kupříkladu obal na fólie byl opatřen pilkou, která usnadňuje její odtržení.
Renata Maierl, tisková mluvčí, Kaufland Česká republika
Markéta Grulichová, marketa.grulichova@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 3/2024.