Od nákupu a prodeje masa, masných výrobků a lahůdek, o které se staral ještě za svého působení na Slovensku, se Roman Gerat přesunul do českého Lidlu, kde má už přes rok na starost kategorii mléčného sortimentu. A pokud by se nějak dal nazvat jeho přístup k práci, je to vášeň.
Kariéru category managera odstartoval Roman Gerat v roce 2019 na Slovensku. Vždy ho zajímaly technologie a vývoj potravin. A právě role category managera se zdála být dobrým místem, kde mohl uplatnit nejen zájmy a dovednosti, ale postupně také zkušenosti.
„Maso a masné výrobky jsem měl moc rád. Je to kategorie, kterou Slováci i Češi ocení. Máme zkrátka maso rádi a tato kategorie je velmi pestrá,“ říká. A dodává, že kategorie mléčného sortimentu zase kromě podobné obliby mezi spotřebiteli nabízí spoustu prostoru pro zajímavé inovace.
„V kategorii bílých mléčných produktů je otázkou hlavně podíl tuku. Co se ale mléka, smetan, jogurtů či tvarohů týká, jde o komoditu. Jakmile se posuneme z čistě bílého sortimentu, třeba směrem k ochuceným mlékům, jogurtovým mlékům, tvarohům až po mléčné dezerty, tady už nastupuje celá řada zajímavých variant,“ přibližuje kategorii Roman Gerat. A zdůrazňuje, že Lidl svými výrobky ovlivňuje životy milionů spotřebitelů. Proto se tu o trendech intenzivně přemýšlí a nové výrobky ctí zásady moderní výživy. Obrovským tématem je hlavně snižování obsahu cukru. Zdařilá reformulace, tedy výrobek, který nabídne velmi dobré senzorické vlastnosti i při menším množství cukru, má za sebou dlouhé testování u spotřebitelů.
Technologie pomáhají vyvíjet nové výrobky
Ubrat cukr ale není tak jednoduché. Rozhodně ne tak, jak se na první pohled může zdát. Pro Lidl jsou ale právě tyto reformulace velmi důležité, protože chce do roku 2025 snížit ve výrobcích přidávaný cukr o pětinu. A čas se krátí. „Určitě chceme jít příkladem a na trh uvádíme postupně reformulované výrobky. Vývoj novinek, včetně těch s nižším obsahem cukru, ale probíhá pozvolna. I když je retail a sortiment rychloobrátkového zboží tak trochu fofr, tady se nedá nic moc uspěchat. Někdy trvá vývoj nového výrobku dva tři měsíce, jindy to ale může být klidně i rok.
Kromě snižování cukru je velký důraz kladen také na minimalizaci přídatných látek a jejich nahrazování přírodními složkami. „Snažíme se o co nejčistší, nejjednodušší složení. Díky novým technologickým postupům je to stále snazší. Právě technologie posouvají celý segment mléčných výrobků a jejich inovací vpřed. Pomáhá nám vytvářet nové potraviny, které tu dříve nebyly.“
Moderní i tradiční vedle sebe dobře fungují
Moderní, trendové a zajímavé výrobky sice lákají určitou skupinu spotřebitelů, jiná si ovšem potrpí na tradice. „Pro mnoho lidí, zvlášť pro tu starší generaci, je tradice velmi důležitá. Pamatují si výrobky a jejich chuť ze svého dětství, a to jim stále chceme přinášet,“ vysvětluje Roman Gerat. Na jednu stranu se tedy mísí tradiční výrobky, na které jsou Češi a Slováci jednoduše zvyklí, s novým a inovativním sortimentem, po kterém zase ráda sáhne nejen mladší generace.
Mezi zásadní trendy v mléčném sortimentu podle Romana Gerata patří zdravé stravování a trend sportovní výživy s funkčními výrobky. Lidé zkrátka více přemýšlí nejen nad tím, zda jim výrobek chutná, ale také co jim přináší z nutričního pohledu. Tady vynikají především proteinové řady, které se stále rozšiřují o nové varianty i příchutě. Zákazníci ale mají podle něho zájem také o přidané vitaminy nebo látky například na podporu imunity či lepší trávení.
Druhou jahodu už nikdo nevymyslí
I když v mléčném sortimentu vedou tradiční příchutě, kterým dominuje jahoda, stále více se do popředí zájmu dostávají nové a netradiční kombinace. Třeba jahoda s mátou, bílá čokoláda, skořice, med a ořechy nebo slaný karamel či granátové jablko. „Jsou to velmi zajímavé chuťové variace. A dobře se prodávají, i když samozřejmě nemají takovou sílu, jako klasika. Druhou jahodu už zkrátka nikdo nevymyslí,“ usmívá se Roman Gerat. V každé produktové řadě také příchutě fungují jinak. Zatímco v proteinové řadě se daří příchuti pistácií, v klasickém sortimentu zákazníky příliš neláká. Kromě složení samotného výrobku je ale výzvou také jeho obal. I na tom se v rámci redukce plastů velmi intenzivně pracuje. Také díky dílčím drobným změnám se daří objem plastů každoročně významně redukovat.
Alternativy mají stále lepší chuť
Do kategorie mléčných produktů patří i sortiment těch speciálních, jako jsou bezlaktózové nebo alternativy. „Víme, že i mezi našimi zákazníky je řada lidí s intolerancí na mléčné výrobky a na laktózu, takže i tento sortiment posilujeme. Rostoucí trend zažívá veganství a vegetariánství. Díky vývoji nových produktů jde o stále zajímavější sortiment. Některé výrobky se už přibližují chutí, ale i konzistencí klasickým mléčným, a přitom neobsahují žádné živočišné složky, což je pro řadu zákazníků důležité. A i když Roman Gerat zatím nic neprozradil a snažil se ani nenaznačovat, je jasné, že tahle kategorie se do budoucna o další zajímavé novinky určitě rozroste.
Hlavně žádný stereotyp
Pracovní den nákupčího se nedá dost přesně popsat, každý je totiž trochu jiný. „Nikdy nevíme, co přistane na stole a co budeme řešit ten den, samozřejmě kromě běžné operativy, kterou je třeba zvládnout také. Ale asi ještě nikdy jsem nezažil dva stejné dny po sobě,“ přemítá Roman Gerat. To, co by mohlo někoho stresovat, jeho nabíjí energií. Je v tom spousta inspirace, improvizace a práce pod velkým tlakem. „Zdravý tlak i zdravý stres podle mě vůbec nejsou na škodu, člověk se díky nim posouvá dál.“ Nejtěžší na práci nákupčího je podle něj fakt, že je třeba se rozhodovat v krátkém čase. Člověk tak musí vážit všechna pro a proti velmi pružně a rychle. Přitom výsledky rozhodnutí se nedostaví hned, ale až s časovým zpožděním. I s tím musí člověk počítat.
Každý nákupčí má podle něj svůj osobitý styl a žádný není stejný. Inspirativní je pro něj práce v týmu, kde může sledovat a inspirovat se „styly“ ostatních. A jaký je ten jeho? „To by asi lépe řekli jiní. Ale protože mě tahle práce opravdu hodně baví, můj styl je prostě od srdce,“ přiznává. A dodává, že i když o věcech hodně přemýšlí, spoustu z nich dělá intuitivně. Rád sleduje konkurenci a prací tak trochu žije vlastně i ve svém volném čase. Jeho zraku neunikne mléčný sortiment ani na dovolené v zahraničí.
Osobní setkání je nejvíc
V jednání s dodavateli upřednostňuje Roman Gerat osobní nebo telefonický kontakt. „Jsem s nimi v každodenním kontaktu a radši zvednu telefon a vyřídím to hned, než bych 10 minut sepisoval e-mail,“ přibližuje svou každodenní práci, při které se snaží společně s dodavateli vyvíjet a přinášet nové produkty. „I když to možná někdy vypadá, že s dodavateli stojíme proti sobě, máme společný cíl. Přinášet lidem produkty, které jim budou chutnat a budou se k nim opakovaně vracet. Baví mě být u zrodu první myšlenky na nový produkt. Je to inspirativní a kreativní práce.“
Spoustu podnětů chodí od samotných zákazníků. Každému rozhodnutí o novém výrobku pak předchází série analýz, chuťových testů i vývoj obalů. Na vztahu s dodavateli by ale Roman Gerat neměnil skoro nic. Snad kromě větší flexibility. „Práce s rychloobrátkovým sortimentem je časově náročná a rychlá, takže schopnost flexibilně reagovat na poptávku a nabídku je v dodavatelsko-odběratelských vztazích klíčová.“ Oboustranné spolupráci hodně pomáhají také technologie. Řada procesů se digitalizuje a automatizuje, i s pomocí umělé inteligence, což oběma stranám uvolňuje ruce, třeba právě pro větší kreativitu. Protože ale dosud umělá inteligence nemá chuťové buňky, lidský faktor a senzorická analýza hrají při vývoji a testování nových produktů větší roli než nové technologie.
Aktivní odpočinek u sportu
Vzhledem k tomu, že práce nákupčího je poměrně psychicky náročná, nejlépe si odpočine při fyzické aktivitě. Rád si zajde zacvičit do fitka nebo zahrát fotbal. A díky fyzické aktivitě se mu daří aktivně odpočívat a „vypnout hlavu“. To aby se ráno mohl zase nanovo těšit do práce, která ho opravdu baví a naplňuje. Největší radost má, když vidí na prodejní ploše spokojené zákazníky, a samozřejmě ho potěší i výsledky prodejních čísel.
Spokojení zákazníci jsou ale podle něj spolehlivou dobíječkou pozitivní energie do další práce. „Prostě mě baví pozorovat zákazníky, jak si vybírají, jak se o produktech baví, co jim chutná a jak se vracejí. Vidím za tím ten kus práce, kdy krůček po krůčku produkty vznikaly. A neubráním se úsměvu,“ prozrazuje na závěr.
Pokud tedy zavítáte do některého z obchodů společnosti Lidl Česká republika a uvidíte u regálů s kategorií mléčných produktů postávat usmívajícího se muže, možná to bude právě on.
Data a informace ze života Romana Gerata:
30 let
5 let zkušeností v oboru category managementu
1 rok v pozici nákupčího pro společnost Lidl Česká republika
366 položek v sortimentu
130 dodavatelů
záliby: sport (fitness a fotbal)
motto: „Nejtěžší je začít.“
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
O Romanovi Geratovi píšeme také v časopisu Zboží&Prodej 4/2024.