V pražské Pařížské ulici a okolí má prodejny 50 luxusních a prémiových značek, nejvíce ze všech luxusních retailových lokalit střední Evropy. Na konci roku 2023 nebyly v Pařížské žádné volné prostory, podobně je na tom dalších šest z 20 luxusních nákupních tříd v 16 městech ve 12 evropských zemích, jež realitněporadenská společnost Cushman & Wakefield sleduje v reportu European Luxury Retail Report 2024. V minulém roce se luxusnímu odvětví dařilo, značky na trzích EMEA ( region Evropy, Blízkého východu a Afriky) otevřely 107 obchodů, z toho pět v České republice.
Česká republika, respektive Praha, je nejvýznamnější destinací pro luxusní retail ve střední a východní Evropě. Pařížská ulice nabízí 50 luxusních a prémiových značek, z nichž většina je zastoupena přímo. Své největší obchody v regionu mají v Praze značky jako Louis Vuitton, Dior, Gucci, Hermès, Chanel nebo Prada. V žádné jiné středoevropské destinaci není přítomno tolik značek co do množství a do přímého zastoupení.
Nulová neobsazenost
Ve stávajících nemovitostech v Pařížské a přilehlých ulicích je nulová neobsazenost. Retaileři mají jen málo příležitostí získat zde prostory, zvláště pro nyní žádané větší prodejny. Tento stav panuje na většině z 20 monitorovaných luxusních tříd v Evropě. Celkem 16 z nich má neobsazenost nižší než pět procent, v sedmi je neobsazenost nulová.
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield uvádí: „Tato dynamika nabídky a poptávky udržuje tlak na nájemné, které se na luxusních nákupních třídách zotavuje rychleji než na hlavních nákupních ulicích (high street) po celé Evropě.“
Nové obchody, nové prostory
V hlavní pražské luxusní destinaci loni otevřelo nové obchody pět luxusních brandů. V Pařížské otevřel Polo Ralph Lauren svou novou vlajkovou prodejnu a první full-price obchod značky v Česku. Jimmy Choo zde po roční absenci plnohodnotného obchodu otevřel svou novou českou vlajkovou prodejnu. V přilehlých ulicích otevřeli obchody prodejci luxusních hodinek Rado, oděvů Zadig & Voltaire a zimního oblečení MooRer.
Na konci roku 2023 nebyly v Pařížské žádné volné prostory, což dokládá poptávku po této luxusní destinaci. Omezená nabídka spolu s velkým zájmem retailerů podnítila novou výstavbu, která obchodníkům hledajícím prostory v této žádané luxusní oblasti přinese nové příležitosti ve dvou projektech. Ty se mají dokončit letos a dosavadní nabídku 20 tisíc metrů čtverečních vyhledávané maloobchodní plochy zvětší o více než 15 procent.
Bývalý hotel InterContinental se přeměňuje na nový pětihvězdičkový Fairmont Golden Prague, jehož součástí se stane šest nových retailových jednotek o celkové ploše téměř 2 400 metrů čtverečních. Projekt Pařížská 25 společnosti Kaprain Real Estate přinese dalších téměř tisíc metrů čtverečních prostor pro luxusní vlajkové prodejny.
Jan Kotrbáček dodává: „Trendem nejvýznamnějších světových luxusních značek je budovat dominantní prodejny. Ty dobře reprezentují velikost a sílu značky a dokážou zákazníkům nabídnout celou šíři sortimentu a dobrý zážitek z návštěvy a nakupování. Do této strategie perfektně zapadají projekty Fairmont Golden Prague i Pařížská 25. Ty budou nabízet nejkvalitnější a nejmodernější retailové prostory na trhu v různých velikostech, aby uspokojily poptávku. Jsem přesvědčen, že dokončení těchto dvou významných projektů bude mít zásadní dopad na zatraktivnění celé Pařížské ulice.“
Móda, šperky a hodinky
Díky tržbám ve výši 0,7 miliardy eur zaznamenal loni český luxusní retailový trh meziroční růst o 8,1 %. Ve shodě s vývojem v ostatních 15 porovnávaných evropských městech tak potvrdil, že luxusní trhy zůstávají odolné, a to díky lokálním zákazníkům i návratu turistů, kteří do Evropy přijíždějí za nákupy luxusního zboží.
Nejvíce expandujících luxusních značek bylo loni v odvětví módy, které představuje více než 60 % všech nově otevřených obchodů. Na druhém místě byli prodejci luxusních šperků a hodinek s 20 % otevřených obchodů. Třetina všech nových obchodů přitom spadá pod trio největších koncernů s luxusním zbožím: LVMH, Richemont a Kering.
Obchodníci s luxusním zbožím cítí důležitost integrace svých značek do životního stylu zákazníků. Dior otevřel novou restauraci Monsieur Dior, Ralph Lauren úspěšně buduje svůj koncept Ralph’s Coffee a své restaurační koncepty otevírají také značky jako Louis Vuitton, Versace, Gucci či Breitling. Luxusní značky se angažují i v hotelnictví. Bulgari nedávno otevřel luxusní hotel a spa v Římě, Louis Vuitton oznámil svůj první hotel na Avenue de Champs-Élysées v Paříži. Česká republika na hotel tohoto typu zatím čeká, nicméně kombinaci luxusního ubytování a luxusních obchodů nabídne zmíněný nový hotel Fairmont Golden Prague, který se má otevřít koncem letošního roku.
Databáze loajálních klientů
David Nath, partner a vedoucí hotelového týmu pro region CEE a SEE, Cushman & Wakefield říká: „Po čtyřleté odmlce začne znovu pulsovat srdce budovy bývalého Hotelu InterContinental. Nově pod luxusní značkou Fairmont Hotels & Resorts spadající do globálního hotelového řetězce Accor Hotels & Resorts. Ten disponuje jednou z největších databází loajálních klientů. V ní je v současné době registrováno přes 70 milionů hostů z celého světa. Po stabilizaci hotelu předpokládáme, že ho ročně navštíví přes 150 tisíc hostů, kteří očekávají především dokonalou a luxusní nabídku služeb. To by se mělo významně projevit i na transformaci blízkého okolí hotelu, včetně nabídky retailových značek či restauračních služeb.”