
Ekonomický tlak nutí spotřebitele opravovat zastaralé výrobky a šetřit nákupem použitého zboží. Celých 24 procent globálních spotřebitelů se rozhodlo nakupovat výrobky z druhé ruky, aby pomohli životnímu prostředí a vedli udržitelnější život. Více než 40 procent příslušníků generace Z a mileniálů nakupuje zboží z druhé ruky každých několik měsíců. Spotřebitelé žijící v Latinské Americe, Evropě a Asijsko-pacifickém regionu opravují a recyklují výrobky nejčastěji. To jsou vybrané poznatky průzkumu společnosti Euromonitor International zaměřeného na udržitelné chování spotřebitelů.
Rostoucí životní náklady a snaha spotřebitelů o udržitelnější životní styl způsobily, že se dnes již není třeba stydět za nákup použitého zboží nebo za opravu rozbitého zboží, aby se prodloužila jeho životnost. Vyplývá to ze studie společnosti Euromonitor International Voice of the Consumer: Sustainability Survey 2023. V daném roce si 24 % globálních spotřebitelů koupilo výrobky z druhé ruky, aby vedli udržitelnější život, zatímco 41 % spotřebitelů se rozhodlo opravit rozbité zboží namísto nákupu nového.
Jorge Zuniga, senior sustainability insights consultant této společnosti, komentuje: „Rostoucí životní náklady tlačí spotřebitele k udržitelným postupům jako alternativním nákladově efektivním řešením. Činnosti, jako je vypínání topení, omezování plýtvání potravinami, volba úspornějších možností mobility, omezování používání spotřebičů, příprava jídel doma, oprava věcí a nákup výrobků z druhé ruky, jim nejen pomáhají snižovat náklady a vyhýbat se zbytečným nákupům, ale také jim umožňují zachovat věrnost jejich hodnotám a přijmout udržitelný životní styl.“
Tahouny jsou hlavně mladší generace
Podle Jorgeho Zunigy je přijetí recyklace důležité zejména pro generaci Z a mileniály. Více než 40 % mladších spotřebitelů volí nákupy z druhé ruky každých několik měsíců, zatímco více než polovina spotřebitelů ve věku 15-44 let plánuje v blízké budoucnosti nákup zboží z druhé ruky.
„Mladší generace volí opravy a nákupy z druhé ruky především kvůli nákladům. Vzhledem k tomu, že generace Z je v současné době nejvíce finančně zatížena, je secondhand skvělým způsobem, jak být stylový a kupovat i prémiové oblečení za rozumné ceny,“ doplňuje.
Opravování výrobků je důležitější pro starší generace, z nichž se mnozí stali ekologicky aktivní. Přibližně 40 % spotřebitelů ve věku 45-60+ v roce 2023 (28 % v roce 2021) plánovalo nakupovat výrobky z druhé ruky nebo dříve vlastněné.
Dominuje Latinská Amerika, Evropa a Asijsko-pacifický region
Společnost Euromonitor International identifikovala 12 typů udržitelných spotřebitelů, a to na základě jejich hodnot a postojů. Nejvýznamnějšími jsou „vyhýbající se masu“ a „nuloví plýtvači“, z nichž každý tvoří 36 % trhu s udržitelnými produkty. Tito konzumenti se obávají klimatických změn, recyklují nebo opravují rozbité předměty, místo aby je vyměňovali, a nakupují použité nebo dříve vlastněné výrobky.
Recyklační a opravovací návyky jsou nejrozšířenější v Latinské Americe, Evropě a Asijsko-pacifickém regionu. Přibližně 31 % spotřebitelů v Severní Americe, 36 % v Evropě a Asii a Tichomoří a 40 % v Latinské Americe volí životní styl bez odpadu. Filipíny byly v roce 2023 státem s nejvyšším procentem „nulových plýtvačů“ (56 %), protože 76 % obyvatel je znepokojeno nebo velmi znepokojeno změnou klimatu.
Podíl „nulových plýtvačů“ podle regionů
Zatímco trh s použitým zbožím je rozvinutější a dostupnější v Evropě a Severní Americe, skutečný puls spotřebitelského zájmu bije v Asijsko-pacifickém regionu, na Blízkém východě a v Africe. V čele stojí Indie, Čína a Saúdská Arábie, které nejenom akceptují zboží z druhé ruky, ale také signalizují silné záměry zvýšit výdaje na tomto trhu.
V následujících 12 měsících hodlalo 42 % spotřebitelů v Indii, 34 % v Číně a 30 % v Saúdské Arábii zvýšit výdaje za použité zboží. Téměř 50 % indických spotřebitelů nakupuje a prodává použité zboží, zatímco ve Spojeném království spotřebitelé použité výrobky raději nakupují (38 %), než aby je prodávali (28 %).
Více informací najdete na tomto odkazu: Megatrends: Understanding Sustainable Consumers 2023