Maloobchodní síť Žabka otevřela na Národní třídě v Praze v obchodním domě Máj svou 118. prodejnu. Na 68 m² představila nový moderní design s prvky dřeva v kombinaci s černým nábytkem a čerstvým sortimentem ze sekce Minutka. Jsou zpět zákazníci ochotní utrácet? Rozšíří se koncept i na další prodejny v síti? A co Žabka očekává od konceptu 24/7, který na podzim spustí? „Děláme to nejen pro zákazníky, ale hlavně pro zaměstnance,“ říká v rozhovoru Radim Lunda, generální manažer obchodní sítě Žabka.
Co se skrývá za konceptem Žabka Minutka?
V podstatě jde o nabídku rychlého občerstvení. Takže je to široký výběr hotových jídel, sendvičů, pannini, salátů, krájeného ovoce, pečiva, ale samozřejmě i chlazených nápojů, zmrzliny nebo čerstvé kávy, protože to si v kombinaci s čerstvým pečivem zákazníci Žabky zamilovali. Nabídka je připravena pro zákazníky s jednoznačnou nákupní misí – mají na něco chuť nebo hlad a chtějí s sebou něco vzít na další cestu. Těch 68 m² prodejní plochy je krásně přehledných, zákazník se okamžitě zorientuje, nakoupí a běží dál. Pro co nejrychlejší odbavení jsme instalovali i pokladny, které lze jednoduše přepnout do samoobslužného režimu.
Čím se koncept na Národní třídě liší od ostatních obchodů v síti Žabka?
Je přizpůsoben hlavně poloze prodejny, tedy centru města, kde proudí turisté, ale i lidé třeba z okolních kanceláří. Tomu je přizpůsobená nabídka sortimentu, kterou jsme si už odzkoušeli na jiných místech v Praze, kde je velká koncentrace různorodých zákazníků, například v blízkosti Staroměstského náměstí. Na Národní třeba nenajdete moc sortimentu z koloniálu, jako jsou mouka, cukr nebo olej, soustředíme se spíš víc na čerstvé potraviny a na širokou nabídku kvalitního čerstvého pečiva. Právě pečivo, které láká vůní i vzhledem, je dominantou obchodu. Obecně tvoří právě tento sortiment v Žabkách více než 10 procent tržeb celého obchodu. Je to velmi úspěšná kategorie a věřím, že v tomhle malém minutkovém formátu bude ještě úspěšnější.
Tohle je zřejmě vaše nejmenší prodejna. Je to prostor, který formátu Žabky vyhovuje?
Ze zkušeností víme, že ideální prostor na prosperující Žabku je někde mezi 70 a 100 m². Na takový prostor dostaneme pohodlně sortiment, který preferujeme, zboží se hodně točí, takže je stále čerstvé. Takže těch 68 m² je pro mě typ ideálního prostoru. Zajímavostí a perličkou je umístění kanceláře přímo na prodejní ploše. Mírnou komplikaci představuje zásobování, které je o patro níže, v zázemí Tesco, takže pro doplnění zboží je třeba sjet výtahem. Ale věřím, že to nakonec v provozu taková komplikace nebude.
Vraťme se ještě k novému designu prodejny na Národní? Je to první prodejna v takovém stylu a váš design?
Na designu spolupracujeme se společností RN Servis EU, s jejímiž zástupci jsme se potkali na kongresu Samoška. Velmi podobný design jsme loni na podzim pilotovali v Žabce v pražské Dělnické ulici. Prodejna je po redesignu velmi úspěšná, obrat roste o více než 10 procent a myslím, že právě i ten příjemný, moderní design v tom hraje svoji roli. Takhle si představuji obchod 21. století: dřevěné prvky v kombinaci s černými regály působí velmi příjemně, teple, celkově to na vás dýchne společně s vůní kávy a čerstvého pečiva tou správnou atmosférou, která láká k impulznímu nákupu.
Je v plánu rolovat nový koncept i na jiné Žabky v síti?
Ne každá lokalita dokáže tento koncept vstřebat, takže záleží na konkrétní poloze, potenciálních zákaznících i na okolní konkurenci. Zvažujeme to, a tam, kde to bude dávat smysl, to uděláme. Máme v zásadě tři typy obchodů a v každém z nich je trochu jiná zákaznická mise. V obchodech typu traffic jsou zákazníky hlavně turisté a lidé, kteří jdou kolem s jasnou misí občerstvení, takže alko a nealko, cukrovinky nebo něco slaného. Druhému formátu říkáme normal, to je takový mix, kde jsou turisté, ale i místní, kteří pracují v okolí. Minutka je ještě takový koncept navíc, který patří na prestižní adresu, jako je třeba právě Národní třída. A další obchody máme v kategorii rezidenčních. Ty nabízí kromě čerstvého zboží také už zmiňovaný koloniál. A nechodí si pro něj jen místní, jsou docela běžné situace, že přiběhne pro olej nebo mouku kuchař z vedlejší restaurace, protože si špatně objednal zboží a zrovna mu tyto ingredience došly. Celkově by se ale dalo říci, že zákazníky vždy definuje mise impulzního nákupu. Lidé mají na něco chuť nebo hlad, ale zároveň nechtějí procházet velký supermarket, chtějí mít po ruce rychlou alternativu s čerstvou nabídkou. A takové Žabky jsou.
Všechny Žabky stále fungují jako franšízy. Kdybyste měl vyjmenovat hlavní benefity, proč by si měl případný franšízant vybrat vás a ne jinou konkurenční obchodní síť, co to bude?
Mezi hlavní výhody určitě patří to, že franšízant nepotřebuje žádný velký vstupní kapitál. My se staráme o vyhledávání nových lokalit, jejich analýzu a potom zasmluvnění prostoru, případnou rekonstrukci prostor a jejich kompletní vybavení včetně zboží. Postaráme se o školení, servis a další potřebné věci, z nichž mnohé souvisí s udržitelností, která je pro nás, ale i naše zákazníky, stále více důležitá. Nakupujeme třeba zelenou elektřinu z obnovitelných zdrojů, využíváme šetrné technologie, LED osvětlení, všechny chladničky osazujeme dveřmi, abychom snižovali spotřebu elektrické energie. Franšízant se stará o zaměstnance a optimalizaci objednávek zboží. A to je zároveň jedna z našich další výhod, flexibilita. Dokážeme velmi rychle zalistovat nebo vylistovat nové produkty, nemáme planogramy, které by jasně definovaly, kde má který produkt být vystaven. Díky tomu máme větší volnost v tom si se zbožím více hrát a měnit podle potřeb zákazníků. Teď se budeme víc soustředit na digitalizaci a automatizaci, která v konečném důsledku také směřuje k udržitelnému byznysu.
Budete síť rozšiřovat, plánujete otevřít další Žabky? Třeba i mimo velká města?
Určitě nemůžeme zůstat stát, doba je dynamická, obchody vznikají i zanikají a přirozený růst je nezbytný. Co se týče měst, nejde ani tak o to, zda je to město nebo venkov, ale o konkrétní lokalitu. Máme místa, kde jsou Žabky velmi úspěšné i přesto, že to nejsou velká města. Potenciál vidím určitě i v prostorech, kde zatím Žabka příliš nedominovala, a to jsou obchodní centra. Tam, kde to bude dávat smysl, se určitě otevřeních dalších obchodů nebráníme a nové lokality stále hledáme.
Otevřete Žabky v režimu 24/7?
Dlouho jsme hledali řešení, které by odpovídalo všem legislativním požadavkům. Ale už ho máme a na podzim budeme v Praze pilotovat čtyři prodejny, které poběží v hybridním automatizovaném režimu.
Co si od toho slibujete? Žabky jsou proslulé dlouho otevírací dobou, v čem vám 24/7 pomůže?
Je to tak, máme otevřeno od 6 do 23 hodin, to je dlouhá doba. Neslibujeme si od 24/7 nějaké výrazně dramatické navýšení tržeb, spíš je to služba a plus pro zákazníky, že si mohou nakoupit kdykoli chtějí, ale také pro naše zaměstnance. Ti si dnes více než kdykoli dřív cení volného času a všichni v retailu víme, že sehnat kvalitní zaměstnance je náročné. Chceme jim více vyjít vstříc a v rámci těch čtyř pilotovaných prodejen budeme testovat různé modely.
Co tím myslíte?
Máme třeba prodejnu, kde je největší nápor zákazníků ráno, když lidé míří do práce, a potom večer, když se z práce vrací. Přes den je ale provoz minimální. Takže si otestujeme nejen 24/7 po klasické otevírací době, ale vyzkoušíme mít třeba otevřeno s personálem v ranní a večerní špičce, a přes den bude prodejna fungovat v automatizovaném režimu. Nakonec to může být plus i pro personál prodejny. Víme, že jsou lidé, kteří ocení, že zaběhnou do práce na pár hodin a pak navečer, a mezitím si den mohou zorganizovat podle svého.
Data z maloobchodního trhu naznačují, že inflační krize je snad za námi. Roste ochota zákazníků víc utrácet?
Blýská se na lepší časy, ale ještě stále to není ono. Lidé šetří a přemýšlí, co koupí, jestli to opravdu potřebují, případně jestli toho potřebují tolik. Chovají se racionálně. Vysvětlím to na příkladu: naše obchodní politika není postavená na slevových a akčních cenách, ale některé akční položky nabízíme. Zákazníci k nám sice nechodí primárně pro nákup akčních položek, ale když přijdou, tak dají přednost tomu, co je v akci. Cenová senzitivita tu stále je.