Řetězec Penny je zákazníkům v Česku ze všech sítí nejblíže, potvrzují mapové údaje. Z jakéhokoli místa v Česku je v průměru dojezdová vzdálenost do nejbližší prodejny podle statistiky založené na analýze dat Google Maps necelých deset kilometrů.
Pozici nejbližšího řetězce chce Penny i nadále posilovat. Aktuálně má v celém Česku 422 prodejen, což představuje nejhustší síť v zemi. V letošním roce otevře dohromady dalších až 15 provozoven. Konkrétně jde například o České Budějovice, Bechyni, Kojetín, Liberec, Podivín, Prahu nebo Miroslav. Penny má výrazné plány expanze i do dalších let.
Přesně 9,69 kilometru, taková je průměrná vzdálenost k nejbližšímu obchodu Penny, počítaná z husté mapy cca 13 tisíc míst v celé ČR, v níž jsou zahrnuty i ty nejodlehlejší lokality. Průměrná doba dojezdu autem čítá 12 minut a 12 vteřin. Pro srovnání – druhá největší síť v Česku má podle této metodiky průměrnou vzdálenost 12,4 kilometru a dojezd rovných 15 minut. A třetí pak 16,41 kilometru a 18 minut a 54 vteřin.
Prostor pro 600 prodejen
„Při letním cestování po Česku tak příliš nezáleží na tom, zda lidé tráví volno v hotelu ve městě, v kempu nebo pod stanem uprostřed přírody. Do našich obchodů to mají vždy blízko. V Penny najdou vše na dovolenou, víkend na chalupě nebo cestu na kole, od čerstvé zeleniny přes špekáčky, pivo a limonády až po zmrzlinu a celou řadu českých produktů,“ říká Draško Lazović, jednatel společnosti Penny Česká republika pro prodej, výstavbu, expanzi a supply chain.
Podle něj vidí Penny v Česku celkově prostor pro 550 až 600 svých prodejen. „Takto to máme v naší strategii rozvoje. Síť posílíme nejen v Praze a dalších velkých městech. Zaměříme se i na menší sídla v místech, kde dosud nemáme zastoupení. Jedním z naších strategických cílů je být lidem vždy co nejblíže,“ říká Draško Lazović.
Více zákazníků
Expanze je kromě nabídky jedním z faktorů, který řetězci výrazně pomáhá v posilování jeho tržní pozice. „V loňském roce v našich prodejnách nakupovalo 175 milionů zákazníků, o 13 milionů více v porovnání s rokem 2022,“ uvádí Draško Lazović.
Celkově již nyní působí Penny v městech a městečkách, kde žijí téměř dvě třetiny Čechů – konkrétně 6,4 milionu. Tito spotřebitelé to mají k nebližšímu obchodu Penny v průměru 3,75 kilometru daleko. Dojezdová vzdálenost autem je podle analýzy Google Maps pět minut a 32 vteřin. I tato data se s další expanzí budou snižovat.
Kromě výstavby zcela nových prodejních míst Penny průběžně modernizuje své stávající obchody, aby byly co nejpříjemnějším místem k nákupům. Kompletní obměna interiéru prodejny, spojená také s instalací nových úspornějších technologií a vylepšením zázemí pro zaměstnance, zabere pět dnů.
Prodejny, které už ze stavebního hlediska nesplňují standardy Penny, pak procházejí rozsáhlejšími úpravami, jež trvají obvykle kolem šesti měsíců. Nedávno takové investice proběhly například v Benešově a Kroměříži. Obě prodejny se znovu otevřely před začátkem léta.
Formát Markthalle
Všechny nové i modernizované obchody staví retailer ve formátu Markthalle. Ten je navržen v duchu tržiště s výrazným využitím přírodních prvků. Prodejny díky velkým proskleným plochám působí vzdušně a prostorně a nabízí příjemné nákupní prostředí. Zákazníci v nich oceňují například plně zakryté pečivo nebo prostorné uličky.
Kromě prostředí pro zákazníky i zázemí pro zaměstnance přináší nasazení konceptu Markthalle významné energetické úspory. Například díky výměně interního i externího osvětlení a chladící i mrazící technologie lze v jedné prodejně po její modernizaci uspořit přibližně 75 MWh elektřiny ročně.