Zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky přinese zdražení zboží a služeb. Obchodníci budou nuceni promítnout zvýšené vstupní náklady do spotřebitelských cen. Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka je v rozporu s realitou tržního prostředí a ignoruje závažné ekonomické a sociální dopady na spotřebitele i obchodníky. Tvrdí to Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR a Asociace českého tradičního obchodu. Ministerstvo životního prostředí ČR ale říká, že současná praxe kolem reklamních letáků zásadně zatěžuje odpadové hospodářství obcí a zároveň nevyhovuje velké části spotřebitelů. Proto je potřeba narovnat podmínky pro zadavatele i distributory tak, aby každý platil spravedlivě část svých nákladů na recyklaci a svoz.
Ministr životního prostředí Petr Hladík představil svou vizi budoucí distribuce tištěných letáků. Ta by měla spočívat v doručování tištěných letáků do schránek pouze těm, kteří o ně mají opravdový zájem. Ministerstvo životního prostředí chce nově zdanit letáky recyklačním poplatkem a zároveň říká, že by obchodníci neměli plošně používat tento reklamní nástroj. Svaz obchodu a cestovního ruchu společně s Asociací českého tradičního obchodu proto vyzývá obě ministerstva ke společnému jednání.
„Opomíjím teď skutečnost, že ministerstvo dlouhodobě prokazuje totální neznalost tržního prostředí reklamních letáků. Nemohu však nechat bez povšimnutí, že pan ministr Hladík chce zdanit reklamní letáky, a ještě říká obchodníkům, jak by v budoucnu měli postupovat při jejich distribuci. Resort zde výrazně překračuje své kompetence, neboť jakákoli regulace reklamy spadá do gesce ministerstva průmyslu a obchodu. Stát nemůže firmám nařizovat, jak a komu mají doručovat své reklamní materiály. Z pohledu obchodníků je tento přístup zcela nepřípustný, a proto vyzýváme obě ministerstva ke společnému jednání,“ říká Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.
Zasílání na adresu nenahradí běžnou distribuci
Zasílání přímo na konkrétní adresu podle obchodníků však v žádném případě nemůže efektivně nahradit běžnou distribuci letáků, kterou obchodníci již nyní plánují velice efektivně, například podle hustoty sídel či vzdálenosti od příslušného obchodu. Adresná distribuce představuje mnohonásobně nákladnější variantu oslovení zákazníků, která navíc omezí skupinu příjemců, neboť její podmínkou je závazná registrace odběratele a správa zákaznických dat v souladu s platnou legislativou.
„Dnes stojí doručení jednoho letáku zhruba 50 haléřů. V případě adresného doručení jde o částku deset korun za kus nebo více. To je zdražení o 2000 procent. Ministr Hladík dává jako příklad efektivnější cílení na seniory. Pokud by měly chodit letáky seniorům adresně, pravděpodobně si je budou muset předplácet jako nyní některé jiné tiskoviny. V případě zájmu o několik letáků svých oblíbených obchodů každý týden se bavíme o výdajích v řádech stovek korun měsíčně. Opravdu chce pan ministr zatížit seniory dalším takto nesmyslným poplatkem?“ říká Pavel Březina, předseda představenstva Asociace českého tradičního obchodu.
„Místo toho, aby vláda dále zmírňovala dopady inflace posledních let, přichází s návrhem, který ještě více, a hlavně zbytečně, zatíží trh i občany. Negativní dopady novely zcela zastíní sporné ekologické přínosy, na které se ministr Hladík tolik upíná. Očekávané zdražení zboží a služeb nejvíce odnesou ekonomicky nejzranitelnější skupiny obyvatelstva, včetně seniorů. Ministr Hladík tímto návrhem zvedá byrokracii a náklady firem v době, kdy by měla být prioritou podpora obyvatelstva a podnikatelského prostředí,“ dodává Tomáš Prouza.
Narovnat systém
Ministerstvo životního prostředí ČR ale říká, že současná praxe kolem reklamních letáků zásadně zatěžuje odpadové hospodářství obcí a zároveň nevyhovuje velké části spotřebitelů. Proto je potřeba narovnat podmínky pro zadavatele i distributory tak, aby každý platil spravedlivě část svých nákladů na recyklaci a svoz. Ty dnes platí výhradně obce. Zároveň je ale potřeba hledat cesty, jak reklamní letáky dostat k těm, kteří je chtějí a neobtěžovat tím ostatní. Rada seniorů i Ministerstvo životního prostředí tak považují za důležité změnit nastavený systém distribuce papírových letáků.
„Snahou ministerstva je narovnat současný nevyvážený systém. Za odvoz a recyklaci reklamních letáků platí obce a nikoliv ti, kteří je dostávají na trh. Podle nedávného průzkumu agentury IPSOS si téměř 70 procent občanů myslí, že by za distribuci letáků neměli platit obce nebo občané, ale distributoři a zadavatelé reklamy. Považujeme za správné, aby každý výrobce obalu a výrobku za recyklaci zaplatil tak, jako je to například u mobilních telefonů nebo pneumatik. Férovou cenu za letáky by měli platit distributoři. Musí pokrýt skutečné náklady na jejich odvoz a zpracování,“ uvádí ministr životního prostředí Petr Hladík.
Jak dodává, v žádném případě se nejedná o zákaz letáků. „Pokud dokážeme zacílit distribuci tak, aby se letáky dostávaly k těm, kdo je chtějí a nechodily do schránek lidem, kteří je jen vezmou a hned vyhodí, dokážeme snížit i celkové množství letáků. Díky tomu se k seniorům dostanou informace v té podobě, na kterou jsou zvyklí. Zároveň se sníží celkové množství odpadů. Účinnost recyklačního poplatku se nastaví takovým způsobem, aby měli producenti dostatek času se na změnu připravit,” konstatuje.
400 nevyžádaných letáků na domácnost ročně
Ministerstvo životního prostředí ČR si nechalo zpracovat průzkum veřejného mínění u agentury Ipsos. Podle něj dostávají letáky téměř tři čtvrtiny domácností. Přibližně čtvrtina lidí považuje tištěné letáky za obtěžující. Necelá pětina Čechů přitom na schránku umístila upozornění, že o ně nemá zájem. Více než 80 % lidí souhlasí, že by letáky měly cíleně chodit do schránek jen těm, kteří o ně mají zájem.
„Každá domácnost v Česku dostane ročně až 400 nevyžádaných letáků. Ty v řadě případů končí rovnou v kontejnerech na papír. To je praxe, kterou chceme opustit, a tomu má právě pomoct příspěvek na nakládání s odpady. Z dat mimo jiné vyplývá, že problém s vysokou nadprodukcí letákového odpadu je především jeho plošnost a neschopnost letáky efektivně cílit. Zde vidíme největší prostor pro zlepšení jak pro zadavatele a distributory, tak v konečném důsledku především pro občany, kteří nevyžádanou reklamu platí,“ vysvětluje David Surý, vrchní ředitel sekce ochrany životního prostředí.
Obce souhlasí se změnami
Ministerstvo životního prostředí navrhuje zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky v novele zákona o obalech. Produkce letáků je v ČR stabilně okolo čtyř miliard kusů ročně (zhruba 20 000 tun ročně). Končí v lepším případě v tříděném sběru, nebo jako smetí na ulici. To by se mělo změnit právě díky zavedení recyklačního poplatku. S rozšířením recyklačních poplatků dle výzkumu souhlasí téměř 60 % obyvatel.
S narovnáním podmínek u původců odpadů souhlasí i Svaz měst a obcí. „Obce dlouhodobě požadují, aby producenti platili za recyklaci, což se dnes neděje a doplácí na to obecní rozpočty. Proto bylo i naší iniciativou tento poplatek zavést a nastavit podmínky jinak. Kdo vyprodukuje, ať nese svůj díl odpovědnosti za vznik odpadu,“ říká předseda Svazu měst a obcí František Lukl.
Pro obce by zavedení recyklačního poplatku mělo znamenat, že získají finanční prostředky navíc. Ty poslouží k úhradě jejich nákladů spojených s provozem systému nakládání s odpady, v němž odpadní letáky končí.
Novela nijak nezakazuje výrobu reklamních letáků nebo neomezuje jejich distribuci. Snaží se narovnat negativní dopady, zejména finanční, které letáky představují pro navyšování objemu odpadů. Připravovaná novela bude účinná nejdříve v roce 2025. Do té doby mají producenti letáků čas na řešení směřovaní letáků zvláště pro seniory, kteří nevyužívají on-line prostředí ve svém počítači nebo telefonu.