Obchodní řetězce se i nadále zapojují do pomoci po povodních. První kamiony s pomocí vypravily již o víkendu a potraviny do postižených oblastí dodávají i nadále. Vedle dodávek pro Českou federaci potravinových bank podpora směřuje i přímo zasaženým oblastem a krizovým štábům.
V průběhu září probíhá ve vybraných prodejnách sbírka na podporu České federace potravinových bank. Zákazníci mají různé možnosti, jak přispět – ať už finančně při placení, nebo darováním vybraných potravin. Tyto prostředky a zboží budou využity na pomoc potřebným podle aktuálních požadavků. Součástí iniciativy jsou také interní sbírky mezi zaměstnanci některých firem.
Mezi vhodné produkty, které mohou lidé v prodejnách Lidl od středy 18. září až do odvolání darovat, patří balené vody (ideálně po šesti kusech pro snadnou manipulaci), toaletní papír, paštiky, hotová nechlazená jídla ve skle nebo v plechu, instantní polévky, káva, čaj nebo sušenky. Všechny potraviny pak Česká federace potravinových bank přerozdělí mezi potřebné.
Ve spolupráci s federací pak Lidl během víkendu odeslal první kamion potravin a balených vod. Lidl pomáhá i u svých prodejen v nejzasaženějších oblastech, například v Krnově umožňuje lidem nabíjet z agregátu mobilní telefony nebo rozdává balenou vodu.
Kaufland v koordinaci s Krizovým štábem Moravskoslezského kraje a dalšími organizacemi odeslal během prvních dnů po povodních celkem osm kamionů potravinové pomoci do Krnova, Bohumína, Olomouce, Opavy a do skladu potravinové banky do Dubče. Ve všech prodejnách Kaufland mohou zákazníci do 24. září přispět také do finanční sbírky pod záštitou federace potravinových bank, která za získané prostředky nakoupí potraviny a drogistické zboží podle aktuální potřeby v postižených oblastech.
Společnost je také v kontaktu se všemi zaměstnanci z postižených oblastí a pomáhá jim řešit jejich těžké životní situace, například poskytnutím placeného volna, pořádáním podpůrných sbírek nebo krizovou intervencí.
„Současná kritická povodňová situace nás všechny zasáhla. Je důležité, abychom si v této těžké době navzájem pomáhali. Pečlivě sledujeme a řešíme situaci ve spolupráci s krizovými štáby a neziskovými organizacemi. Předem děkujeme všem zákazníkům za jejich štědrost a podporu v této těžké době,“ uvádějí tiskové mluvčí společnosti Lidl Česká republika Eliška Froschová Stehlíková a společnosti Kaufland Česká republika Renata Maierl.
V důsledku povodňové situace obchodní řetězce dočasně nebo do odvolání uzavřely některé prodejny. Seznam prodejen se pravidelně aktualizuje na portálu zákaznických služeb, na webových stránkách společností či sociálních sítích. V uzavřených prodejnách se zaměstnancům nad rámec zákona vyplatí plné náhrady mzdy. Pracovníci z těchto poboček obdrží náhradu ve výši 100 % mzdy za každou naplánovanou, ale neodpracovanou směnu.
Další pomoc
Albert přes potravinovou banku a také napřímo ve spolupráci s krizovými štáby Opravy a Krnova poskytl čtyři kamiony pomoci. Další dva jsou připravené na konec tohoto a začátek následujícího týdne. Pokračuje také pomoc pro českou policii, které již od začátku krize, společně s hasičským záchranným sborem, poskytoval Albert dodávky kávy a čaje, cukru, sušenek, balených nápojů a instantních pokrmů. V rámci solidarity se zasaženými zaměstnanci připravil Albert také jednorázovou finanční pomoc ve výši deseti tisíc korun, čistící prostředky v hodnotě několika tisíc a tři dny placeného volna.
Billa již poskytla kamion s balenou vodou, instantními polévkami, kávou a čajem federaci potravinových bank. Dále připravuje pomoc pro Český červený kříž a je v kontaktu s Člověkem v tísni. Ve všech prodejnách rovněž komunikuje sbírku Českého červeného kříže, do které se všichni zákazníci mohou rovněž připojit.
Interně Billa spustila finanční sbírku, prostřednictvím níž mohou zaměstnanci společnosti pomoci svým kolegyním a kolegům v postižených oblastech. Vybrané finanční prostředky Billa zdvojnásobí. Dále jim poskytla několik dní placeného volna. Zaměstnanci společnosti se navíc zapojují do operativy na prodejnách i do úklidových prací jako dobrovolníci, aby pomohli lidem vrátit se do normálního života co nejrychleji.
Společnost dm drogerie markt Česko připravila finanční pomoc zahrnující několik desítek tisíc produktů čisticí a úklidové chemie, které budou rozděleny ve spolupráci s potravinovými bankami a Člověkem v tísni.
Pomáhají i zaměstnanci
Společnost makro ČR zahájila zaměstnaneckou sbírku potravin a drogistického zboží a rozhodla se výtěžek této sbírky zdvojnásobit a zavést jej do regionálních center potravinových bank. Současně intenzivně pomáhá oblastem postiženým povodněmi, například Jeseníku a okolí.
Do Gastro Mach, místní provozovny, která zajišťuje jídlo pro armádu, hasiče a obyvatele zasažených obcí jako je Bělá pod Pradědem, Písečná, Česká Ves, Adolfovice, dodalo makro ČR stovky kilogramů masa a zeleniny na vaření.
Společnost Penny Česká republika o víkendu poskytla významnou pomoc zasaženým oblastem. Jeden kamion s vodou a potravinami byl darován potravinové bance, další kamion směřoval prostřednictvím Českého Červeného kříže k tisícovce evakuovaných, kteří našli dočasné útočiště v tělocvičně v Krnově. Dva kamiony pak putovaly přímo krizovému štábu v Jeseníku.
Penny nezapomíná ani na své zaměstnance, kteří působí v prodejnách, které byly dočasně uzavřeny či zaplaveny – dostanou 100% náhradu mzdy za neodpracované hodiny. Ti, kdo mají následkem povodní poškozený domov, mohou počítat s finanční podporou a dvěma dny placeného volna a případně využít bezplatnou psychologickou pomoc, kterou řetězec poskytuje dlouhodobě.
Drogerie Rossmann vyslala kamion se základními hygienickými a úklidovými prostředky, který byl distribuován prostřednictvím místních municipalit.
Již o víkendu poskytli zaměstnanci Tesca v prodejnách potraviny a nápoje hasičům, policistům a dalším záchranným složkám. V neděli vypravili kamion plný charitativní pomoci, který dorazil do potravinové banky. Společnost také vypsala zaměstnaneckou sbírku na podporu kolegů zasažených povodněmi, přičemž Tesco tyto příspěvky zdvojnásobí. Zaměstnanci zároveň využili možnost dvou placených dnů dobrovolnictví a pomáhali v postižených oblastech.
Pomáhá i Košík.cz
On-line obchod s potravinami Košík.cz v posledních dnech zásoboval čerstvou vodou, energetickými balíčky nebo hotovými jídly hasiče, neziskové organizace nebo dobrovolníky na Moravě i na jihu Čech. Do pomoci opět zapojuje i své zákazníky. Pomocí takzvaných Dobroskutků, které lze vložit do košíku ke každému nákupu, pak pomáhá doplňovat zásoby potravinových bank. K potravinám následně přidá pětinu potravin ze svého.
On-line supermarket Košík.cz také obnovil zásobování potravinami povodní zasažených oblastí. Nákupy lze momentálně objednávat na území celé České republiky bez omezení. Zákazníci, u kterých není možné objednávku doručit až před dům, mohou na mapě vybrat přesné alternativní místo předání a informovat kurýra poznámkou. Pokud by proti všem informacím byla oblast uzavřená, kurýr se spojí se zákazníkem a vzájemně se pokusí situaci vyřešit. U nepředaných nákupů pak zákazníkům platícím dopředu ihned vrátí kredity nebo peníze.
„V současnosti jsme obnovili závoz například do Opavy, kam už jsme po opadnutí vody rozvezli první objednávky. Zájem je vysoce nadprůměrný. Pomáháme především se zásobováním pitnou vodou, základními potravinami a čisticími prostředky. A snažíme se – pochopitelně vždy bezpečně a s plnou koordinací se záchrannými složkami – doručit nákup opravdu všude. Přes naše operační centrum si vzájemně zpřesňujeme aktuální informace o dění v daných lokalitách. Uvědomujeme si, že lokální obchody jsou často pod vodou a řada domácností přišla o vlastní auto. Jsme tak jeden z mála způsobů, jak se k zásobám rychle dostat.“
Podle Košíku se situace na většině míst stabilizovala a uzavřená místa jsou dostatečně označená. Nákupy lze v 95 % případů doručit i do míst, kterými prošla velká voda, byť ne přímo ke všem číslům popisným.
Výtěžek z prodaného piva dostanou potřební
Pivovar Staropramen slaví výročí 155 let od svého založení tradiční akcí Výčep pod komínem, která proběhne ve čtvrtek 19. září od 17 hodin. Výtěžek z prodaného piva a nealkoholických nápojů společnost zdvojnásobí a věnuje organizaci Člověk v tísni na podporu oblastí postižených povodněmi.
Pro účastníky již tradiční akce Výčep pod komínem bude připraveno slavnostní naražení sudu, které proběhne pod vedením zkušených sládků. Pivo dostanou na několika výčepních místech, v areálu budou také dva stánky s jídlem od Crush Street Food. Za příznivého počasí budou k dispozici organizované prohlídky cylindrokonických tanků, jejichž součástí je jedinečný výhled na Prahu.
Tradice se rozvíjí
Akce Výčet pod komínem vznikla v roce 2017, kdy Staropramen poprvé otevřel své brány veřejnosti a umožnil návštěvníkům zažít pravou pivovarskou atmosféru přímo pod ikonickým komínem. Tato akce se stala velmi oblíbenou a nyní se pravidelně koná několikrát do roka.
Navzdory covidové přestávce se tradice Výčepů pod komínem nejen udržela, ale neustále se rozvíjí. Akce nejsou pouze o setkávání a dobrém pivu. Často představují novinky ze světa pivovarnictví, připomínají významné události nebo podporují charitativní projekty.
Do pomoci se zapojuje i síť hypermarketů Globus. „Aktuálně jsme vyhradili částku jeden milion korun na pomoc regionům, které postihly povodně. Nyní v lokalitách našich hypermarketů řešíme konkrétní formu pomoci a její čerpání s místními samosprávami a organizacemi, které pak následně podporu rozdělí potřebným. V tuto chvíli jde předně o nejpostiženější oblasti, v nichž zároveň působí i společnost Globus, jako je Opava, Havířov, Ostrava a Olomouc,“ dodává mluvčí společnosti Globus ČR Aneta Turnovská.