logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Máslo je meziročně dražší o polovinu, vejce o pětinu. Spotřební koš zdražil o 15 %

3. února 2025
Zprávy 0
941
Máslo je meziročně dražší o polovinu, vejce o pětinu. Spotřební koš zdražil o 15 %

Spotřební koš třinácti základních potravin meziročně i čtvrtletně zdražil zhruba o 15 %. Prvenství ve zdražování stále drží máslo, které ve srovnání s loňským lednem stojí o polovinu více. Zhruba o čtvrtinu meziročně zlevnilo mléko, cukr nebo brambory. Mezikvartálně spotřebitelé ušetří prakticky jen za bílý jogurt, připlatí si naopak za sýr eidam, jablka, vejce nebo vepřovou pečeni. Vyplývá to z čtvrtletního i meziročního srovnání cen třinácti vybraných základních potravin v akčních letácích sedmi největších obchodních řetězců. Obchodníci tyto položky v akčních letácích aktuálně nabízejí s průměrnou slevou 25 %. Analýzu provedla společnost Česká distribuční, která je distributorem tištěných letáků v České republice.

Loni v lednu mohli spotřebitelé koupit kilogram másla za průměrnou akční cenu 148 korun. Letos se cena vyšplhala na částku 228 korun za kilogram, což je meziroční zdražení o 54 % (80 korun). Zhruba o pětinu zdražilo pšeničné bílé pečivo, vyjma konzumního kmínového chleba, který je meziročně levnější o takřka 20 %. Deset kusů vajec velikosti M lze pořídit za průměrnou akční cenu 37 korun, tedy o šest korun více než na začátku loňského roku. O 13 korun navíc zaplatí spotřebitelé za kilogram vepřové pečeně, osmikorunový příplatek je čeká při nákupu kilogramu sýru eidam a bezmála, lahev výčepního piva je meziročně dražší přibližně o dvě koruny.

Přečtěte si také
Tištěné letáky sledují dvě třetiny spotřebitelů. Češi je nadále považují za nejpřehlednější zdroj nákupních informací, zjistil průzkum
zdanění letáků

Pozitivní zprávou je naopak meziroční zlevnění polotučného mléka o 27 %, respektive o čtyři koruny za litr, krystalového cukru o 26 % (o šest korun za kilogram) nebo konzumních brambor o 24 % (o čtyři koruny za kilogram).

Sledovat letáky se vyplatí

„Kontinuálně monitorujeme vývoj akčních cen základních potravin. S odstupem několika měsíců jsme opět provedli meziroční i čtvrtletní srovnání. Tentokrát pro spotřebitele nemáme příliš pozitivní zprávy. Meziročně si připlatí za osm z třinácti sledovaných položek a ve srovnání s předchozím kvartálem dokonce za deset. Absolutním rekordmanem zůstává máslo, které je meziročně dražší o více než polovinu. Oproti začátku loňského roku naopak spotřebitelé ušetří až čtvrtinu ceny za cukr, brambory nebo mléko. Čtvrtletně si nejvíce připlatí za sýr eidam, vepřovou pečeni, bílé pečivo, vejce nebo jablka. V každém případě se domácnostem vyplatí sledovat akční letáky, díky kterým mohou ušetřit až čtvrtinu výdajů za nákup základních potravin,“ říká Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.

Přečtěte si také
Průzkum: Češi vyhledávají spíše výhodné nabídky než konkrétní značky

Pohledem čtvrtletního srovnání akčních cen základních potravin spotřebitelé ušetří pouze za bílý jogurt (19 %), případně i za cukr krystal nebo mléko. U posledních dvou zmiňovaných položek, stejně jako u kmínového chleba a výčepního lahvového piva, je však cenový rozdíl zanedbatelný a pohybuje se v řádu jedné koruny.

Zbývajících osm základních potravin oproti loňskému říjnu zdražilo o deset až třicet procent. Největší procentuální zdražení se týká jablek (29 %), eidamu a vajec (shodně 23 %) nebo vepřové pečeně (20 %). Nejvyšší příplatek pocítí spotřebitelé při nákupu zmíněného eidamu, kdy za kilogram zaplatí o 35 korun více. Kilogram másla i vepřové pečeně shodně zdražil o 21 korun.

Související články:

zdanění letákůTištěné letáky sledují dvě třetiny spotřebitelů. Češi je nadále považují za nejpřehlednější zdroj nákupních informací, zjistil průzkum Průzkum: Češi vyhledávají spíše výhodné nabídky než konkrétní značky

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required