
Nechcete-li, aby vaše dcera byla nezaměstnaná, neposílejte ji na učební obor Prodavač/ka. Protože tam ji z 30 procent hrozí dlouhodobá nezaměstnanost, upozorňuje statistika Úřadu práce. Na druhé straně si ale obchodníci stěžují, jak těžko se jim shání personál. V čem je problém?
Kvalifikovaní prodavači mají samozřejmě vyšší mzdové požadavky. A mnoho zaměstnavatelů to vidí tak, že podávat požadované zboží nebo ho doplňovat do regálů může každý – a za méně peněz. Jenže právě toto uvažování je důvodem, proč tradiční prodejny mizí a trh ovládají řetězce. A nově i bezobslužné prodejny.
Když si do obchodu koupíte chladící pult, požadujete po něm, aby dobře chladil. Nedáte přednost zařízení, které někdo poskládal v garáži, nedostane se pod teplotu 18 stupňů, ale je levné. Proč tedy převládá názor, že prodavačem může být každý, kdo se naučí ovládat pokladnu?
Zřejmě proto, že prodavači nejsou považováni za faktor, který ovlivňuje výši tržeb. Mnoho obchodníků v nich vidí příslušenství těch chladících pultů a pokladen. Prostě nutný náklad. Ať je tedy co nejnižší.
Může to ale být jinak. V jedné prodejně v Ostravě jsem proškolil prodavačky z oddělení masa a uzenin v aktivním prodeji. Už za dva dny se tržby na tomto úseku zvýšily o neuvěřitelných sto procent, tedy na dvojnásobek. To vám žádná investice do nového chladícího pultu nebo jiného zařízení nepřinese.
Nejde nutně o to, že byste měli přijímat kvalifikované prodavače. Možná, že tam, kde se učili, nejdou s dobou. Ale v každém případě byste měli v prodavačích a prodavačkách vidět nástroj na zvýšení prodeje. A podle toho je vzdělávat. Protože jde o investici, nikoliv náklad. Dobří prodavači jsou největší konkurenční výhodou menších obchodníků. Odlišují vás od velké konkurence s neosobními prodejnami. Využijte je tedy naplno.
Pravidelným autorem blogu o tradičním trhu je Miloš Toman, který vytvořil podnikatelskou koncepci intuitivního marketingu.