logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Zboží&Prodej 3/2025: Na gril se derou sýry i alternativy

24. března 2025
Publicistika 0
614
Zboží&Prodej 3/2025: Na gril se derou sýry i alternativy

Maso a uzeniny sice stále tvoří pevný základ českých grilovaček, avšak stále zajímavější jsou pro spotřebitele alternativy masa, zelenina a sýry. A jelikož z oblíbené kratochvíle se postupem času stává společenská událost na úrovni, nakupující častěji volí i prémiovější výrobky. Hektická doba přeje také produktům, které jsou již připravené k okamžitému použití, stačí položit na gril.

Od opékání špekáčků na ohni ke grilování. Voňavá příprava lákavých pokrmů na roštu se stala neodmyslitelnou součástí českého léta tak, jako byly kdysi táboráky. Až čtyři z pěti českých domácností si vkládají do nákupního košíku sortiment určený ke grilování. A jelikož vývoj jde dopředu, spotřebitelé stále více upřednostňují vegetariánské pokrmy a obecně kladou větší důraz na kvalitu.

Přečtěte si také
Zboží&Prodej 3/2024: Milovníci grilování se mají na co těšit
grilování

Experimentování s chutěmi

„Roste zájem o zdravější a přírodní směsi, grilování zeleniny a rostlinných alternativ masa. Lidé hledají exotické chutě, například kombinaci ovoce a chilli, a preferují nízkoslané a bezglutamátové produkty,“ popisuje aktuální trendy David Malík, obchodní ředitel společnosti Drana, která má v portfoliu koření, marinády či tekutá ochucovadla. Jak doplňuje, očekává ústup marinád a rostoucí oblibu kořenicích směsí bez soli, díky nimž si spotřebitel může vyladit slanost podle svých preferencí.

Olga Ramíková, trade marketing manager společnosti Savencia Fromage & Dairy Česká republika, potvrzuje, že se zvyšuje poptávka po experimentování s chutěmi, například s bylinkami, chilli nebo sladko-slanými kombinacemi. Velkou oblibu získávají také praktické produkty připravené přímo na gril. „Grilování se stává více zážitkovou a společenskou událostí, kde se cení prémiové suroviny. Do budoucna lze očekávat větší personalizaci produktů, technologické inovace a růst popularity sýrů jako plnohodnotné alternativy masa. Jak zmiňujeme v letní liptovské grilovací kampani, na kvalitě sýra záleží,“ poznamenává.

Rychlost vítězí

K trendům patří i trhaná masa, která však bývají časově náročná na přípravu. „Tento problém řeší sous vide úprava produktů z řady Albert Excellent Sous Vide, díky níž je grilování až finální částí přípravy. Zákazník si tak může vychutnat gastronomický zážitek s vepřovým či krůtím trhaným masem, které se skvěle hodí k přípravě burgerů, anebo se steakem striploin či vepřovými žebry ze stejné produktové řady,“ konstatuje Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

„Jako u jiného sortimentu i zde pozorujeme nárůst poptávky po convenience produktech, které usnadní a urychlí přípravu, například po již nakořeněných rybách v alu misce,“ přisvědčuje Eliška Froschová Stehlíková, mluvčí společnosti Lidl Česká republika.

Špekáčky stále na výsluní

„Našimi nejoblíbenějšími výrobky na gril jsou špekáčky. Tyto letní lahůdky jsou výborné opečené na grilu, pánvi, ale především napíchnuté na klacku a opečené nad ohněm,“ jmenuje možnosti přípravy Barbora Denková, manažerka marketingu společnosti Váhala.

Zákazníci si mohou vybrat i sýrovou či pikantní příchuť špekáčku. V nabídce jsou různé varianty balení, od hmotností 370 g a 740 g až po kilogramové balení. „Od jara do podzimu špekáčkům připravujeme velkou mediální podporu,“ podotýká. A doplňuje, že právě tento výrobek bude zcela jistě opětovně hitem nadcházející grilovací sezony.

V řetězci Lidl si zase všimli rostoucí poptávky po rybách určených ke grilování. „Dále je vždy velký zájem o různé BBQ omáčky a kořenicí směsi a marinády,“ informuje Eliška Froschová Stehlíková. Ze sortimentu nabízeného v řetězci Albert se pak nejlépe prodávají burgery, klobásy a nakládaná masa.

Bez soli a s exotikou

Nejprodávanějšími produkty ze sortimentu Drany jsou grilovací směsi BBQ, Argentina a Provensálské bylinky. „Velký zájem je i o naše marinády a koření na steaky z řady Decor, které jsou bez soli,“ prozrazuje David Malík.

Nejoblíbenější položkou z portfolia společnosti F. W. Tandoori je sladká chilli omáčka o objemu 725 ml thajské značky Exotic Food. „Ročně jí prodáme okolo půl milionu kusů. Omáčku nabízíme i v objemu 250 mililitrů, gastro balení má pak 5,15 kilogramu. Celkově prodáme zhruba 690 tisíc kusů omáčky. Troufnu si říct, že se v českých domácnostech opravdu zabydlela,“ těší obchodní zástupkyni Adrianu Matýskovou.

Koření i omáčky k dochucení

K oblíbeným produktům na grilování z portfolia Savencia Fromage & Dairy Česká republika patří Sedlčanský Hermelín na gril originál s přiloženým grilovacím kořením a Liptov Pološtiepok na gril. Sedlčanský Hermelín je dostupný v balení 4×100 g, přičemž koření lze použít k jeho dochucení.

„Liptov Pološtiepok na gril, mimochodem první pološtiepok určený ke grilování na trhu, je uzený pařený sýr vyrobený výhradně ze slovenského horského mléka z liptovského regionu. Nabízí se v balení po dvou nebo čtyřech kusech a je doplněn omáčkami, například brusinkovou či pikantní,“ popisuje produkt Olga Ramíková.

Spotřebitelé mohou vybírat i z dalších velikostí hermelínů a přiložených brusinkových nebo pikantních omáček, které se hodí na různé příležitosti. Olga Ramíková zmiňuje sýry Sedlčanský do burgeru (2×80 g) nebo Sedlčanský XXL (2×120 g), který je dostupný ve dvou chuťových variantách. Z liptovských produktů stojí za zmínku Hranolčeky na gril, což je tvrdý sýr z horského kravského mléka, uzený na studeném kouři z bukového dřeva. „Tyto hranolky jsou ideální na gril díky bukovým špejlím, které usnadňují přípravu,“ jmenuje výhody.

Nejvíce zákazníků vybírá maso

Do svých nákupních košíků si vkládá některý druh grilovacího sortimentu až 80 % českých domácností, uvádějí zjištění YouGov Shopper panelu za rok 2024. Kontinuální panelový výzkum je založený na detailních informacích o nákupech reprezentativního vzorku domácností.

Nejvíc kupujících sáhne v rámci grilovacího sortimentu po mase, masných produktech a koření, a to přesněji 50 % domácností. Oblíbené jsou i různé omáčky, které nakupuje přibližně pětina spotřebitelů. Meziročně si konzumenty získaly sýry na grilování, které si do nákupního koše vkládá téměř 40 % českých domácností.

„Frekvenci nakupování ovlivňuje sezonnost, která je pro tento segment v ročním průměru poměrně nízká. Průměrná domácnost jde nakoupit výrobky na grilování přibližně sedmkrát za rok,“ komentuje Anna Kissová, client service team leader YouGov. Méně náchylné k sezonním výkyvům jsou přitom koření a omáčky, které si Češi dopřejí i mimo hlavní sezonu při běžném vaření.

Privátní značky mají velké zastoupení

Minulý rok přinesl do grilovacího sortimentu víc produktových položek a celkově dopřál segmentu intenzivnější nákupy kupujících, což se projevilo posilněním kategorie proti roku 2023.

„Nákupy grilovacího sortimentu uskutečňují domácnosti nadprůměrně v diskontech, moderních supermarketech a hypermarketech. Jsou součástí větších, zásobovacích nákupů,“ objasňuje Anna Kissová. A zdůrazňuje, že v nákupech jsou aktivnější mladší jedno- až dvoučlenné domácnosti a rodiny s dětmi.

Při srovnání s FMCG průměrem jsou v nákupech grilovacího sortimentu nadprůměrně zastoupeny vlastní značky maloobchodních řetězců a také se ve větší míře nakupují v rámci akce.

Od podpalovačů po grily

Kaufland nabízí pod vlastní privátní značkou kompletní potřeby od podpalovačů a briket přes grily až po veškeré další příslušenství. „Za minulý rok evidujeme vyšší prodeje především u grilovacích briket, uhlí, jednorázového nádobí a drobného příslušenství. Pro letošní rok můžeme zmínit v rámci novinek například velmi oblíbený keramický gril na dřevěné uhlí,“ sděluje Renata Maierl, mluvčí společnosti Kaufland Česká republika.

Stále častěji se na grilech objevují různé druhy zeleniny i sýrů. „Pro milovníky těchto pokrmů máme v sortimentu například pánve na zeleninu, kovové misky nebo vidličky na kukuřici,“ doplňuje.

S novinkami se roztrhl pytel

Společnost F. W. Tandoori v minulém roce uvedla na trh tekuté ochucovadlo Srirachu Mayo o objemu 455 ml thajské značky Flying Goose. „Nabízí ostřejší zážitek než zmiňovaná sladká chilli omáčka. Obsahuje opravdu hodně chilli papriček a je vhodnou vegetariánskou variantou ke klasické majonéze,“ popisuje Adriana Matýsková. Pro milovníky extra pálivého má pak firma srirachu omáčku o objemu 455 ml.

Drana nově uvedla grilovací koření Krkovička a Chipotle. „V nejbližší době chystáme nové kořenicí směsi s obsahem soli pod deset procent,“ oznamuje David Malík.

„Co se týká grilovaček, rozšířili jsme řadu tenkých klobásek o Pikantní farmářskou klobásku. Nejvhodnější úprava je opečení na grilu, střívko bude jemné a křupavé,“ láká Barbora Denková.

Proteinové výrobky na vzestupu

„Loňská grilovací sezona byla v počtu uvedených produktů rekordní. Jednou z novinek byla například nová řada burgerů ochucených o různé druhy sýrů. Zákazníci tak mohli sáhnout například po hovězím masu s čedarem, mozzarellou nebo nivou. Novinkou byl také burger z prémiového hovězího masa japonského plemene Wagyu, který se těšil velké oblibě,“ představuje novinky Jiří Mareček.

Lidl zase v loňském roce zařadil novinku Grill & Fun Hamburger omáčku a velký zájem byl také o česnekovou omáčku, kterou se rozhodl ponechat v sortimentu celoročně pod privátní značkou Kania.

Prodej proteinových výrobků na českém trhu stabilně roste, Savencia Fromage & Dairy proto přichází s novinkou Sedlčanský Protein ve dvou formátech. Produkt se vyznačuje vysokým obsahem bílkovin 21 g na 100 g a zároveň nižším obsahem tuku oproti klasickému Sedlčanskému hermelínu Originál. „Jde o ideální volbu pro sportovce, lidi s aktivním životním stylem nebo ty, kteří chtějí podpořit růst svalové hmoty a regeneraci po tréninku,“ vymezuje cílovou skupinu Olga Ramíková.

Hity sezony

Hitem nadcházející grilovací sezony bude podle Barbory Denkové vedle špekáčků také čerstvé maso naložené v různých příchutích koření a marinádách. „A klasické bílé grilovací klobásy, které také v naší letní nabídce budeme mít,“ konkretizuje.

Eliška Froschová Stehlíková zase predikuje zájem o kvalitní suroviny a jejich původ, přičemž trend zdravého životního stylu by se mohl projevit v ještě zvýšené poptávce po již zmíněných rybách.

„Spotřebitelé budou preferovat snadno připravené produkty s vysokou kvalitou, udržitelným původem a zajímavými chuťovými kombinacemi. Poroste poptávka po sýrových steacích jako alternativě masa,“ myslí si Olga Ramíková. Pokračujícím trendem budou proteinové sýry. „Tyto produkty jsou obzvláště oblíbené mezi lidmi zaměřenými na zdravější stravování a vyšší příjem bílkovin. Proteinové sýry jsou ideální volbou pro spojení grilování s výživovými benefity bez kompromisů v chuti,“ říká.

Ke grilování patří i nápoje

S grilováním se snoubí i pitný režim, některé nápoje se k němu hodí více než jiné. „Ke grilování a vychutnání si správné pohodové atmosféry a dobrého jídla doporučujeme Royal Crown Colu. Pravá jižanská kola s třtinovým cukrem a jiskřivými bublinkami skvěle doplní chuť každého jídla,“ doporučuje Olga Kubíková, marketingová manažerka společnosti Kofola Československo.

Jak specifikuje, výrobek příjemně vybalancuje a doplní chuť grilovaného masa: „Při americkém grilování se maso pomalu a pozvolna tepelně upravuje. Už samotný proces je zážitek. Stejně tak je Royal Crown Cola o pomalém vychutnávání si okamžiku ve společnosti kvalitního nápoje v kombinaci s dobrým jídlem.“ Colu lze párovat s masitými typy jídel, což dokazuje třeba spolupráce s partnerskými gastro provozovnami v rámci Slow Dining Society, která propojuje restaurace a kavárny. Royal Crown Colu je možné koupit i v bezcukrové verzi.

 

Názor odborníka:

„Privátní značky nabízí široký sortiment.“

Sortiment privátních značek zahrnuje širokou škálu produktů od marinovaných mas přes burgery, steaky, grilovací klobásy a klobásky, sýry na gril, včetně camembertů a pološtiepků, až po řadu předpřipravených produktů Albert Excellent Sous Vide. Během grilovací sezony máme v sortimentu rovněž speciální grilovací pečivo jako hamburgerové bulky, bagely, grilovací bagety a chleby.“

Jiří Mareček, ředitel komunikace, Albert Česká republika

 

 

 

 

 

 

Data:

Čtyři pětiny Čechů v průběhu roku grilují

Grilování během roku má ráda většina Čechů, pouze 15 % negriluje. Zvláště oblíbené je u věkové skupiny 30–44 let, věnuje se mu 9 z 10 Čechů. Nejméně naopak griluje starší generace (60+ let), i tak se mu v tomto věku věnuje téměř sedm z deseti spotřebitelů. Ve srovnání s oblastí Moravy a Čech, grilují méně obyvatelé Prahy. Vyplývá to z únorového výzkumu společnosti InsightLab, který byl realizován na reprezentativním vzorku české populace o velikosti 500 respondentů.

Pro příležitost grilování dominuje v nákupním košíku kuřecí maso (75 %), následované vepřovým masem (67 %) a uzeninami (68 %). Hovězí maso nakupuje 31 % spotřebitelů a významným trendem je stále i příprava burgerů. Mleté maso na ně nakupuje třetina spotřebitelů, častěji mladší, ve věku 18–44 let (43 %). Přibližně čtvrtina konzumentů pro grilování nakupuje ryby (26 %). Mořské plody v tuzemsku příliš oblíbené jako maso na gril nejsou, nakupuje je pouze 6 % spotřebitelů.

Kromě masa a masných výrobků je ke grilování běžně nakupováno pečivo (72 %), zelenina (73 %) a více než polovina spotřebitelů pořizuje sýry (59 %). Dvě třetiny spotřebitelů (63 %) pro tuto příležitost kupují pivo. Čerstvé bylinky a koření kupuje třetina českých spotřebitelů (35 %). Nejoblíbenější jsou bylinky italského typu, bazalka, (67 %), oregano (59 %), tymián (58 %) a rozmarýn (57 %). Oblíbené jsou i medvědí česnek (51 %), petržel (46 %), pažitka (46 %) a libeček (35 %). Až 31 % konzumentů nakupuje koriandr a 27 % kopr. Ostatní čerstvé bylinky jsou méně oblíbené.

Koření v sáčku nakupuje polovina konzumentů, nejčastěji se jedná o kořenicí směsi (80 %), méně často jednodruhové koření (62 %). Mezi kořenicími směsmi jednoznačně vede grilovací koření (88 %), následované kořením na kuře (67 %), steakovým kořením (54 %) a směsí na grilovanou zeleninu (49 %). Z omáček je nejoblíbenější hořčice (62 %). O něco méně nakupovaný je kečup (47 %) a majonéza (29 %). V segmentu grilovacích omáček vede BBQ (48 %), následovaná česnekovými (40 %) a chilli omáčkami (39 %), přičemž chilli omáčky nakupuje 53 % mužů a pouze 25 % žen.

 

TOP nakupované bylinky nebo koření pro grilování

Bazalka 67 %

Oregano 59 %

Tymián 58 %

Rozmarýn 57 %

Medvědí česnek 51 %

Petržel 46 %

Pažitka 46 %

Libeček 35 %

Koriandr 31 %

Kopr 27 %

 

Gabriela Bachárová, gabriela.bacharova@atoz.cz

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 3/2025.

Související články:

grilováníZboží&Prodej 3/2024: Milovníci grilování se mají na co těšit

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required