logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Budově Nových koupelen v areálu Dolu Hlubina vdechne rodinná společnost Kofola ČeskoSlovensko...
  • Síť francouzských pekařství Paul a Too Good To Go, společnost se sociálním dopadem, navazují...
  • Obchodní řetězec Kaufland oznamuje zahájení spolupráce s českou kapelou Jelen. Skladba...
  • Společnost Tesco Stores ČR přichází před grilovací sezonou s novinkami, které zahrnují jak...

Zboží&Prodej 4/2025: Oleje a tuky na cenové houpačce

28. dubna 2025
Publicistika 0
262
Zboží&Prodej 4/2025: Oleje a tuky na cenové houpačce

Vysoké ceny olivového oleje a másla spotřebitele v poslední době příliš nepotěšily, nepříznivá situace se však pomalu stabilizuje. Nakupující ale pro změnu čeká růst nákladů, které budou muset vynaložit na řepkový a slunečnicový olej. Řešením je koupě produktů prodávaných pod privátní značkou řetězců, které svou nabídku neustále rozšiřují.

Máslo, řepkový a slunečnicový olej. To jsou dlouhodobě největší prodejní hity v kategorii olejů a tuků. Novinky se prosazují jen opatrně, avšak speciální výrobky z vlašských či lískových ořechů, pistácií, lnu nebo sezamu si své věrné zákazníky nacházejí.

„V našem sortimentu tvoří absolutně největší a stále rostoucí podíl přírodní máslo, to znamená klasický mléčný tuk bez jakýchkoliv dalších úprav,“ potvrzuje dlouhodobý vývoj Jan Teplý, provozní ředitel společnosti Madeta. Zaznamenal také růst spotřeby přepuštěného másla, někdy označovaného jako ghí, nicméně co se týče objemu, jde stále o zanedbatelné číslo.

„Naše stálice, tedy řepkový a slunečnicový olej, jsou v českých domácnostech nenahraditelné. V posledních letech ale vidíme, že lidé stále více čtou etikety, zajímají se o složení a pídí se po původu olejů. A to jim pod našimi značkami Manka a Slunka dokážeme nabídnout. Jsou to kvalitní oleje s jasným původem a poctivým zpracováním,“ specifikuje Jana Jenčková, obchodní ředitelka společnosti Fabio Produkt.

Privátní značky v centru zájmu

V síti Kaufland jsou v segmentu živočišných a rostlinných tuků velmi oblíbené značkové produkty a pak ty, které mají výhodný poměr mezi cenou a kvalitou. Z rostlinných olejů se nejlépe prodávají produkty nabízené pod privátní značkou. Jedná se o výrobky KLC slunečnicový olej 1 l a KLC řepkový olej 1 l. U olivových olejů je nejžádanější KLC Olivový olej extra virgin 750 ml. V rámci olejů v bio kvalitě si pak největší přízeň kupujících vysloužily K-Bio Olivový olej EV 500 ml a K-Bio Lněný olej za studena lisovaný 250 ml.

Slunečnicový olej plněný do lahví dodává maloobchodním řetězcům společnost Agrofert. Vyrábí se v Maďarsku a retaileři jej prodávají pod vlastními značkami. V rámci společnosti Preol pak distribuuje řepkový olej primárně do segmentu B2B, tedy pekárnám, výrobcům majonéz a konzervovaných výrobků či společnostem, které olej plní do malých obalů pro další distribuci. „Na českém trhu je objemově významný řepkový a slunečnicový olej. Obecně se ale snižují prodeje olejů pod brandem i vzhledem k tlaku řetězců na prodej vlastních privátních značek,“ vysvětluje manažerka komunikace a PR Adéla Čabayová.

V síti Penny se mezi nejprodávanější položky z kategorie tuků řadí oblíbené značky rostlinných tuků jako Zlatá Haná, Hera, Perla, Rama nebo Flora, které doplňují produkty privátní řady Penny.

Klasika a vyšší nároky

„Základní trend, který v mléčném segmentu vidím, je velký příklon ke klasickému přírodnímu máslu. A to navzdory tomu, kam se jeho ceny za poslední dva tři roky posunuly. Obliba zdravějších výrobků roste a ultrazpracované potraviny jako ztužené tuky naštěstí ztrácejí svoji pozici. Zřejmě si stále více lidí uvědomuje, že jsou zdravotně diskutabilní,“ myslí si Jan Teplý. Jak dále zmiňuje, tyto potraviny mají ve srovnání s klasickým máslem škodlivé účinky na přírodu a vyšší uhlíkovou stopu.

Na zvýšenou oblibu přirozených a zdraví prospěšných produktů upozorňuje také Jana Jenčková: „Češi stále více přemýšlejí nad tím, co jedí. Zajímá je původ potravin, složení a také ekologický dopad výroby. Oleje už nejsou jen základní surovina na smažení, ale lidé je vnímají jako důležitou součást zdravého životního stylu. A proto vidíme rostoucí zájem o šetrně zpracované oleje, lokální výrobu a udržitelná balení.“ Hitem poslední doby jsou podle ní oleje ve spreji. Praktické, moderní, s kontrolovaným dávkováním, což zákazníci oceňují nejen při dietě, ale i na pečení, grilování nebo přípravu salátů.

Širokou nabídku olejů, kde hlavní produkci tvoří desetilitrové balení pro gastro segment nezávislého trhu, má společnost Avena. „Nabízíme řepkové, slunečnicové či palmové oleje, ale i mnoho druhů fritovacích olejů. Ty jsou v posledních letech na vzestupu, přičemž platí, že stále více produkce i prodejů tvoří obohacené fritovací oleje. Přidáváme do nich odpěňovače, antioxidanty i aromata, abychom nabízeli světovou kvalitu,“ uvádí obchodní ředitel Rostislav Hrbáček. Jak vysvětluje, gastro scéna má dnes na fritování vyšší nároky, zejména na výdrž oleje. „Z našeho pohledu dále vnímáme úbytek klasických hospod ve prospěch bister a fast foodů. Také roste podíl rozváženého jídla a k našemu prospěchu i podíl fritovaných jídel,“ komentuje.

Mladší chtějí ekologii

„Co se týká trendů u živočišných i rostlinných tuků, mladší generace zákazníků upřednostňuje výrobky, které mají pozitivní dopad na životní prostředí. Jsou to produkty bez palmového oleje, pouze z přírodních ingrediencí a s menším dopadem na klima,“ komentuje Renata Maierl, mluvčí společnosti Kaufland Česká republika. U olejů je stále hlavním faktorem cena, i když část zákazníků se přesouvá ke zdravějším variantám v podobě různých speciálních olejů z dýně, lnu či sezamu.

Adéla Čabayová vidí trendy trochu jinak. Důraz na udržitelnost či zdravější životní styl byl podle ní v zákaznickém chování patrný v minulých letech, zatímco v současnosti české spotřebitele zajímá vzhledem ke stále nejistému ekonomickému vývoji jediné, a to výhodná cena.

Trefa do černého

Fabio Produkt nově uvedla na trh ochucený olej ve spreji s příchutí citronu a limetky. „Když jsme jej testovali v rodinném kruhu, hned jsme věděli, že to bude trefa do černého. Je skvělý na ryby, grilovanou zeleninu i do salátů a přináší do kuchyně svěžest a letní atmosféru po celý rok,“ zdůrazňuje Jana Jenčková.

Kaufland v poslední době z důvodu vyšších cen olivových olejů přinesl výrobky, které jsou kombinací panenského olivového oleje a nerafinovaných rostlinných olejů ze slunečnice a řepky. Ty jsou cenově dostupnější jako čisté olivové, avšak s podobnými benefity. Jedná se o OliOliv Olivový a řepkový olej 1 l a Artemis Greek Oil 1 l. „V nejbližší době plánujeme zalistovat do sortimentu hlavně nové značky olivových olejů a více variant speciálních olejů z vlašských ořechů, lískových ořechů a pistácií,“ zmiňuje Renata Maierl.

V segmentu olejů uvedlo Penny do prodeje novinku Slunečnicový olej s vitaminem D. V tucích řetězec v současnosti plánuje zalistovat produkt privátní řady Margarín Penny se 60 % tuku.

V rámci svých privátních značek již nabízí slunečnicový, řepkový a olivový olej. Tuky reprezentují tuk na smažení 250 g (100 %), tuk roztíratelný 500 g (39 %) a tuk do pečiva 250 g (72 %).

I Madeta chystá novinky, avšak v této chvíli ještě nechce prozrazovat podrobnosti. „Z našeho úhlu pohledu je segment másla extrémně stabilní, vůči novinkám velmi rezistentní,“ informuje nicméně Jan Teplý.

Dobré zprávy ze Španělska

Vlivem horší úrody v důsledku špatného počasí v zemích, které vyvážejí olivové oleje, produkt v obchodech loni extrémně zdražil. Nárůst cen se přitom týkal jak extra panenských olivových olejů, tak levnějších variant, tedy těch z pokrutin nebo řeckých olivových olejů. Očekává se však, že díky zlepšení úrody ve Španělsku, zejména v oblasti Andalusie, která stojí za třetinou globální produkce oliv, by ceny mohly v nadcházejícím období klesat. Na burze k tomu došlo už na podzim loňského roku, v regálech prodejen se změny projevily se zpožděním až letos.

Ještě loni v říjnu stál podle analýzy srovnávače cen Kupi.cz jeden litr extra panenského olivového oleje běžně okolo 580 Kč a v letákových akcích jej zákazníci koupili v průměru za 410 Kč. Na přelomu roku začaly jeho ceny v obchodech pozvolna klesat. Aktuálně se tak běžná cena extra panenského olivového oleje pohybuje okolo 500 Kč/l a v letákových akcích jej lze koupit průměrně za 360 Kč/l, tedy o 50 Kč levněji než během podzimu.

„Olivový olej dlouhodobě patří k nejvyhledávanějším produktům na Kupi.cz. Pokud jej zákazníci pořídí v letákové akci, ušetří v průměru 30 procent částky oproti nákupu za běžnou cenu. Protože se tato surovina ale prodává v různě velkých baleních, vyplatí se sledovat i jednotkovou cenu za litr. Lze si tak ověřit, že konkrétní sleva je skutečně výhodná,“ doporučuje Monika Kopčilová, datová analytička Kupi.cz.

Nejistá situace ve světě

„Ceny olejů jsou nevyzpytatelné a závisí na mnoha faktorech. Hlavní roli hraje úroda, počasí, náklady na suroviny a energie. V poslední době se k nim přidává i aktuální situace ve světě, jejíž vývoj se dá jen těžko předvídat, konkrétně se jedná o otázky mezinárodního obchodu, cel a světové poptávky po olejninách,“ objasňuje Jana Jenčková. Dalším důležitým aspektem jsou podle ní rostoucí náklady zemědělců, kterým se pěstování olejnin výrazně zdražilo, například i kvůli nárůstu mezd nebo neustále se zpřísňujícím požadavkům na certifikace a audity: „Nedá se tedy očekávat, že by ceny olejů v dohledné době klesly. Současná cenová hladina by však mohla zůstat udržitelná.“

Kompromis mezi zájmy

Fabio Produkt se snaží najít kompromisy mezi zájmy spotřebitelů a dodavatelů. „Děláme maximum pro to, abychom našim zákazníkům nabídli nejlepší kvalitu za férovou cenu. Jsme rodinná firma s důrazem na udržitelnou výrobu s napojením na lokální zemědělce. Naší prioritou je najít rovnováhu v akceptovatelné ceně pro zákazníka i pro naše dodavatele olejnin s důrazem na kvalitní zpracování,“ říká Jana Jenčková.

Na nárůst ceny řepkových a slunečnicových rostlinných olejů v posledním období upozorňuje také Renata Maierl, přičemž další vývoj lze jen těžko predikovat: „Bude to záviset na kvalitě nové úrody a také na vývoji situace na Ukrajině.“ Adéla Čabayová dodává: „Ceny základních surovin, tedy řepkového semínka i slunečnicového zrna, rostou. S určitým zpožděním se to pak projeví i v nárůstu cen olejů.“

Máslo zlevňuje

Velký nárůst ceny zaznamenalo v posledním období také máslo, které však v současnosti rovněž zlevňuje. Zatímco ještě před loňskými Vánocemi dosahovaly jeho ceny historického maxima, v průběhu ledna letošního roku klesly na 69,90 Kč a v akci se 250g balení dalo koupit za 56,90 Kč. Uvádějí to data Kupi.cz.

V březnu průměrná běžná cena za klasickou kostku másla vycházela na 63,90 Kč, což je o šest korun méně než v lednu. Průměrná akční cena se pohybovala okolo 48,50 Kč, tedy o 8,40 Kč méně ve srovnání se začátkem roku. Nejlevněji jde máslo v rámci slevových akcí koupit už za 39,90 Kč. „Od začátku března v Kupi.cz pozorujeme, jako by se obchody doslova předháněly v tom, který nabídne zajímavější cenu másla. To lze aktuálně pořídit okolo 40 korun hned v několika řetězcích,“ rozebírá situaci v obchodech Monika Kopčilová. Jak dlouho máslo v regálech obchodů za současné ceny vydrží, se nedá přesně odhadnout. Je však možné, že před velikonočním obdobím v důsledku zvýšené poptávky ceny podle analytičky opět mírně porostou.

Výkyvy počasí stresují zvířata

Jan Teplý si myslí, že ceny produktů, které mají ve svém základu mléčný tuk, se budou i nadále zvyšovat. „Z dlouhodobého hlediska klesá procentuální podíl tuku v mléce, což je jedna z nejzásadnějších příčin růstu ceny másla. Na pokles tučnosti mají celosvětově velký vliv extrémní výkyvy počasí, které zvířata velice stresují. K tomu navíc, také celosvětově, roste obliba a spotřeba tučných mléčných výrobků, nejen másla, ale i sýrů. Obávám se proto, že ceny výrobků bohatých na mléčný tuk stále nadinflačně porostou,“ předpovídá.

„V únoru letošního roku došlo u tuků k mírnému zdražení. Další v této chvíli neočekáváme, ale záleží na různých vnějších faktorech, které cenu ovlivňují,“ uvádí k tématu Martina Dvořáková, mediální zástupkyně společnosti Penny Market Česká republika.

Oleje a tuky kupují všichni

Nějaké oleje nebo tuky nakoupily během posledních 12 měsíců prakticky všechny české domácnosti. V průměru každá uskutečnila 28 nákupů a utratila za produkty 2 250 Kč, vyplývá z dat YouGov Shopper panelu za posledních 52 týdnů končících lednem 2025.

„Největší kategorií z hlediska hodnoty je máslo. Přibližně polovina z výdajů domácností směřovala právě na jeho nákupy. Nakupovalo jej devět z deseti domácností, v průměru čtrnáctkrát ročně a roční výdaje činily 1 240 korun. Máslo je nejdražší kategorií na trhu s průměrnou cenou za jeden kilogram 188 korun,“ specifikuje Hana Paděrová, senior consultant YouGov. Druhou největší kategorií z hlediska spotřebitelských výdajů jsou rostlinné oleje. Nakupovalo je 90 % domácností v průměru osmkrát ročně. Roční výdaje činily 580 Kč a průměrná cena za jeden litr rostlinného oleje nepřesáhla 48 Kč. „Za litr olivového oleje Češi platili 335 korun, za nejrozšířenější slunečnicový olej přibližně 30 korun a za druhý nejoblíbenější druh, řepkový olej, 36 korun,“ komentuje Hana Paděrová. Největší podíl privátních značek zaznamenal YouGov Shopper panel v kategorii rostlinných olejů, a to 50 %. Bezmála 40 % hodnoty kategorie představují privátní značky másla. V kategorii sádla mají značky řetězců 23% podíl.

 

Názor odbornice:

„Je důležité, aby se nic nevyhodilo.“

Udržitelnost pro nás není jen módní slovo, ale zásadní součást naší filozofie. Každý krok ve výrobě promýšlíme tak, aby byl co nejšetrnější k přírodě. Spolupracujeme s lokálními dodavateli, abychom snížili uhlíkovou stopu, a neustále inovujeme obaly, aby byly ekologičtější. Jsme opravdu hrdí, že vykupujeme použitý kuchyňský olej a dáváme mu nový život, zpracováváme jej pro technické využití. Navíc zbytky po lisování olejů nekončí jako odpad, ale využívají se třeba jako krmivo pro hospodářská zvířata. Pro nás je důležité, aby se nic nevyhodilo a každý krok měl smysl.

Jana Jenčková, obchodní ředitelka, Fabio Produkt

 

Data:

Privátní značky pod drobnohledem: oleje a tuky

Společnost Ipsos provedla analýzu sortimentu olejů a tuků privátních značek ve vybraných obchodních řetězcích. Ty se v této kategorii těší velké oblibě. Nejširší nabídku má Kaufland, následuje Lidl a Tesco.

Zatímco základní nabídka olejů a tuků pod privátní značkou je součástí sortimentu téměř všech řetězců, Kaufland má v sortimentu privátek nejširší nabídku specialit. Například v nabídce másel zákazníci naleznou kromě klasického pod vlastní značkou i irské a bezlaktózové máslo či bio produkty.

Podíl privátních značek v této kategorii se liší podle celkové strategie obchodních řetězců a pohybuje se od 4 % do 64 %. Největší podíl má dlouhodobě Lidl, který se zaměřuje na nabídku napříč celým sortimentem. Nejvíce položek pod privátní značkou se nachází v rámci olejů, kde se kromě běžně dostupných variant nachází i specializované produkty, jako je avokádový nebo dýňový olej. Až 43 % výrobků je na trhu již více než pět let, což svědčí o stabilitě nabídky. Obchodní řetězce ale zároveň přinášejí na regály i nové produkty, 15 % z nich bylo nově vyvinuto v roce 2024. Dokazují tak, že v této kategorii stále inovují a přizpůsobují nabídku aktuálním spotřebitelským trendům.

Akční nabídky hrají v této kategorii důležitou roli, za posledních 12 měsíců se 38 % sledovaných výrobků objevilo v letákových akcích. Průměrná sleva činila 28 %, přičemž jen malé množství produktů bylo prodáváno bez jakékoliv slevy.

 

Gabriela Bachárová, gabriela.bacharova@atoz.cz

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 4/2025.

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Komerční sdělení

Voděodolný papír od Smurfit Westrock!

Smurfit Westrock vyvinul inovativní a udržitelný voděodolný papír. AquaStop™ je součástí nového portfolia TechniPaper® společnosti Smurfit Westrock, které se skládá z řady vysoce výkonných papírů navržených tak, aby zvládly i ty nejsložitější dodavatelské řetězce. Papír AquaStop™ je voděodolný díky speciální vrstvě, která je aplikována během výrobního procesu. Na rozdíl od mnoha jiných nátěrů neohrožuje recyklovatelnost […]

Květnový veletrh World of Private Label 2025 představí inovace a trendy ve světě privátních značek

Letos v květnu se Amsterdam stane centrem odvětví privátních značek. Na veletrhu World of Private Label 2025 se v kongresovém centru RAI sejde přes 30 000 profesionálů z více než 125 zemí. Přes 3 100 vystavovatelů ze 75 zemí představí širokou škálu potravinářských i nepotravinářských výrobků odrážejících neustálý růst privátních značek. Maloobchodníci ze supermarketů, hypermarketů, […]

Zaregistrujte se nyní na Free From Specialty Food & Wine 2025 ve Vídni

Registrace na Free From Specialty Food & Wine 2025 je nyní otevřena, jedná se o přední B2B veletrh v Evropě pro zdravé, bezalergenní, veganské, rostlinné a speciality potraviny a nápoje. Akce se bude konat 17. a 18. června 2025 ve Vídni v Rakousku. Tento dvoudenní veletrh přivítá více než 5 000 odborníků z oblasti potravin, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–15. 5. 2025, veletrh Reklama Polygraf Obaly, Praha

15. 5. 2025, New Food Forum, Praha

15.–18. 5. 2025, Czech Food Expo, České Budějovice

20.–21. 5. 2025, veletrh PLMA’s World of Private Label, Amsterdam

27.–31. 5. 2025, Thaifex – Anuga Asia, Bangkok

Profily

David McCabe, country retail manager, IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko: Všechny naše metriky jsou na vzestupu

7. května 2025

Obchod očima Jana Vetyšky, výkonného ředitele APEK: Férové české e-shopy jsou pod tlakem zahraničních tržišť

25. dubna 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required