logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Nezávislé ocenění důvěry českých spotřebitelů Nejdůvěryhodnější značka 2025 vyhlásilo výsledky...
  • Společnost Vivantis působící na poli beauty e-commerce otevřela svou první kamennou prodejnu v...
  • Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického...
  • Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) otevřela rebrandované nákupní centrum Westfield Černý...

Mezinárodní rok družstev ukazuje, že družstevnictví je tradice, která řeší problémy dneška

5. června 2025
Zprávy 0
521
Mezinárodní rok družstev ukazuje, že družstevnictví je tradice, která řeší problémy dneška

Družstva nejsou pozůstatkem minulosti, ale funkčním a moderním podnikatelským modelem, který odpovídá na klíčové výzvy české společnosti, jako jsou dostupné bydlení, stabilní zemědělství, potravinová soběstačnost i zachování služeb na venkově, zajištění zaměstnanosti v regionech a vytváření různorodosti v nabídce výrobků. Slova o významu družstev zazněla na slavnostním setkání v pražském Fantově sále, které proběhlo u příležitosti Mezinárodního roku družstev vyhlášeného OSN.  

Družstevní sektor vyzývá politickou reprezentaci k větší důvěře a spolupráci. „Politici často podporu družstev deklarují, ale potřebujeme ji přeměnit v realitu. Chceme více partnerství mezi veřejným sektorem a družstvy a menší bariéry pro sdružování,“ říká Martin Pýcha, předseda Družstevní asociace ČR a Zemědělského svazu ČR. Podle něj je družstevní model moderní odpovědí na společenskou a ekonomickou polarizaci.

Přečtěte si také
V centru Prahy otevřela prodejna Naše síťovka
Naše síťovka

„Cílem družstevnictví není jen vytváření zisku, ale také organizovaná vzájemná pomoc a spolupráce. Velmi dobře družstevnictví funguje například v regionech, kde spolupracují spotřební družstva, které provozují obchody, a zemědělská družstva vyrábějící potraviny. Oba typy družstev pak společně přispívají i k fungování místních komunit,“ dodává Martin Pýcha.

Zemědělství: Od spolupráce k většímu vlivu na trh

Čeští zemědělci se od 19. století sdružovali, aby společně nakupovali techniku a prodávali úrodu. Dnes více než 500 zemědělských družstev obhospodařuje podstatnou část půdy a hledá nové cesty k lepším cenám i podílu na zisku.

Přečtěte si také
Švýcarský Coop spouští cloudové systémy SAP pro řízení dodavatelského řetězce

„Budoucnost vidíme v odbytových družstvech, která posilují vyjednávací pozici farmářů. V Evropě je tento model úspěšný. Největší mlékárny v Dánsku, Německu nebo Francii jsou družstevní. Sdružují zemědělce, kteří tak mají přímý vliv na výrobu, kvalitu i zisk,“ říká Martin Lev, předseda Družstevní rady Zemědělského svazu ČR.

V České republice například družstvo Mléko.cz úspěšně pomáhá farmářům vyjednat lepší výkupní ceny a investovat do technologií. „Česká odbytová družstva chtějí tuto cestu výrazně následovat, rozhodně nejen v sektoru mléka. Chceme vlastní zpracování, logistiku a v budoucnosti třeba i maloobchod. Stát by měl podporovat sdružování prvovýrobců a vznik družstevních zpracovatelských závodů,“ dodává.

Obchod: nejmodernější samoobsluhy provozují družstva

Sílu družstevního podnikání demonstrují družstevní obchody Coop, které provozuje Svaz českých a moravských spotřebních družstev (SČMSD). Družstevní obchody dokáží efektivně fungovat v jednom z nejvíce konkurenčních prostředí, maloobchodě s potravinami. Skupina Coop, která provozuje celkem 2400 obchodů, je jako jediná z velkých prodejců potravin v českých rukou. Zaměřuje se na české potraviny a venkovské oblasti.

„Klíčové jsou pro nás inovace, a proto jsme jako první v ČR začali provozovat automatizované prodejny 24/7. Díky těmto obchodům nejen zvyšujeme tržby a komfort zákazníků, ale také přesně v duchu družstevnictví přispíváme k zachování venkovských obchodů a tím i místních komunit. Naše vize je změnit obchody Coop v moderní centra služeb,“ říká Pavel Březina, předseda SČMSD.

Bydlení: dostupnější díky družstvům

Rostoucí ceny nemovitostí i nájmů znesnadňují mnoha lidem přístup k vlastnímu bydlení. Družstevní model nabízí funkční a dostupnou alternativu – model neziskového bydlení. Bytová družstva dnes spravují stovky tisíc bytů a podílejí se až 15 procenty na nové výstavbě ve větších městech. Podpora nové výstavby může probíhat čistě na členské bázi, ale efektivnější je ve spolupráci s veřejným sektorem – například formou zvýhodněných úvěrů nebo zapojením obcí.

Města a obce mohou poskytnout pozemky, nebo se přímo stát členy družstva, a tím napomoci k řešení bytové nouze ve svých regionech. Aby mohla družstva dlouhodobě fungovat, potřebují férový legislativní rámec. Svaz českých a moravských bytových družstev (SČMBD) proto navrhuje opatření, jako je zákonné zástavní právo k družstevním podílům nebo možnost přednostního uspokojení pohledávek podobně jako mají společenství vlastníků jednotek.

„Družstevní bydlení má potenciál stát se klíčovou součástí bytové politiky v Česku. Přináší dostupnost, stabilitu i odpovědnost. Stačí mu k tomu vytvořit fér a předvídatelné podmínky,“ říká Jan Vysloužil, předseda SČMBD.

Výroba a zaměstnanost: práce pro znevýhodněné i rozvoj regionů

„Výrobní družstva pomáhají svým pestrým sortimentem výrobků vytvářet různorodost nabídky na trzích, které jsou přesyceny unifikovanými výrobky nadnárodních společností. Výrazně také přispívají k rozvoji regionů a místní zaměstnanosti,“ říká Leo Doseděl, předseda Svazu českých a moravských výrobních družstev (SČMVD).

Stabilní základna členů a zaměstnanců jim umožňuje flexibilně reagovat na okamžité potřeby trhu. To družstva prokázala například při nedostatku ochranných roušek a dezinfekčních prostředků na začátku pandemie covid-19, kdy chemická a oděvní družstva velmi rychle přeorientovala svoji výrobu a pomohla tak zmírnit krizovou situaci.

Ve spojitosti s výrobními družstvy nelze opominout ani sociální rovinu jejich podnikání, historicky jsou totiž silně spojena se zaměstnáváním zdravotně postižených, kteří tvoří ve významné části družstev více než 50 procent zaměstnanců.

„Zaměstnáváme tisíce lidí v regionech a spolupracujeme s místní samosprávou. Investujeme do digitalizace i rozšíření výroby. Družstva dokazují, že lze spojit ekonomický výkon se společenskou odpovědností,“ uvádí Leo Doseděl, předseda SČMVD.

Družstevnictví již od roku 1847

Družstevnictví v Česku vzniklo už v roce 1847. „Budoucnost ekonomiky nebude o individualismu, ale o schopnosti spolupracovat. A právě v tom mají družstva výhodu, na které stavíme a která si zaslouží veřejnou podporu,“ uzavírá David Füllsack, výkonný ředitel Družstevní asociace ČR.

 

Družstva v datech: ekonomická síla, která roste

V Česku působí stovky družstev ve všech klíčových sektorech: 

691 bytových družstev
175 výrobních družstev
500 zemědělských družstev
44 spotřebních družstev

 

Další vybraná data

Počet bytů spravovaných družstvy v Svazu českých a moravských bytových družstev: 620 000

Podíl obhospodařované zemědělské půdy spravované družstvy sdruženými v Zemědělském svazu ČR: 32 procent

Počet členů družstev sdružených v Svazu českých a moravských spotřebních družstev: 94 300

Počet zaměstnanců družstev sdružených v Svazu českých a moravských výrobních družstev: 10 700

Celosvětově sdružují družstva přes jednu miliardu členů a přímo zaměstnávají 280 milionů lidí, což je každý desátý pracující na planetě. Kolébkou družstevnictví je s téměř 180letou historií Velká Británie. Jak uvádí OSN, družstva hrají klíčovou roli v posilování odolnosti komunit a v udržitelném rozvoji. Za českými družstvy stojí kromě ekonomických úspěchů a řešení řady sociálních problémů třeba i stavba Petřínské rozhledny nebo vybudování pražské zoologické zahrady.

Související články:

Naše síťovkaV centru Prahy otevřela prodejna Naše síťovka Švýcarský Coop spouští cloudové systémy SAP pro řízení dodavatelského řetězce

Doporučujeme

Komerční sdělení

Personalizace v logistice e-commerce – případová studie FM Logistic a Lindt

Personalizace produktů čím dál častěji přesahuje rámec oděvního, šperkařského nebo kosmetického průmyslu. Tento trend rychle roste rovněž v potravinářském sektoru, kde spotřebitelé očekávají, že si budou moci vytvořit produkty na míru podle svých individuálních preferencí. To je pro výrobce náročná výzva, ale také obrovská příležitost, jak si vybudovat loajalitu a vyniknout na trhu. Spolupráce společnosti […]

Soumrak nad EAN kódy?

V poslední době dostávám otázku, zda je SLUNO připraveno na přechod z klasických čárových EAN kódu na 2D kódy. Tento přechod bývá označován za největší změnu od zavedení automatické identifikace pomočí čárových kódů. Jelikož OBIS (náš obchodní informační systém) je určen primárně jako ERP pro maloobchodní společnosti, tak je to pro nás klíčová otázka a […]

Vánoční balicí sady STEPA – novinka od českého výrobce

Vánoce bez stresu – i při balení dárků. Naše nové vánoční balicí sady přinášejí vše, co lidé dnes hledají: jednoduchý výběr, sladěné barvy, krásný výsledek a jistotu, že dárky budou pod stromečkem vypadat dokonale. Praktická volba i malá radost navíc – „nice-to-have“, které se v sezóně mění v must-have. Co sada obsahuje 4× role (70×200 […]

Perfect Catering mění firemní akce v nezapomenutelné zážitky

Jsme tvůrci atmosféry, kde se branding klienta potkává s kulinářskou kreativitou. Kanapky ve firemních barvách, jedlé květy, kouřové efekty, originální koktejly, signature drinky a show barmanů – to vše už v Perfect Catering tvoří základ. V každém detailu hraje roli vizuální wow efekt, který přenese značku klienta přímo na talíř. Udáváme trendy, které spojují udržitelnost, […]

Břevnovský klášter, jedinečný prostor pro váš příští event

Hledáte reprezentativní místo pro vaši firemní akci, které nadchne hosty a zároveň nabídne skvělé zázemí? Objevte břevnovský klášter, místo s příběhem, noblesou a jedinečnou atmosférou, kde historie a moderní event management tvoří dokonalou harmonii. Reprezentativní prostory zvládnou malý workshop i velkou společenskou událost. Přízemí pojme až 300 osob: hlavní prostor Sala Terrena je ideální pro […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

13.–14. 11. 2025, kongres Czech Retail Days, Praha

20.–22. 11. 2025, Gastro Sweet Fest, Praha

27.–28. 11. 2025, kongres Slovlog, Bratislava

16.–25. 1. 2026, Grüne Woche, Berlín

27.–28. 1. 2026, kongres Samoška, Olomouc

1.–4. 2. 2026, ISM, Kolín nad Rýnem

Profily

Obchod očima Jana Hübnera, zakladatele a CEO společnosti Shopingy: V nákupních centrech expandují polské značky a non-food diskontní řetězce

27. října 2025

Harald Tscherne, spolumajitel, Intersport Austria: Expanze bez udržitelného byznysu nedává smysl

20. října 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required