
Počet výběrů v hotovosti u pokladen se za posledních šest let téměř zečtyřnásobil. Ještě v roce 2018 podle Sdružení pro bankovní karty jen lehce přesáhl hranici osmi set tisíc, v minulém roce to již bylo 3,14 miliónu výběrů. Celkem si v roce 2024 zákazníci vybrali u pokladen částku 4,6 miliardy korun. Nejčastěji lidé pro hotovost míří do obchodů Skupiny Coop, kde bylo realizováno 64 % všech transakcí.
Možnost vybrat si hotovost u pokladny obchodu existuje už téměř dvacet let. V posledních letech je však podle aktuálních dat služba stále oblíbenější. Vliv na to může mít jednoduchá dostupnost obchodů s potravinami, které službu nabízejí, i stagnující počet bankomatů. Těch bylo podle Sdružení pro bankovní karty v roce 2024 v provozu 5 434. To je zhruba o tři sta méně než v roce 2021.
Největší podíl výběrů hotovosti připadá na obchody Skupiny Coop, která má své prodejny umístěné zejména v regionech. Podle Lukáše Němčíka, místopředsedy představenstva Skupiny Coop pro služby a komunikaci, je dostupnost služeb ve venkovských oblastech stále větší problém a obchody se proto snaží nabízet podstatně více než jen prodej potravin.
Služby navíc
„V rámci našich obchodů si lze například obstarat poštovní služby, zaplatit složenky, vyzvednout si zboží z e-shopu, nakoupit léky nebo si třeba posedět v kavárně. Možnost výběru hotovosti do tohoto spektra služeb skvěle zapadá a jak ukazují čísla, o službu je mezi zákazníky velký zájem,“ říká Lukáš Němčík.
Venkovské obchody přitom podle statistik agentury IQ nadále ubývají. V minulém roce jich zavřelo zhruba 160, za posledních pět let jejich počet klesl o více než šest set. Podle Pavla Březiny, předsedy Asociace českého tradičního obchodu, je širší nabídka služeb jednou z klíčových strategií pro přežití těchto prodejen.
„Vesnický obchod, který chce obstát v konkurenci, musí umět nabídnout daleko více než v minulosti a oslovit celou škálu zákazníků. Na jednu stranu tedy dává smysl nabízet službu, jako je výběr v hotovosti, a na stranu druhou jsou nutné inovace pro moderní zákazníky například v podobě nonstop automatizovaných obchodů,“ vysvětluje Pavel Březina.
Přístup k hotovosti je omezený
Výběr v hotovosti nabízí Skupina Coop ve spolupráci se společností Mastercard, která se dlouhodobě zaměřuje především na rozvoj bezhotovostních plateb a digitálních služeb. V řadě regionů ale zůstává přístup k hotovosti omezený a právě cashback představuje praktické a dostupné řešení.
„Bezhotovostní platby jsou čím dál oblíbenější a téměř dvě třetiny Čechů si všímají, že počet míst, kde je lze použít, roste. Přesto se zejména v menších obcích a regionech lidé bez hotovosti stále neobejdou. Přístup k hotovosti tak zůstává důležitou součástí finanční infrastruktury. Nabídka cashbacku ve spolupráci se Skupinou Coop je příkladem praktické inovace, která skutečně pomáhá. Zvyšuje dostupnost služeb tam, kde jsou nejvíc potřeba,“ dodává Jana Lvová, ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.