Pozitivní nálada spotřebitelů pokračovala i v letošním třetím čtvrtletí. Privátní značky stále rostou a mění se v plnohodnotné obchodní brandy, posilující loajalitu zákazníků k danému obchodu. Základní potraviny jsou dnes výrazně dostupnější než před 15 lety. To byla hlavní témata pravidelné tiskové konference Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR ČR) a společnosti NielsenIQ.
Třetí čtvrtletí letošního roku vykázalo pozitivní sentiment českých spotřebitelů. „Jejich nálada i očekávání jsou nad evropským průměrem a v obchodě je to jasně vidět, a to jak v reálných tržbách, tak i v zájmu zákazníků o vyšší kvalitu a prémiové výrobky,“ uvádí Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.
Od vlastních značek k obchodním brandům
Privátní značky obchodníků prochází v posledním období významnou proměnou a stále více se přibližují klasickým obchodním značkám. Koncept, design i balení výrobků vlastních značek začíná obchodníky zaměstnávat stále více ruku v ruce s tím, jak roste podíl tohoto segmentu na trhu a pozitivní vnímání privátních značek. Mezi privátními značkami figurují stále častěji i velmi kvalitní produkty, které přináší originalitu, udržitelnost a posilují zákaznickou loajalitu.
„Příběh privátních značek již není zdaleka pouze o ceně, přestože ta je stále významným motivátorem pro jejich nákup. Nárůst zájmu o prémiové produkty pronikl i do této oblasti a prodeje prémiových privátních značek významně rostou. Dobrý sortiment kvalitních privátek je pro obchodníky významnou konkurenční výhodou a tento segment zaujímá v obchodních strategiích stále větší prostor. Privátní značky jsou také čím dál významnější složkou produkce českých potravinářů, často těch menších a středních, kteří díky spolupráci s obchodními řetězci dokázali vyrůst. To je přesně směr, který český trh potřebuje – více dodavatelů, silnější konkurence a pestřejší nabídka pro zákazníky,“ uvádí Tomáš Prouza.
Podíl stoupá
Podíl privátních značek na českém trhu každoročně stoupá. Ve vztahu k tržbám činí aktuálně 28 %, ve vztahu k prodaným kusům pak 33 %. V regionu střední a východní Evropy jde o nadprůměrná čísla. Na západě Evropy se podíl vlastních značek na tržbách pohybuje kolem 40 %, růstová dynamika je však na západních trzích menší.
Sílící popularitu privátních značek mezi zákazníky ilustrují také čerstvá data. Celých 88 % Čechů nakupuje privátní značky, protože s nimi má dobrou zkušenost. Celkem 82 % zákazníků navíc potvrzuje, že kvalita privátních značek může konkurovat značkovým výrobkům.
„Přestože prémiovost privátních značek motivuje stále více Čechů k jejich nákupu, je cenové srovnání s klasickými značkami stále relevantní a při nákupním chování funguje. Průměrná cenová výhoda nákupu privátky oproti klasické značce dosahuje 21 procent. V téměř 90 procentech kategorií výrobků jsou privátní značky stále levnější,“ vysvětluje Karel Týra, generální ředitel NielsenIQ pro Česko, Slovensko a Maďarsko.
Základní potraviny jsou cenově dostupnější
Pozitivní zjištění v oblasti dostupnosti základních potravin přinesla čerstvá analýza Liberálního institutu. Podle podrobného srovnání rostly mezi lety 2010-2025 ceny základních potravin v Česku výrazně pomaleji než příjmy, a to jak ve vztahu k průměru a mediánu mezd a platů, tak i k výši starobního důchodu.
Z 33 položek nákupního koše potravin, který pravidelně sleduje Český statistický úřad, zlevnilo reálně ve vztahu k průměrné mzdě 28 z nich. Jedná se o většinu sledovaných mléčných výrobků, masa, ovoce i zeleniny. Výrazněji dražší je dnes pouze pečivo. Dostupnost másla či vajec se od roku 2010 prakticky nezměnila.
„Jedním z důležitých zjištění této analýzy je také to, že dostupnost potravin se značně zlepšila i pro Čechy s nejnižšími příjmy, včetně důchodců. Přestože náklady obchodníků v posledních letech výrazně rostly, mají dnes čeští zákazníci v obchodech potraviny za ceny, které jsou reálně příznivější než před 15 lety. A může být ještě lépe, pokud pro to politici u nás i v Evropě nastaví ty správné podmínky. Volný pohyb zboží v EU bez bariér, důrazné postihy velkých potravinářských koncernů za umělé zvyšování cen, podpora větší konkurence na domácím trhu, odbourání zbytečné byrokracie a snižování cen energií – to je recept pro novou vládu, pokud jí na lepší dostupnosti potravin skutečně záleží,“ uzavírá Tomáš Prouza.
Celá prezentace z tiskové konference je k dispozici zde.





