Roste zájem o kvalitní maso a zajímavé masné výrobky na gril, zákazníci se více zajímají o složení a grilování doplňují sýry či zeleninou. Pokud ale přijde řeč na nejprodávanější grilovací „specialitu“, je jím stále tradiční špekáček. Jde o léty prověřenou klasiku, která i přes tlak médií a doporučení výživářů vyhrává.
Český zákazník je poměrně konzervativní, grilování ho ale baví. Podle Spotřebitelského panelu GfK se stalo součástí života pro zhruba dvě třetiny českých domácností. V roce 2016 a 2017 nakoupilo některý z výrobků na grilování 65 % českých domácností, vloni to bylo o tři procentní body více. Celkově výdaje do kategorie výrobků na gril v hodnotě vzrostly za dva roky o pětinu a překročily 450 milionů Kč.
Nejrychleji rostou studené omáčky
„Vývoj jednotlivých subkategorií byl samozřejmě výrazně rozdílný. Nejrychleji ve výdajích domácností rostla nejmenší kategorie – studené omáčky na gril, a to o více než polovinu,“ přibližuje výsledky Vladimíra Šebková, client relationship manager Spotřebitelského panelu GfK. Druhý nejvyšší nárůst hodnoty nákupu zaznamenal nákup masa a uzenin, a to skoro o 40 %. Rostoucí zájem o maso na gril potvrzují i výrobci. Podle Martina Dražkoviče z obchodního a marketingového oddělení společnosti Řeznictví H+H se zvyšuje poptávka hlavně po hovězím mase. Růst v loňském roce zaznamenala hovězí roštěná nebo hovězí květová špička, tzv. rump steak, který on sám považuje na jedno z nejlepších steakových mas. Rostl zájem také ostatní druhy mas na steaky. „Zájem se zvýšil i o typické druhy vepřového masa, jako je krkovice nebo panenka,“ přibližuje Martin Dražkovič a dodává, že stejný trend očekává firma i letos. A to nejen po typicky steakových druzích mas, ale také po hovězím krku, který je ideální na přípravu hamburgerů, jejichž oblíbenost v posledních letech stále stoupá.
O tom, že grilování se stalo pravidelnou činností českých domácností, vypovídá fakt, že domácnosti nějaký výrobek na gril kupují průměrně čtyřikrát ročně a na jeden nákup vydají necelých 150 Kč. „I výdaj za jeden nákup během let roste, a to o víc než patnáct procent. Domácnosti rády nakupují uvedené subkategorie v rámci slevových akcí, a to zejména maso, uzeniny a studené omáčky,“ komentuje data Spotřebitelského panelu GfK Vladimíra Šebková.
Středem zájmu je vyšší kvalita a speciality
Zájem o grilovací výrobky se v řetězci Globus, vyhlášeném řeznictvím a uzeninami, vyvíjel postupně, od klasických uzenin a mas až k současné poptávce po specialitách. „K těm u nás patří masa připravená rovnou na grilování, ať už jsou to jemné steaky z krůtího masa v kvalitní švýcarské marinádě nebo špízy se slaninou a paprikou ve variantách vepřové, hovězí, telecí nebo jehněčí. Hitovkou rodinného grilování jsou hovězí hamburgery,“ říká Rita Gabrielová, tisková mluvčí společnosti Globus ČR. Zákazníci se podle ní zajímají o složení výrobků a původ masa, hlavně hovězího a vepřového, které si řeznictví Globus opatřuje výhradně od chovatelů a jatek z Česka.
Zájem zákazníků o vyšší kvalitu a prémiové výrobky potvrzuje také Lucie Králová, marketing & development manager společnosti Schneider Food. Trendu se firma rychle přizpůsobila a už před čtyřmi lety zařadila do portfolia klobásy s více než 90 % masa. „Prodáváme je v rodinném 660g balení, vždy v mixu dvou příchutí. Jedná se o klobásky se švestkami, klobásky s nivou, klobásky klasik a paprikové,“ popisuje Lucie Králová. Na druhou stranu ale dodává, že poptávka roste i po klasice, jako jsou grilovací tyčinky či špekáčky. Firma každoročně připravuje řadu specialit, naráží ale na konzervatismus obchodníků, kteří se obávají konzervatismu zákazníků. Je na místě?
Léto svádí i k ochutnání něčeho nového
Podle Michala Tkadlece, marketing managera společnosti MP Krásno, jsou minimálně v průběhu léta zákazníci nakloněni ochutnat něco nového a zpestřit si tak gril party netradičními produkty či příchutěmi. Oceňují rovněž možnost vybrat si různá balení, ať už jednoporcová či ta rodinná. Letos společnost chystá zpestřit nabídku například grilovací klobásou Bruschetta v italském stylu díky kombinaci masa a sušených rajčat a také grilovací klobásou s medvědím česnekem. Prodej výrobků podpoří promo týmy, které zákazníkům nabídnou ochutnávku grilovaných produktů přímo v místě prodeje. „Součástí ochutnávek bude v dubnu také kolo štěstí, ve kterém si zákazníci mohou zatočit o drobné dárky,“ prozrazuje Michal Tkadlec. V průběhu sezony pak bude komunikace pokračovat on-line na webu a sociálních sítích. V obalech vybraných výrobků budou navíc veselé tácky pro jednoduché servírování grilovacích specialit.
Řeznictví H+H sází v grilovacích specialitách na Štýrskou klobásu, která je podle Martina Dražkoviče výjimečná svým složením. Obsahuje totiž 60 % masa vepřového a 31 % hovězího. Dále pak na již tradiční Jalovcovou klobásu, Mini párečky nebo Grilovací bylinkovou klobásu. Schneider Food si pro letošní sezonu připravil specialitu od slovenských sousedů, Slaninu na gril. Jedná se o prémiový produkt, vyuzený bok bez kosti a s kůží. Slaninu lze grilovat vcelku i krájet na tenké plátky. Podle Lucie Králové si svého zákazníka rozhodně najde.
V hlavní roli špekáček
Chutě zákazníků jsou pestré a jejich chování také. Zatímco jedni dlouze studují etiketu se složením výrobku, jiní netrpělivě čekají na špekáčky v akci. A jsou ti, kteří si prostě koupí to, co jim chutná, bez ohledu na cenu i doporučení výživových specialistů. A také bez ohledu na to, zda je grilovací sezona či nikoliv, obvykle se uvádí od dubna do září. „Velkou část grilovacích specialit vyrábíme právě v této sezoně,“ uvádí Martin Dražkovič. I v Globusu potvrzují, že vybrané druhy mas ke grilování nabízejí celoročně. Zájem zákazníků nepolevuje ani v zimě, kdy doma grilují třeba na stolních elektrických či plynových grilech. Gril má podle čerstvých dat agentury Median (Market & Media & Lifestyle – TGI 2. a 3. kvartál 2018) více než třetina respondentů (36,7 %). Maso na steaky, hamburgery nebo vybrané klobásy má tedy Globus v nabídce celý rok. „Zákazníkům se snažíme nabízet nové chutě pro inspiraci, proto jim grilované speciality nabízíme v rámci ochutnávek,“ vysvětluje Rita Gabrielová. Dodává, že i přes vekou šíři nabídky jde tradiční zákazník tak trochu proti proudu všech trendů, protože jednoznačně nejoblíbenějším výrobkem letní grilovací sezony je typický český špekáček. Ten v Globusu vyrábí z čerstvého masa výhradně českého původu. I na to totiž zákazníci hledí.
Fenomén špekáčku evidují i další výrobci. Třeba v MP Krásno je celoročním produktem. „Existuje spousta receptů se špekáčky, takže je oblíben i mimo hlavní grilovací letní sezonu,“ vysvětluje Michal Tkadlec. V letních měsících je pak jejich spotřeba násobně vyšší.
Řeznictví H+H letos kromě klasických špekáčků nabídne mimo jiné Čertovy špekáčky, které se v loňském roce na trhu dobře chytly. „Oproti klasickým jsou jemně pikantní a mají tmavou barvu,“ naznačuje Martin Dražkovič. Kromě ohně a grilu se hodí i na výrobu utopenců či kotlíkový bramborový guláš. Začátkem letošní grilovací sezony přinese firma na trh novinku – tradiční Špekáček, který svým složení bude připomínat špekáček, jak je znám z ČSN.
Na gril i odlehčeně
Klasika je klasika, přesto jsou ale chutě rozmanité a i do grilování pronikají doporučení výživových specialistů. V Globusu vycházejí vstříc zákazníkům, kteří si hlídají svůj zdravý jídelníček, například odlehčenými variantami masných výrobků s minimálním obsahem přídatných látek. „Jde o metodu suchého naložení, kdy maso pouze nasolíme kuchyňskou solí a využijeme přírodní koření k tomu, abychom masu dali jemnou chuť,“ objasňuje Rita Gabrielová. Takto odlehčeně připravuje retailer například telecí a hovězí steaky a masné výrobky z neobvyklých druhů mas – třeba bílé klobásy z telecího nebo jehněčího masa.
Podle Martina Dražkoviče ale zákazník kupující něco na gril na nutriční vyváženost příliš nehledí: „Kdyby tomu tak bylo, nebyly by na pultech v nabídce špekáčky nebo grilovací klobásy za sedmdesát korun za kilo.“ Pro každého nakupujícího je důležitý jiný faktor a obchodník by měl mít v nabídce něco pro všechny.
Sýr nejlépe po čtyřech a s kořením
Sýr na gril už není žádnou revoluční novinkou. Sedlčanský hermelín se na trhu objevil v grilovací variantě už před patnácti lety. Od té doby ale jeho popularita dlouhodobě a stabilně roste. „V posledních letech zaznamenáváme objemový růst segmentu okolo patnácti procent ročně,“ potvrzuje úspěch sýrů na grilu u zákazníků Jaroslav Semerák, senior brand manager společnosti Savencia Fromage & Dairy Czech Republic. Dodává, že není sýr jako sýr, protože ten na grilování musí mít dostatečně pevnou kůrku, která při grilování nepraskne a sýr má i po ugrilování dobrou konzistenci. Firmě se nejlépe osvědčilo balení po čtyřech sýrech s přibaleným kořením. Vede klasika grilovací nebo s omáčkou, kde si zákazníci nejvíce oblíbili brusinkovou. Zákazník tak šetří čas během pátečního nákupu, kdy se už těší na víkendové grilování.
Názory odborníků:
„Zájem o asijskou kuchyni roste.“
Dříve zákazník griloval jen maso, dnes jsou to ve větší míře i zelenina i sýry a také vegetariánské alternativy, jako je tempeh nebo tofu. K nim pak volí asijské omáčky spíš než kečup nebo hořčici. A stále roste zájem o asijskou kuchyni. Vyvolávají jej pořady o vaření i rostoucí počet bister a restaurací ve městech, kam si lidé chodí vychutnat pestrou zdravější stravu.
Adriana Matýsková, obchodní zástupce, F. W. Tandoori
„V průběhu léta chtějí zákazníci na gril zpestření, vede ale špekáček.“
Zpestření gril party vítají zákazníci hlavně v létě, jsou ochotni zkoušet netradiční produkty a nové příchutě. Oblíbená je také kombinace uzeniny se sýrem. K TOP nejoblíbenějším produktům ale patří stále špekáčky. Jejich sezona je v podstatě celoroční díky tomu, že je lze upravovat nejen na grilu. V létě je ale jejich spotřeba násobně vyšší.
Michal Tkadlec, marketing manager, MP Krásno
„Každá grilovací sezona má svoje novinky.“
Ačkoli se objem ready-to-use výrobků určených na gril nijak razantně nezvyšuje, výrobci každou grilovací sezonu nabízejí nové příchutě a různé úpravy. Český zákazník je ale při výběru grilovacích masných produktů relativně konzervativní, trvalejší tržní úspěch má jen pár novinek. Řada spotřebitelů ovšem ve stylu old-school stále griluje opékací klasiku, třeba špekáčky.
Jan Katina, výkonný ředitel, Český svaz zpracovatelů masa
Data:
450 mil. Kč
činily výdaje domácností za kategorii výrobků na gril, za poslední dva roky tak v hodnotě vzrostly o pětinu.
Zdroj: GfK Spotřebitelský panel (XII/16–XI/17 vs. XII/17–XI/18), GfK Czech
223 tisíc litrů
marinád v hodnotě 37,9 mil. Kč se prodalo v roce 2018, meziročně tak kategorie rostla v hodnotě o 9,6 %.
Zdroj: Nielsen, 2017–2018
Marinády na grilování rostly v hodnotě téměř o desetinu
Trh marinád na grilování v České republice v roce 2018 (ve srovnání s rokem 2017) vykázal rostoucí trend v hodnotě i prodaném množství. Na českém maloobchodním trhu se za posledních dvanáct měsíců prodalo více než 223 tisíc litrů marinád v celkové hodnotě 37,9 milionu Kč. Kategorie zaznamenala meziročně růst v hodnotě o 9,6 %, pokud porovnáme rok 2018 s rokem 2017 v obchodech s potravinami a smíšeným zbožím v ČR (mimo síť Makro).
Podle Lucie Sýkorové, senior konzultantky společnosti Nielsen, se marinádám nejvíce daří v hypermarketech, kde se prodá 60,7 % hodnoty marinád prodaných na českém maloobchodním trhu. Trh marinád zaznamenává největší prodeje v období duben–srpen, tedy v grilovací sezoně. V této periodě se prodá 70 % celkové hodnoty marinád prodaných v ČR.
Ke grilování patří neodmyslitelně rovněž další dvě kategorie: kečupy a hořčice. Kategorie kečupů je rovněž rostoucí kategorií v prodané hodnotě (+1,4 %) v roce 2018 (ve srovnání s rokem 2017), ale vykazuje klesající trend v prodaném množství (-2,1 %). Kategorie hořčice zaznamenala klesající trend v prodané hodnotě (-1,2 %) a rovněž v prodaném množství (-4,5 %).
Trh marinád, kečupů a hořčic
Česká republika | Hodnota prodeje v tis. Kč | Objem prodeje v tis. l/kg | ||||
2017 | 2018 | % změna | 2017 | 2018 | % změna | |
Marinády | 34 617,6 | 37 936,5 | 9,6 % | 196,8 | 223,1 | 13,4 % |
Kečupy | 694 193,1 | 703 999,5 | 1,4 % | 15 379,6 | 15 056,6 | -2,1 % |
Hořčice | 439 809,2 | 434 452,7 | -1,2 % | 11 606,5 | 11 082,4 | -4,5 % |
Zdroj: Nielsen
Dressingy a omáčky patří nejen k masu
Podle výsledků průzkumu agentury Median (Market & Media & Lifestyle – TGI, 2. a 3. kvartál 2018) použilo v posledních 12 měsících omáčky či dressingy 32,8 % respondentů. Používají je jak k masu, tak i k salátům. K masu si dressingy či omáčky dopřeje více než čtvrtina z nich (26 %) dvakrát až třikrát měsíčně, zatímco k salátům je za stejné období použije 19,8 % z nich.
Podle Adriany Matýskové mají zákazníci zájem o asijskou kuchyni, vyvolaný nejen pořady o vaření. Loňský teplý rok prodloužil grilovací sezonu, která začala už v polovině dubna a skončila v říjnu. „Mělo to vliv na naši nejprodávanější položku – sladkou chilli omáčku, u které je meziroční růst téměř třicetiprocentní,“ prozrazuje. V sortimentu firmy patří k aktuální hitovce nudle shirataki, které díky své nízké energetické hodnotě oslovují milovníky diet, daří se rovněž nudlím soba, udon či ramen. V omáčkách bude novinkou letošního roku pálivá chilli omáčka Sriracha Mayo Exotic Food. „Přestože má v názvu majonézu, žádná vejce neobsahuje, je pouze rostlinného původu, tudíž je vhodná jak pro vegetariány, tak i vegany,“ přibližuje novinku Adriana Matýsková.
Koření prodává složení, kvalita i země původu
Podle Spotřebitelského panelu GfK kategorie koření stagnovala a ke stagnaci došlo i přesto, že nějaký výrobek s označením „na gril / grilovací“ zakoupila více než polovina českých domácností. V kategorii koření se zákazníci rovněž zajímají o složení, kvalitu a zemi. Podle Františka Lokvence, obchodního ředitele společnosti Drana, je znát silný vliv médií i pořadů na vaření, které se v Česku těší značné oblibě. Firma tak uvedla na trh v souladu s trendy nové produkty bez přídatných látek a se sníženým obsahem soli. Zájem je ale i o klasiku. „Myslíme i na ty, kteří nedají dopustit na klasiku, třeba špekáčky, a v kořenicích směsích pro další zpracovatele jim vycházíme vstříc.“ Ze sortimentu společnosti je zájem hlavně o klasiku. František Lokvenc potvrzuje, že se hlad po novinkách po určité době vyčerpá a léty ověřená klasika vyhrává. Z kořenicích směsí si vedou dobře ty na krkovičku, medová žebírka, klasické grilovací koření i speciality určené například pro kebab či grilování v argentinském stylu. Podle výše zmíněného průzkumu agentury Median použilo v posledních 12 měsících koření, směsi či marinády 83,2 % respondentů, z nichž většina používá kořenicí směsi (72,3 %). Jednodruhové koření a bylinky používá 65,1 %, marinády si dopřeje 16,4 % těch, kteří koření použili.
Pro grilovací produkty do hypermarketů a diskontů
Z hlediska nákupních míst preferují domácnosti nákupy v hypermarketech a diskontních prodejnách. „V těchto formátech výrobky na gril kupuje asi třetina českých domácností, dále pak více než pětina domácností nakupuje v supermarketech. Malé a ostatní prodejny pro nákup věcí na gril využívá desetina domácností,“ přibližuje trh Vladimíra Šebková. Nejvyšší podíl na výdajích mají dlouhodobě diskontní prodejny, kde domácnosti utratí skoro 40 % výdajů na výrobky na gril. Tento podíl je dlouhodobě stabilní. Spotřebitelský panel GfK uvádí, že k mírnému poklesu podílu na výdajích došlo u hypermarketů, kde dříve domácnosti utrácely více než třetinu svých výdajů, nyní je to necelá třetina. Nárůst podílu v dlouhodobém pohledu lze vidět u supermarketů, kde domácnosti vydají patnáct procent svých výloh. O něco méně pak v malých a ostatních prodejnách.
Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 3/2019.